Начало / Университетът / Факултети / Факултет по журналистика и масова комуникация / Новини

   

Журналистически семинар Media incubator на ФЖМК и Гьоте-институт

incub

Факултетът по журналистика и масова комуникация и Гьоте-институт България съвместно с Фондация „Тръст за социална алтернатива“ имат удоволствието да обявят отворена покана за участие в журналистическия семинар Media Incubator, който ще се проведе от 2 до 7 октомври 2021 г. в Гьоте-институт България, ул. Будапеща 1, София. Срок за записване: 2 септември 2021 г. Ромското малцинство, мястото и ролята му в обществото и обществените процеси, както и човешките и гражданските права на ромите, са едни от наболелите проблеми в България и Европа, като медиите играят ключова роля в задаването на тона и навигирането на диалога по тях. Именно затова второто поредно издание на проекта Media Incubator в България ще бъде фокусирано върху темата за антициганизма в аудиовизуалните медии – от появата им до днес. Повече информация и записване на сайта на Гьоте-институт.

Споразумение за партньорство между ФЖМК и Германо-българската индустриално-търговска камара

Germ_kamara

Проф. д-р Веселина Вълканова, декан на ФЖМК, и д-р Митко Василев, главен управител на Германо-българската индустриално-търговска камара (ГБИТК), подписаха допълнително споразумение за партньорство между Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и ГБИТК с цел задълбочаване на сътрудничеството и взаимното съдействие с Факултета по журналистика и масова комуникация, фокусирайки се върху възможности за провеждане на практики, които да допринесат за обучението на студенти и докторанти във ФЖМК. Бяха обсъдени взаимните ползи и потенциалните области за съвместна работа в рамките на работна среща.
Тази инициатива е продължение и нова стъпка в развитието на подписаното през 2017 г. между ГБИТК и Софийския университет споразумение, целящо да постигне по-тясно взаимодействие между образователната система и германския бизнес у нас.

Завърши випуск 2020 г. на Факултета по журналистика и масова комуникация

150621

В емблематичната зала 272 на Софийския университет 209 бакалаври и 113 магистри от випуск 2020 г. получиха дипломите си за висше образование. Дипломите си получиха и част от абсолвентите от випуск 2019 г., които заради пандемията миналата година нямаха възможност да завършат с тържествена церемония. Бяха връчени златни значки на двама абсолвенти, а 13 получиха грамоти.

Празникът бе открит от декана на Факултета по журналистика и масова комуникация проф. д-р Веселина Вълканова. Тя отправи своя поздрав към студентите, завършващи специалностите „Журналистика“, „Връзки с обществеността“ и „Книгоиздаване“ от випуск 2019 г. и 2020 г. „За мен е удоволствие като преподавател и приятел да отпразнувам с вас постиженията ви“, каза проф. Вълканова и отбеляза, че всички заедно са имали дълго и невинаги леко пътуване. Тя изрази увереността си, че преподавателите на Факултета по журналистика и масова комуникация са се опитали да дадат най-доброто от световната наука и от практиките в областта на масмедиите, комуникациите, публикационните дейности. „Надявам се да сме ви преподали и онази най-важна част от образованието и преподаването – смисъла на това да се знае“, каза още деканът и призова най-младите си колеги да се осмелят да знаят и да действат, следвайки натрупаното познание.

Виж още

lacho01

Сбогом на гл. ас. д-р Лъчезар Точев (1962 – 2021)

С дълбока скръб съобщаваме, че на 12 юни 2021 г. внезапно ни напусна гл. ас. д-р Лъчезар Точев - скъп колега, обичан приятел, уважаван преподавател. Журналист, педагог, изследовател, любящ съпруг и баща, той носеше любовта си към радиото през всички житейски несгоди и я предаваше на студентите и колегите си като обичан преподавател и като един от основателите и пръв директор на Университетското радио „Алма Матер“. Лъчезар Точев оставя след себе си проникновени изследвания за любимата си медия - радиото и спомена за една незаменима личност с широко сърце и гражданска доблест.
Нашият Лъчо – да почива в мир!
Да е светла паметта му!

От преподавателите, служителите и студентите във ФЖМК

Опелото ще се отслужи на 15.06.2021 г., вторник, от 13 ч. в храм „Рождество Богородично“, кв. Лагера.

