25.03.2025
Управителният съвет на Съюза на икономистите в България обяви 21-ви Национален конкурс „Млад икономист – 2025: Гласът на младите за силна икономика“. Тазгодишната тема на конкурса е „Креативността на младите хора в образованието и професионалният избор: моята визия за бъдещето на българската икономика“. Състезанието се организира съвместно с Икономическия университет - Варна.
Конкурсът „Млад икономист – 2025“ е открит за състезание и награждаване на победители в следните категории: ученици, студенти, докторанти, млади специалисти и предприемачи.
За участие се изисква в срок до 31 май 2025 г. да се представи есе, авторова концепция или доклад по избрана от самите участници конкретна тема за креативността на младите кадри и начините тя да бъде развивана, стимулирана и практически реализирана с поддържащи политики в сферата на образованието, науката, иновациите и предприемачеството.
С авторска разработка на есе, концепция, включително авторова идея и предприемачески проект, в Конкурса могат да участват както самостоятелно отделни кандидати (обем на текста не по-малко от 15 стандартни страници), така също и колектив от двама до трима участници като съавтори (обем на текста не по-малко от 25 стандартни страници).
Участниците имат свободата да избират сами темата на разработката за Конкурса.
Примерни теми могат да бъдат препоръчани в следните области:
- Как креативността на младите хора може да се изяви в тяхното ангажирано отношение към образованието им и включването им в новите подходи на обучение и изграждане на компетентности в училището и в университета?
- Как да се стимулира личният избор и мотивация за по-качествено и системно развивано образование и обучение, които могат да подобрят дигиталните компетентности и умения?
- Какъв е напредъкът в България със STEM училищата? Кое е иновативното в STEM образованието и как се развива креативността на младите хора? Кои са важните промени в насоките за професионална ориентация в икономиката на бъдещето?
- Защо за икономистите става все по-важно не само овладяването и прилагането на математическите методи и анализи, но и по-нататъшното усъвършенстване на математическия инструментариум за икономически и финансов анализ и моделиране на рискове, както и за предвиждането на алтернативни възможности за развитието при ограничеността на ресурсите?
- Как смяната на бизнес моделите с дигитализацията и изкуствения интелект разширява и усложнява ролята на икономическото образование в съвременната икономика? Защо и как професията „икономист“ трябва да се развива в интерес на креативността и стратегическото управление и бизнес мениджмънта на прехода от епохата на Индустрия 4.0 към Индустрия 5.0?
- Какви въпроси поставя онлайн обучението, разширяването на възможностите на Интернет средата и прилагането на изкуствения интелект за изграждането на икономиката на бъдещето, т.е. на така наречената платформена икономика? Как икономистите ще развиват проблематиката за киберсигурността и за други форми на икономическата сигурност?
- Как трябва да се подготвим за икономиката на бъдещето с дигитализация, но с отчитане на нуждата от социално ангажирано развитие на човешкия фактор? Как трябва бизнесът като заинтересована страна от технологичните промени да се отнася към човешките ресурси по въпросите на образованието и продължаващото цял живот обучение?
- Какви са потребностите на българската икономика от дигитализацията и приложението й в отделни сектори и икономически дейности, включително чрез развитието на информационни технологии и услуги, модернизация на индустрии, образование, здравеопазване, телекомуникации, вкл. в публичния и частния сектори на икономиката? В кои области нашата страна трябва да наваксва ск реативността на младите хора, например в иновациите и предприемачеството?
- Защо креативността на хората става още по-важна в условията на дигитализацията? Какви алтернативи за трудова заетост и творчество се откриват пред трудовата заетост с въвеждането на изкуствения интелект? Защо изкуственият интелект не може да замени човека като рационална, креативна работна сила, която се развива с образование и чрез собствения си опит?
- Защо ни е необходима реалистична оценка на последиците за работната сила от прехода от епохата на Индустрия 4.0 към Индустрия 5.0.? Как младите хора да се подготвят за дигитализацията и прилагането на изкуствения интелект?
- Какви са икономическите мерки и инструменти на политиката на държавните институции, както и от фондове и програми на ЕС за дигитализацията в образованието и икономиката и др. сфери на обществено-полезни дейности?
- Кои са Вашите идеи и предложения за добри практики за насърчаване на обучението за повишаване на дигиталните умения в училищата, университетите и българските висши училища и на работните места в публичния и частен сектор?
- Как икономистите могат да допринесат да се стимулира подкрепата на обучението за придобиване на дигитални умения и прилагането на изкуствения интелект? Какво ново налага изкуственият интелект за по-високата квалификация на икономистите и засилване на ролята им в стопанското управление и мениджмънта?
УКАЗАНИЯТА ЗА ОФОРМЯНЕ НА РАЗРАБОТКИТЕ СА ПУБЛИКУВАНИ В ОБЯВАТА ЗА КОНКУРСА НА САЙТА НА СЪЮЗА НА ИКОНОМИСТИТЕ: https://bgeconomist.bg
Участниците предават разработките си едновременно по електронен път на адрес: unieconom@abv.bg и по поща в два екземпляра на хартиен носител на адреса на Съюза на икономистите в България: София 1000, ул. Г. С. Раковски №108.
КРАЕН СРОК ЗА ПРЕДСТАВЯНЕ НА РАЗРАБОТКИТЕ - 31 МАЙ 2025 Г.
Тържественото връчване на наградите на победителите в конкурса ще се състои честването на Деня на икономиста - 14 юни 2025 г.
Организационният комитет на конкурса „Млад икономист – 2025” пожелава на всички участници - ученици, студенти, докторанти, млади специалисти и предприемачи, успешна творческа работа в търсенето на нови идеи и решения за развитието на образованието и науката с активното включване на младежта за изграждане на бъдещето на българската икономика.
Повече за техническите изисквания към разработките.
Повече за Национален конкурс „Млад икономист – 2025“.