Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Кариерен център / Над 140 участници от 24 държави събра третото издание на Datathon България 2018, което се проведе в Стопанския факултет

   

16.02.2018

 

Datathlon2018-FEBA

 

Между 9-ти и 11-ти февруари 2018 Data Science Society организира първия в света глобален онлайн Datathon - състезание за анализ на анализ на данни с помощта на машинното самообучение (Machine Learning). Събитието се проведе online и на живо в Стопанския факултет на Софийския университет “Св. Климент Охридски”. В рамките на 48 часа общо 148 участници от 24 страни на 4 континента експериментираха с данни, достъпни само вътрешно във водещи компаниите, допитвайки се до 32 световно признати ментора и експерта от Австрия, Индия, България, Германия, Хърватска, Катар и Гърция. До София пътуваха участници от Сърбия, Гърция и Испания. Състезанието бе открито в аулата на Софийския университет от декана на Стопанския факултет, доц. Теодор Седларски и от Серги Сергиев, един от основателите на Data Science Society.

 

Datathon2

 

Data Science Society подкрепи участието на изявени студенти от магистърската програма „Моделиране на големи данни в бизнеса и финансите (Business Analytics)“ към Стопанския факултет на СУ с дарение от 15 ваучера за безплатна регистрация.

 

Казусите бяха предоставени от водещи компании – Telenor, Receipt Bank, Ontotext, iGEM спонсориран от Telelink, Kaufland, VMWare, ZenCodeo, SAP и А Data Pro в областта на NLP (анализ на текст), Artificial Intelligence (изкуствен интелект) и Computer Vision (автоматично разпознаване на изображения). За разработването на решения по казусите ще бъдат използвани облачни услуги от Microsoft и IBM, а през цялото време на Data маратона, участниците взаимодействаха и виртуално чрез дигиталната платформа на Data Science Society в 493 чат групи с 16 563 съобщения.

 

Datathon3

Екипите предадоха 28 уникални решения, от които журито определи 8 най-интересни за финала. Финалът между 8-те екипа, от които 5 с международно участие, беше проследен наживо онлайн от зрители в 52 точки по света.

 

Победител стана отборът “Седем моста”, съставен от участници дошли специално от Сърбия. Те спечелиха журито с ДНК анализа си за съдържанието на наденичките. Според техния анализ, надениците съдържат ДНК следи най-вече от крави, овце и свине. Целия анализ на английски може да прочетете на платформата на състезанието след като се регистрирате.

 

На второ място беше класиран отбор “Черешка” от двама българи, които само за 48 часа разработиха алгоритъм за автоматично разпознаване на плодове и зеленчуци на везните в немската верига Кауфланд. Подобен алгоритъм е в основата на открития преди по-малко от месец първи магазин Amazon Go в САЩ, което идва да покаже че българските професионалисти са в крак с водещите световни тенденции.

 

Datathon1

 

Data ентусиасти и експерти разшириха контактите си в сферата на Data Science и имаха възможност да сформират и работят в 39 екипа, което ще е основата и за бъдеща работа по предстоящи проекти в областта. Почти половината от участниците нямаха сформиран екип преди началото на надпреварата и бяха служебно разпределени в екип с помощта на алгоритъм, отчитащ уменията и интересите им.

 

Както сподели Shashank Shekhar, един от чуждестранните ментори, "Най-впечатляващото на този Datathon беше неговият глобален обхват. Гъвкавостта да участваш и да наставляваш както онлайн, така и на живо определено се откроява на фона на подобни състезания по света. Бях изумен от изключителния ентусиазъм, който демонстрираха участниците. Упоритостта и изобретателността, показана от много от тях в намирането на работещо решение на реални проблеми, направиха този Datathon огромен успех."

 

Datathon4

 

Организаторът на събитието, Data Science Society, е доброволческа общност от експерти в обработкатa, моделирането и анализа на данни, които за последните 3 години популяризират сферата Data Science. Целта на общността е да насърчи иновацията и предприемачеството във всички сфери на работата с данни чрез множество инициативи. Сред тях са Workshop-и, дългосрочни проекти с практическа насоченост към разработването на Machine Learning модели и участия в международни конференции.

 

„Събитието предоставя възможност да се разрешат реални бизнес казуси и същевременно сверява часовниците на експерти и прагматици от целия свят“, каза Серги Сергиев, основател и двигател на Data Science Society. „Всичко това разгръща бизнес и научния потенциал на България и ни мотивира за още по-усилена работа“, подчерта Серги Сергиев.

 

Kазусите, по които работиха сформираните екипи, са предварително селектирани специално за Datathon България 2018 от български и чужди компании, базирани в страната.

 

Например предизвикателството от българската компания Identrics – част от групата A Data Pro, е автоматично да се извлече информация, отнасяща се до поведението на организации, споменати в новинарски текстове. „Крайната ни цел е бързо и лесно да прогнозираме развитието на компании на база обработените новини – например движение на фондовите борси, структурни или политически промени, афектиращи бизнеса“, обясни Деян Пейчев, технологичен директор на Identrics и ветеран в разработването на семантични технологии. В тази насока, Identrics търси от съзтезателите в Datathon България 2018 прагматично и креативно решение за разпознаване и събиране на думи, които са тясно свързани с контекста на споменаване на обекти в текст. То ще бъде приложено към обучаването на машини които автоматично да откриват обекти със специфично поведение в документи.