Думи за Лъчезар Точев

Д-р Точев завършва 9-та френска езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ в София. Възпитаник е на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, специалност радиожурналистика. Работи в БНР – в Главна редакция „Полюси“, водещ на предаването „Хора, пътища автомобили“. Постъпва на работа в Софийския университет като редовен асистент през 1992 г. Два пъти е директор на Университетското радио „Алма Матер“ – при създаването му като кабелно радио през 1993 г. и от 2001 г. (в продължение на няколко години). Катедра „Радио и телевизия“ го номинира за Генерален директор на БНР през 2001 г.
Д-р Точев бе дългогодишен преподавател в Катедра „Радио и телевизия“ във ФЖМК на СУ. Той беше един от най-добрите специалисти по радио у нас. Дисертацията му бе на тема „Интерпретация на социалните факти чрез радиожанровете на информацията”, защитена през 2013 г. Публикациите му бяха посветени на изследване на новините в радиото, на мястото на радиото сред останалите медии, на разпространението на информацията в съвременните канали за комуникация. Сред дисциплините, които преподаваше на студентите във ФЖМК бяха „Радиожанрове“ и „Комуникационни умения (радио)“. Д-р Точев съчетаваше теоретичните с приложните знания и преподаваше радио и в „Учебно студио“.
Ще запомним д-р Лъчезар Точев не само като отличен специалист в сферата на медиите, но и като сърдечен и широко скроен колега. Общуването с него бе винаги удоволствие: както заради твърдото му отстояване на професионални каузи, така и заради чудесното му чувство за хумор и неговата лъчезарност. Силното му професионално и личностно присъствие ще ни липсва много!
Поклон пред паметта му!
От колегите в Катедра „Радио и телевизия“

Бъдещите издатели представиха първата си книга

prem21

Създаден в условията на пандемия, сборникът „Боледуват ли книгите?“ беше представен на 9 юни чрез онлайн премиера. Изданието на Факултета по журналистика и масова комуникация не дава еднозначен отговор на въпроса, зададен в заглавието си, но отразява многобройни примери как издателската индустрия се справя с кризисната ситуация в България и чужбина. Книгата е дело на студентите по книгоиздаване от втори курс и е творческият резултат от дисциплината „Учебно издателство – майсторски клас“ с преподавател гл. ас. д-р Георги Александров.

Поздравления за успешно реализирания учебен проект поднесе деканът проф. д-р Веселина Вълканова, която подчерта взаимното допълване на теоретичните и практическите знания в обучението във ФЖМК. Проф. Вълканова напомни, че учебните медии са били винаги важна част от обучението на студентите във ФЖМК – от учебните вестници вече с 40-годишната си история, през радио и телевизионните формати, до списанията и книгите. Проф. Вълканова оцени високо изследванията, посветени на подкрепата за книгата по света, на програмите, мерките и проектите това отношение, като важни натрупвания и осмисляне на тежък период на криза, които дават надежда и перспектива за бъдещето на книгата.
Ръководителят на Катедра „Пресжурналистика и книгоиздаване“ доц. д-р Ефрем Ефремов сравни създаването на сборника с голяма първа крачка по професионалния път на бъдещите издатели.
Студентите представиха съдържанието и композицията на своята книга, като споделиха и предизвикателствата в нейното създаване в необичайните условия на дистанционно обучение. Те са не само автори на текстовете, но изпълняват и реални роли в редактирането, коригирането, предпечатната подготовка и маркетинга на сборника.
Директорът на Националния център за книгата Светлозар Желев изрази надежда, че „Боледуват ли книгите?“ ще достигне до широк кръг от издатели и книготърговци, защото поставя важни и актуални въпроси за българското книгоиздаване. Студентите представиха статистика за растеж на редица чужди книжни пазари, която породи дискусия за антикризисните реакции на издатели, книготърговци, библиотеки и държавни институции.
В края на премиерата студентите обявиха и своята благородна инициатива да дарят книги за Специализираната болница за активно лечение за деца с онкохематологични заболявания към УМБАЛ „Царица Йоанна – ИСУЛ“.
Освен печатен формат, „Боледуват ли книгите?“ има и електронно издание, което е достъпно в раздела „Учебни медии“ на сайта на ФЖМК.

bol_knig

„Боледуват ли книгите?“ – студенти представят нова учебна книга на специалност „Книгоиздаване“ на 9 юни

Книгата задава въпрос още със заглавието си и в отговор разкрива отражението на пандемията от COVID-19 върху книгоиздаването в България и чужбина. Този отговор е резултат от усилията на студентите по книгоиздаване от втори курс във Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет. Сборникът „Боледуват ли книгите?“ представя как книгоиздателската индустрия преодолява последиците от пандемията през погледа на български издатели, книготърговци, библиотекари, блогъри, писатели и читатели.

Студентите не отразяват само чуждия издателски опит, но и се справят с предизвикателството сами да създадат книга в необичайна обстановка. Пръснати из цялата страна, те извършват всички издателски процеси в условията на дистанционно обучение по дисциплината „Учебно издателство – майсторски клас“ с преподавател гл. ас. д-р Георги Александров.

Подемът на дигиталните формати, четенето като терапия, успехът на електронната книготърговия, изненадващите пазарни резултати, преоткритите заглавия, антикризисните мерки на издатели и институции, благотворителните инициативи... Това са само някои от темите на 25-те текста, документирали „новото нормално“ в книгоиздаването. Студентите обобщават и изводите от анкетното си проучване за промените в читателските нагласи по време на пандемията. Предлагат и богата информация за държавна подкрепа, издателски кампании и професионална солидарност от различни страни по света. Затова и на корицата на своето издание младите автори го определят като „книга за протегнатите ръце в световното книжно семейство и нуждата от светлина в труден за всички период“.

Електронното издание на „Боледуват ли книгите?“ е достъпно в раздел „Учебни медии“ на сайта на Факултета по журналистика и масова комуникация. От фейсбук страницата на книгата може да се научи повече за съдържанието и процеса на създаването ѝ. В продължаващата пандемична обстановка студентите ще представят своя сборник в онлайн платформата Zoom на 9 юни от 17.00 ч.
https://us02web.zoom.us/j/88942153711?pwd=Vkw0d2EzMTN1QjllYVl0RmpsR1p3QT09

Meeting ID: 889 4215 3711, Passcode: 438307

igraesh

Професия журналист: вече играеш

Заключително събитие на Фестивала на студентското творчество на катедра "Радио и телевизия". 27 май 2021 10:00 ч.
Join Zoom Meeting
https://us02web.zoom.us/j/83927810408...
Meeting ID: 839 2781 0408
Passcode: 697388

rad

Стипендия на Фондация „Радостина Константинова“

Фондация „Радостина Константинова“ обяви в навечерието на 24 май резултата от традиционния си национален конкурс. В категорията за студентски постижения в журналистиката стипендията за 2021 година печели студентът Михаил Петров, III курс, журналистика. Стипендията, която е в размер на 1 000 лева, се присъжда ежегодно за постижения в областта на журналистиката на студенти от ФЖМК.

coach

Международна конференция "Media Coach"

Конференцията "Media Coach" ще се проведе на 27 май в ZOOM и ще представи теми, свързани с медийната грамотност и гражданството, със специален акцент върху няколко инициативи за деца, младежи, родители и преподаватели.

Основната цел е да се подчертаят аспектите и резултатите от международния проект "Media Coach" с участие от българска страна на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, представен от ФЖМК, ФНОИ и ФКНФ, като се акцентира върху иновациите в образованието и ролята на медийните треньори в бъдеще. Конференцията ще продължи изграждането на коалиции между групите по интереси, местните, националните и транснационалните органи, представителите на медийната индустрия, организациите на гражданското общество, академичните институции и отделните лица. Партньорите от Европейската инициатива "Медиен треньор" имат за цел да информират политиците и съответните органи и да разпространят резултатите от изпълнението на проекта сред възможно най-широка аудитория.
Още информация и регистрация за участие

Позиция

на академичната общност на Факултета по журналистика и масова комуникация
на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“

Студенти, докторанти и преподаватели - цялата академична общност на Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, изразяваме остър протест срещу дисциплинарното уволнение на доц. д-р Мартин Осиковски - уважаван колега и преподавател в Катедрата "Медии и публични комуникации" на Университета за национално и световно стопанство.
Това действие е груб акт на нарушаване на правото на свободно изразяване на мнение и позиция, гарантирано в Конституцията на Република България.
Подкрепяме колегата Осиковски и категорично възразяваме срещу подобни крайно опасни практики, познати ни от тоталитарно време - с опити за налагане на догматични идеологии, с контрол върху всички и всичко.
На г-н Ректора на УНСС напомняме, че университетите не са фирми, те са място на свобода на мисленето и словото!
Подобни действия са не просто неприемливи, те са вредни и опасни!
П. С. След острите протести на академичната общност уволнението на доц. д-р Мартин Осиковски беше отменено.

Научен колектив от ФЖМК започва мащабно изследване в областта на корпоративните комуникации в България

COM_2C

На 21 април 2021 год. бе даден старт на анкетното проучване по проекта „КоМ: Инсист“. Начинанието е мащабно изследване в областта на корпоративните комуникации в България. Целта му е да установи съвременните тенденции, възможностите и предизвикателствата пред професионалистите в сектора. Проектът се провежда от екип изследователи и докторанти от Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. „КоМ: Инсист“ е финансиран от Фонд “Научни изследвания“ с договор № КП-06-М25/3 от 14.12.2018.
Партньори при реализацията на проекта са Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО) и Българската асоциация на PR агенциите (БАПРА). Дейностите са разделени в три етапа. Първият от тях е свързан с теоретичното изследване на корпоративните комуникации и е вече завършен. Анкетата е в основата на втората фаза, а след нея ще бъдат проведени и дълбочинни интервюта с експерти от сферата.
Ръководител на проекта е гл. ас. д-р Калин Калинов, а в изследователския екип участват преподаватели, докторанти и постдокторанти от ФЖМК. Участниците в проекта изразяват надежда, че начинанието ще получи подкрепата на професионалистите, които ще отделят време да попълнят анкетата. По този начин ще се гарантира точното и актуално отразяване на тенденциите, възможностите и предизвикателствата в сектора на корпоративната комуникация в България.
Самата анкета вече е достъпна онлайн на адрес: https://survey.bg/s/l1hzaRd+ev
Тя включва общо 58 въпроса, разделени в 6 секции. Анкетата е напълно анонимна, а попълването ѝ отнема около 15 мин. Получените резултати ще бъдат използвани единствено в контекста на изследването. Публикациите по проекта ще бъдат представени публично и свободно достъпни онлайн съгласно изискванията за финансиране на Фонд „Научни изследвания“. Екипът на „КоМ: Инсист“ благодари на партньорите от БАПРА и БДВО за подкрепата и доверието, както и на всички професионалисти, които ще отделят време да попълнят анкетата. Повече информация за проекта можете да намерите на уебсайта: https://www.com-insist.info/

dezinf

Уважаеми колеги,
Факултетът по журналистика и масова комуникация и Българският център за нестопанско право организират онлайн дискусия по темата:

ПАНДЕМИЯ И ДЕЗИНФОРМАЦИЯ: експерти, инфлуенсъри, медии и социални мрежи

ДАТА: 23.04.2021, петък
ЧАС: 10:30 до 12:00 ч.

МЯСТО: Zoom
Необходима е предварителна регистрация, която може да направите тук: https://forms.gle/2wkDfr3prQKx6vaQ7

ФЖМК участва в национални уебинари по проект „Европейска инициатива за обучение по медийна грамотност“ (обновена)

Важно: Вторият уебинар на тема „Media Coach“ със символичен домакин Факултетът по журналистика и масова комуникация и представящ резултати от развитието на медийната грамотност в България, насрочен за 10.00 ч. на 14.04.2021 г., ще се проведе НЕ на платформата Microsoft Teams, a в Moodle.
Всички колеги (освен студентите от специалност „Комуникационен мениджмънт“), които желаят да участват в събитието, да се свържат с координатора на проекта проф. Данаил Данов на адрес dkdanov@uni-sofia.bg не по-късно от 12.00 ч. на 13.04.2021 г.

med_lit

Развитие на нивото на медийна грамотност в България и възможностите на проекта „Европейска инициатива за обучение по медийна грамотност (EMCI)“ е темата на предстоящите национални уебинари, насрочени за 7 април 2021 г. и 14 април 2021 г. Проявите са част от тригодишен международен проект с участието на България, Гърция, Кипър, Нидерландия, Португалия и Румъния, консултиран от Европейската асоциация за защита на интересите на потребителите (EAVI). Българската страна е представена от три факултета на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ - Факултета по журналистика и масова комуникация, Факултета по класически и нови филологии и Факултета по науки за образованието и изкуствата.

Проектът, базиран на нидерландската инициатива Media Coach - най-успешната практика в областта на медийната грамотност в Европа, е фокусиран върху съставянето на обхватна обучителна програма, подготовката на над 100 квалифицирани обучители, способни да я прилагат в различни контексти и сред разнообразни целеви групи, и създаване на среда на устойчиво развитие за систематичното и възходящо развитие на медийната грамотност в страните участнички.

По време на уебинарите (с идентични програма и съдържание), с начало 10.00 ч. работна група, съставена от българските представители в проекта, ще запознае подробно участниците с целите, организацията, изпълнението и резултатите на инициативата, като даде възможност за дискусия по темата. За проявите са поканени представители на Министерството на образованието и науката, Столичния инспекторат по образованието, преподаватели, учители, студенти, представители на НПО сектора, медии, както и други специалисти – педагози, психолози, IT и пр.

За участие можете да бъде използван следния линк: https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3a9029c0956c0b43b3bea2a0c183d42d72%40thread.tacv2/1617127654830?context=%7b%22Tid%22%3a%229d05c5fb-e448-4700-8a58-e15b93c84ea9%22%2c%22Oid%22%3a%222d17a414-ae21-4c58-9aeb-8d419a535eda%22%7d

Ден на отворените врати се проведе във ФЖМК

otvoren

На 26 март 2021 г. за втора поредна година се проведе Ден на отворените врати, организиран от Факултетния студентски съвет и Факултета по журналистика и масова комуникация на Софийския университет "Св. Климент Охридски".

Събитието беше насочено към всички, които искат да учат журналистика или връзки с обществеността, имат интерес към книгоиздаването или комуникационния мениджмънт.То се проведе онлайн и в него се включиха десетки бъдещи кандидатстуденти, преподаватели и представители на Факултетния студентски съвет.

Те бяха приветствани от декана проф. д-р Веселина Вълканова, която представи историята на факултета, образователните и изследователски възможности и перспективи за реализация пред студентите, след което поведе присъстващите на виртуална обиколка през обновените учебни студиа, пресстудиото, учебната редакция и издателство, фотолабораторията и Музея на радиото.

След това представителите на Факултетния студентски съвет и преподаватели от факултета разказаха повече за специалностите, кандидатстването и историята на факултета. В продължилата повече от два часа среща те отговориха на десетки разнообразни въпроси на потенциалните кандидат-студенти – от особеностите на отделните специалности, до възможностите за участие в програмата „Еразъм“ и настаняването студентски общежития.

stop_bnr

Представяне на сборника „#Кой спря БНР?“

Изданието на Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ е дело на колектив изследователи от ФЖМК и съдържа документални и медийни свидетелства около най-мистериозния епизод от историята на Българското национално радио – спирането на излъчването на програма „Хоризонт“ на 13-ти септември 2019 и съпровождащите го събития. Съставител – доц. д.н. Вяра Ангелова. Организатор на събитието е катедра „Радио и телевизия“.
Сборникът ще бъде представен от д-р Весислава Антонова. Представянето ще се състои на 19-март 2021 г. (петък) в 16.00 часа в платформата Зуум на адрес: https://us02web.zoom.us/j/82361405561

International Scientific Conference “Media Literacy: Classical and New Dimensions“

med_lit

The Faculty of Journalism and Mass Communication organizes an International Scientific Conference on the topic Media Literacy: Classical and New Dimensions

The conference will be held on October, 28-29, 2021 within the framework of the St. Kliment Ohridski Days in the video conference platform Zoom. We most politely invite the specialists in media and communications, as well as all those who are involved in the problems of the media and communication environment and culture in their various dimensions and manifestations. We welcome the interdisciplinary approach to the classical and current aspects of media literacy.

The academic discussions during the conference will focus on media literacy as a problem on the agenda in the post-truth era. The thematic accents will be:

  • Social, political, psychological, etc. implications of media literacy
  • Interdisciplinary research on communication competence. Measuring the index of media literacy
  • Educational perspectives on media literacy (functional literacy, critical thinking, etc.)
  • Research in the connection of reliability of information (speculations, uncertain information, incorrect interpretation, citation out of the context, tendentiously submitted wrong information, etc.) and media literacy. Verification of facts, investigation of rumors. Info-mediation and fake news.
  • Relations between digital and media literacy
  • Media literacy in the policies and programs of the European Commission - campaigns, projects
  • Understanding of the media text as a part of media literacy
  • Research potential of linguistics, rhetoric, semiotics, philosophy, anthropology, cultural studies and other scientific disciplines in the interdisciplinary discussion on media literacy

The deadline for applications is June 30, 2021. Their compliance with the topic of the Conference and their inclusion in the program will be assessed by the Scientific Committee by July 31, 2021. Please fill in the attached form and send it to: nauchen@fjmc.uni-sofia.bg
Time for paper presentation - 7-10 minutes.
Working languages ​​of the conference: Bulgarian and English.
Participation fee - 50 euros. Participants (full-time lecturers and full-time doctoral students) from FJMK are exempt from the participation fee.
The payment order for the participation fee is to be sent by September 1, 2021 to the e-mail: nauchen@fjmc.uni-sofia.bg.
Method of payment of the fee:
only by bank transfer
Sofia University "St. Kliment Ohridski"
BNB - Central Office
IBAN: BG52 BNBG 9661 3100 1743 01
BIC: BN BG BG SD
Grounds for payment:
Participation fee in the International Conference - FJMK.
The three names of the participant.
The papers presented at the Conference will be published in a collection of scientific papers.
We hope that this year we will be able to offer positive environment for the publication of a new in-depth research on the problems of media literacy.
With respect:
SCIENTIFIC COMMITTEE
Prof. Dr. Veselina Valkanova, Dean of Faculty of Journalism and Mass Communication
Prof. Dr. Habil. Gilles Rouet, University of Versailles-Saint-Quentin-en-Yvelines
Prof. Dr. Jorg Matthes, University of Vienna
Prof. Dr. Habil. Andreana Eftimova, Sofia University
Assoc. Prof. Dr. Diana Petkova, Sofia University
ORGANISING COMMITTEE
Chief Assistant Professor Dr. Kalin Kalinov
Chief Assistant Professor Dr. Lora Simeonova
Chief Assistant Professor Dr. Maya Stoyanova
Chief Assistant Professor Dr. Georgi Alexandrov
PhD student Alexander Georgiev
PhD student Elena Mateeva
Correspondence and Public Relations:
Tanya Dimitrova
Grisha Atanasov

Международна научна конференция „Медийната грамотност: класически и най-нови измерения“

med_lit

Факултетът по журналистика и масова комуникация организира Международна научна конференция на тема „Медийната грамотност: класически и най-нови измерения“

Конференцията ще се проведе на 28-29 октомври 2021 г. в рамките на Климентовите дни 2021 на СУ „Св. Климент Охридски“ в платформата за видеоконферентна връзка Zoom.

Най-учтиво каним за участие специалистите по медии и комуникации, както и всички, които са ангажирани с проблемите на медийната и комуникационна среда и култура в техните разнообразни измерения и проявления. Приветстваме интердисциплинарния поглед към класическите и актуални аспекти на медийната грамотност.
Научните дискусии по време на конференцията ще поставят във фокуса си медийната грамотност като проблем, чието обсъждане е на дневен ред в ерата на постистината. Тематичните акценти ще са:

  • Социални, политически и др. импликации на медийната грамотност
  • Интердисциплинарни изследвания върху комуникативната компетентност. Измерване на индекса на медийна грамотност
  • Образователни ракурси на медийната грамотност (функционална грамотност, критическо мислене и др.)
  • Изследване на връзката на достоверността на информацията (спекулации, несигурна информация, неточна интерпретация, цитиране извън контекста, тенденциозно подадена грешна информация и др.) с медийната грамотност. Проверка на фактите, изследване на слуховете. Инфомедиация и фалшиви новини
  • Взаимовръзките между дигиталната и медийната грамотност
  • Медийната грамотност в политиките и програмите на Европейската комисия – кампании, проекти
  • Разбиране на медийния текст като част от медийната грамотност
  • Изследователски потенциал на лингвистиката, реториката, семиотиката, философията, антропологията, културологията и други научни дисциплини в интердисциплинарната дискусия върху медийната грамотност

Ще очакваме Вашите заявки за участие до 30 юни 2021 г. Тяхното съответствие с проблематиката на Конференцията и включването им в програмата ще бъде оценено от Научен комитет до 31 юли 2021 г. Молим да попълните приложения формуляр и да го изпратите на адрес: nauchen@fjmc.uni-sofia.bg

Време за представяне на докладите - 7-10 минути.

Работни езици на конференцията: български и английски език.

Такса за правоучастие – 50 евро. Участниците (щатни преподаватели и редовни докторанти) от ФЖМК са освободени от такса правоучастие.

Платежното нареждане за заплатена такса правоучастие се изпраща до 01 септември 2021 г. на имейл: nauchen@fjmc.uni-sofia.bg.

Начин на заплащане на таксата:

● само по банков пътСУ "Свети Климент Охридски"
БНБ - ЦУ
IBAN: BG52 BNBG 9661 3100 1743 01
BIC: BN BG BG SD
Основание за плащането:
Такса правоучастие в Международната конференция – ФЖМК.
Трите имена на участника.

Докладите, изнесени на Конференцията, ще бъдат издадени в сборник с научно рецензиране. Надяваме се, че и тази година ще можем да предложим благодатна среда за оповестяване на нови и задълбочени изследвания по проблемите на медийната грамотност.

С уважение:

НАУЧЕН КОМИТЕТ

Проф. д-р Веселина Вълканова
Проф. д.н. Жил Руе
Проф. д-р Йорг Матес
Проф. д.н. Андреана Ефтимова
Доц. д-р Дияна Петкова

ОРГАНИЗАЦИОНЕН КОМИТЕТ

гл. ас. д-р Калин Калинов
гл. ас. д-р Лора Симеонова
гл. ас. д-р Мая Стоянова
гл. ас. д-р Георги Александров
докт. Александър Георгиев
докт. Елена Матеева

Кореспонденция и връзки с обществеността:

Таня Димитрова
Гриша Атанасов

Сбогом на проф. д-р Чавдар Христов

ch_hr

На 8 март 2021 г. след кратко боледуване почина скъпият ни колега и приятел, проф. д-р Чавдар Христов, дългогодишен преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация.
Чавдар Христов е роден на 14 август 1954 г. в град Кюстендил. Последните две десетилетия неговият живот и усилия са посветени на преподавателска и научна дейност. През 1996 г. му е присъдена докторска степен по социология. От 2009 г. е доцент, а от 2017 г. е професор в Алма матер. Два последователни мандата е заместник-декан на Факултета по журналистика и масова комуникация. Удостоен е с Почетен знак на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ със синя лента през 2019 г.
Проф. д-р Чавдар Христов е ръководител на множество дипломанти и докторанти, на които посвещаваше своите всеотдайни усилия, внимание и обич. Тази част от своя академичен път той приемаше за най-важна и това бе отразено в колективните монографии „Управление на репутационни кризи“ (2017) и „Управление на масовите възприятия“ (2020), научен ръководител на чиито екипи беше той. Неговите студенти бяха неговата гордост.
Проф. Чавдар Христов беше обичан и уважаван лектор, а всестранното му любопитство и научен интерес го караха непрестанно да се впуска в нови научни търсения в областта на убеждаващата комуникация, комуникационния мениджмънт и управлението на кризи. Първите му монографии са „Как да победим кризата“ (2002) и „Секретните служби и преходът“ (2004). Автор е на „Убеждаване и влияние“ (2008), която продължава да бъде използвана в обучението на студентите във ФЖМК. „Войната на идеите“ (2014) е смело интердисциплинарно изследване в сферата на стратегическата комуникация, което провокира широк академичен дебат. Той е сред основателите на специалност „Комуникационен мениджмънт“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
Чавдар е не само научен ръководител, но и приятел, довереник и пример за гордост, всеотдайност и борбеност. Със своя академичен и житейски път той промени живота на много хора и ще остане в техните сърца и мисли.
Поклон пред светлата му памет!
От преподавателите, служителите и студентите във ФЖМК

Студентка от ФЖМК сред отличените в конкурса „Студент на годината 2020“

stud2020

Национално представителство на студентските съвети отличи на официална церемония най-успешните студенти на България в ХIV-то издание на Националния приз „Студент на годината".

В категория „Хуманитаристика и социални науки“ за “Студент на годината 2020“ беше обявена студентката по журналистика във ФЖМК Виктория Костова.

Конкурсът има мисията да популяризира постиженията на българските студенти пред българската общественост, удостоявайки студенти от всички области на висшето образование.

Жури в състав от водещи експерти от всички области на образованието определи призьорите в 14 категории, които имат доказани постижения в научната, културната, спортната и други дейности, свързани с образователния процес на национално и международно ниво.

Студенти представиха учебни списания

Artholic_Cover_01
Spis_Novo20

На онлайн премиери за поредна година бяха представени в електронен формат учебните списания, подготвяни във ФЖМК. Списанията „Ново 20“ на студенти по журналистика, профил печат, и „Artholic“ на студенти по книгоиздаване са създадени в рамките на дисциплината „Типология на списанието“ под ръководството на доц. д-р Ефрем Ефремов.
Всичко – от концепциите и идеите до текстовете и дизайна на списанията, е дело на самите студенти.

„Ново 20“, списанието на журналистите, отразява дигитализацията на медиите, традиционни и социални, а „Artholic“ на книгоиздателите разглежда явленията в изкуството по време на пандемия. Списанията са достъпни в ПДФ формат на страницата Учебни медии в сайта на ФЖМК. Предстои излизането им и на хартия.

Конкурс за студенти по журналистика на тема "Героизъм по време на пандемия"

tson

Фондация "Димитър Цонев" обявява за четвърта поредна година конкурс за студенти по журналистика на тема "Героизъм по време на пандемия". Форматът за участие е едноминутно видео по темата. В конкурса могат да вземат участие студенти, бакалаври до 25-годишна възраст. Студентите могат да участват индивидуално или в отбор. Видеата могат да бъдат качени в сайт за видео споделяне (Youtube/Vbox7) и изпратени като линк на имейл: konkurs@dimitartsonev.com. Повече информация може да бъде получена на сайта на фондацията: www.dimitartsonev.com.

Крайният срок за изпращане на видеото е 10.05.2021. Управителният съвет на фондацията ще избере победителите чрез гласуване. Предназначени са награди за първо, второ и трето място. Голямата награда е 1200 лв, + официална грамота-признание от фондацията и стаж в медия по избор.

Artholic_Poster

Покана за премиера на ,,Artholic“ – учебно списание

Уважаеми преподаватели и колеги,Учтиво Ви каним на представянето на учебното списание "Artholic", създадено от студентите от специалност "Книгоиздаване", IV курс, профил "Медии и връзки с обществеността" под научното ръководство на доц. д-р Ефрем Ефремов.
Събитието ще се проведе виртуално в платформата Zoom на 04.03.2021 г. (четвъртък) от 19:00 ч.Темата на списанието е "Изкуството по време на пандемия".Линк за срещата: https://us02web.zoom.us/j/88624350710?pwd=VDdYK3lwWVNWTHVwODhoOStaK2MwQT09

Покана за премиера на ,,Ново 20“ – учебно списание

Уважаеми преподаватели и колеги,
Ние, студентите от IV-и курс профил Печат, имаме удоволствието да Ви поканим на премиерата на ,,Ново 20“ – учебното списание, което отразява дигитализацията на медиите, традиционни и социални, през журналистическото перо.
Във време на социална дистанция, след безброй онлайн срещи, нашият колективен труд е завършен, а ние - нетърпеливи да го споделим с Вас!
Поради епидемичната обстановка събитието ще се проведе в платформата Zoom на 18.02 /четвъртък/ от 19 ч. Линк към събитието - https://us02web.zoom.us/j/84149068058?pwd=ckNRcXBtN3JMOUpEYVZwRjdRa1RMUT09
Очакваме Ви!
Бъдете здрави!
С уважение,
студентите от IV-и курс профил Печат

Adenauer Scholarships Summer Semester

Стипендии за студенти по журналистика „Аденауер“

Медийната програма на Фондация „Конрад Аденауер“ за Югоизточна Европа отново кани за участие в своята програма за стипендии за летния семестър на 2021 г.
студенти от бакалавърската и магистърската степен.
Изисквания за стипендията:

  • Студенти по журналистика от 2-ра академична година за бакалаври и от1-ва академична година за магистри нататък;
  • Академични резултати над средното равнище;
  • Изразен интерес към социалните и политическите проблеми;
  • Съпричастност с ценностите на Фондация „Конрад Аденауер“ (демокрация, свобода, върховенство на закона, плурализъм, солидарност, европейско обединение);
  • Готовност за активно участие в събития на Фондация „Конрад Аденауер“ и ангажираност към мрежата на студенти от Фондация „Конрад Аденауер“;
  • Желателен е опит в доброволчеството;
  • Много добро владеене на английски и в идеалния случай на немски;
  • След всяка академична година студентите трябва да представят кратък доклад за своето академично развитие и своите дейности в рамките на стипендията;

Двустепенен процес на подбор:
1. Избор въз основа на следните документи:

  • CV в таблична форма;
  • Мотивационно писмо;
  • Документи за завършени курсове и / или сертификати за изпити;
  • Доказателство за владеене на език;
  • Препоръчително писмо от университетски преподавател.

2. Лично интервю на английски или немски език
Краен срок за кандидатстване: 8 февруари 2020 г. на media.europe@kas.de

Уважаеми студенти,

Деканското ръководство и Атестационната комисия на ФЖМК Ви канят да участвате активно в попълването на електронните анкети в системата Мудъл през последните три седмици на семестъра. Моля, запознайте се с краткото представяне на процедурата за събиране на студентското мнение за качеството на преподаването в отделните дисциплини.

Разчитаме на Вашето отговорно и активно участие в името на общата ни цел – поддържането на образователния процес във ФЖМК в съответствие с най-престижните европейски и световни стандарти.

Процедура за събиране на електронни анкети за обратна връзка от студентите

Анкетирането на студентите по електронен път за удовлетвореността им от обучението по конкретна учебна дисциплина в края на всеки семестър се използва текущо за събиране на данни с цел проследяване на качеството на обучението, както и за нуждите на атестирането на преподавателите.

  1. В електронен формат се прилага унифицираната анкетна карта, която е част от утвърдената от АС документация по атестирането.
  2. Анкетната карта е гарантирано анонимна и може да бъде попълнена само веднъж от студента за всеки курс, който е слушал през съответния семестър на текущата учебна година.
  3. В системата за електронно обучение на СУ „Св. Климент Охридски“ са създадени курсове, структурирани еднотипно. В тези курсове се обособява електронна анкетна карта за обратна връзка от студентите.
  4. Анкетната карта се активира автоматично от представител на Университетски център за информационни и комуникационни технологии (УЦИКТ) през последните три седмици на всеки семестър. За зимния семестър на учебната 2020/2021 г. анкетните карти ще се отворят на 04.01.2021 г. и ще бъдат активни до 25.01.2021 г.
  5. През триседмичния период на попълване на анкетните карти от студентите, както и по време на сесията преподавателите нямат достъп и информация за активността и съдържанието на отговорите на студентите.
  6. Електронните студентски анкетни карти за всички Факултети се съхраняват и обработват автоматично от независимо звено на СУ – УЦИКТ.

Весели коледни и щастливи новогодишни празници!