Начало / Университетът / Факултети / Биологически факултет / Катедри и самостоятелни звена / Катедри / Методика на обучението по биология / Преподаватели / доц. д-р Иса Хаджиали

   

e-mail: hadzhiali@biofac.uni-sofia.bg

Служебен адрес Биологически факултет, бул. „Драган Цанков“, № 8, София -1164, каб. № 442, приемно време: сряда 14:00 - 16:00 ч.
Заемана длъжност Главен асистент, доктор по Методика на обучението по биология
Преподавателски опит
  • 1998 – 2008 г.учител по биология;
  • 2009 – 2011 г. специалист биолог – катедра: Ботаника и методика на обучението по биология, ПУ „Паисий Хилендарски“, гр. Пловдив;
  • от 2013 г. главен асистент към катедра Методика на обучението по биология, Биологически факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.
Водени курсове – лекции и упражнения

„Методика на обучението по биология – специална част“ (задължителен) за студентите от специалностите Биология и химия, География и биология и Биология и английски език;

- „Произход на живота и теории за еволюцията“ (задължителен) за студентите от специалностите Биология и химия, География и биология и Биология и английски език;

- „Хоспетиране по биология“ и „Текуща педагогическа практика“ (задължителни) за студентите от специалностите Биология и химия, География и биология и Биология и английски език;

- „Здравно образование“ (избираем) за студентите от специалностите Биология и химия, География и биология и Биология и английски език;

- „Рефлексия и самооценяване“ (избираем) за студентите от специалностите Биология и химия, География и биология и Биология и английски език; и др.

Образование и обучение

- 09. 01. 2012 г. присъдена ОНС „доктор” по: област на висше образование 1. Педагогически науки; професионално направление 1. 3. Педагогика на обучението по …..; научна специалност 05. 07. 03 „Методика на обучението по биология” - диплома № 1000017/ 23. 05. 2012 г.;

- 05. 01. 2009 г. - 20. 06. 2011 г. - докторант към катедра: „Ботаника и методика на обучението по биология”, Биологически факултет, ПУ „Паисий Хилендарски”, гр. Пловдив;

- 29. 11. 2003 г.- 29. 11. 2004 г. – Едногодишна специализация „Дидактически технологии в обучението”, ДИУУ, СУ „Св. Климент Охридски”;

- 01. 08. 1998 г.- 25. 02. 2000 г. - Химически факултет на ПУ „Паисий Хилендарски”, Пловдив, придобиване на нова специалност - Учител по химия;

- 10. 1992 г.- 07. 1997 г. - Биологически факултет на ПУ „Паисий Хилендарски”, Пловдив, ОКС „Магистър”, квалификация - Биолог, специализация - Учител по биология;

- 09. 1989 г. - 05. 1992 г.- ПМГ „Яне Сандански”, гр. Гоце Делчев, средно образование.

 

Избрани научни публикации

Монография

Хаджиали, И. И., Райчева, Н. & Цанова, Н. (2017). Рефлексията в обучението по биология – теоретични основания и практически решения. УИ „Св. Климент Охридски“, 284 с., 978-954-07-4239-7.

Учебници и учебни помагала

1. Цанова, Н., С. Томова, Райчева, Н., Хаджиали, И. & Райчев, П. (2018). Биология и здравно образование – 9. клас. Работни листове. София, Педагог 6. ISBN 978-954-324-183-5.

2. Цанова, Н., С. Томова, Хаджиали, И. & Райчева, Н. (2018). Учебна тетрадка. Биология и здравно образование – 7. клас. София, Педагог 6. ISBN 978-954-324-181-1.

3. Цанова, Н. В., Томова, С., Райчев, П., Райчева, Н. & Хаджиали, И. (2017). Биология и здравно образование – 8. клас. София, Педагог 6. ISBN 978-954-324-160-6.

 

Студии, статии и доклади от конференции, публикувани в пълен текст

1. Hadjiali, I. I. (2018). The discipline "The origin of life and theories of evolution" in the professional training of the biology teacher. [In Bulgarian]. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, Vol. 27, ISSN 0861 – 9255.

2. Hadjiali, I. I., Dimova, Y. & Garova, Z. (2018). Bulgarian high-school students' views on the nature of science and scientific inquiry - gender aspect. [In Bulgarian]. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, Vol. 27 (2), 185 – 196, ISSN 0861 – 9255.

3. Хаджиали, И. И., Киряков, Я. & Милушев, А. (2018). За перспективите и възможностите на неформалното образование за развитие на природонаучната грамотност на учениците. Сп. Педагогика, 90 (1), 46 – 61, ISSN 0861 – 3982.

4. Кolarova, Т. А., Hadjiali, I., Dokova, М. & Aleksandrov, V. (2017). Students’ scientific literacy at the beginning of the 21st century: in search of conceptual unity. [In Bulgarian]. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, Vol. 26 (2), 171 – 215, ISSN 0861 – 9255.

5. Хаджиали, И. И. (2017). Екологичното образование в България – тенденции и нови предизвикателства. (сс. 131 - 140). Пенкова, Р. (съставител), Сборник доклади от Шести есенен научно-образователен форум – Модернизация на образованието, ДИУУ, СУ „Св. Климент Охридски“, ISBN 978-954-07-4294-6.

6. Hadjiali, I. I., Adamula, V., Raychev, P. & Raycheva, N. (2017). Reflection in the context of key competences of students in teaching cell biology. Scientific journal articles online - "C.V.P. pedagogics & education", Greece, ISSN: 2241-4665.

7. Hadjiali, I. I. & Kolarova, T. (2016). Trends in science education research: a content analysis of Bulgarian education journals from 2011 to 2015. [In Bulgarian]. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, Vol. 25 (5), 654 – 676, ISSN 0861 – 9255.

8. Hadjiali, I. I., Raycheva, N. & Tzanova, N. (2016). Study on professional reflection of biology teacher (Part One). [In Bulgarian]. Chemistry: Bulgarian Journal of Science Education, Vol. 25 (3), 348 – 361, ISSN 0861 – 9255.

9. Хаджиали, И. И., Цанова, Н., Райчева, Н. & Томова, С. (2014). Рефлексията в интегративното поле на методиката на обучението по биология. Стратегии на образователната и научната политика, 22 (1), 38 - 64, ISSN 1310 – 0270.

10. Kolarova, Т. A., Hadjiali, I. & Denev, I. (2013). High school students’ reasoning in making decisions about socio-ethical issues of genetic engineering: a case of gene therapy. Biotechnology & Biotechnological Equipment, Vol. 27 (2), 3737 – 3747, ISSN 1310-2818.

11. Vasilev, V. K., Kolarova, Т. & Hadjiali, I. (2010). Innovative didactical means for developing and assessing students, intellectual reflection in the high school education of genetics. Biotechnology & Biotechnological Equipment, Volume 24 (2SE), 289-300, ISSN 1310-2818.

12. Kolarova, Т. A., Hadjiali, I. & Vasilev, V. (2009). Reflective approach to studying of genetics in 9th -10th grade. Biotechnology & Biotechnological Equipment, Vol. 23 (2SE), 53-57, ISSN 1310-2818.

13. Хаджиали, И. И., Коларова, T. & Василев, B. (2009). Изследване на рефлексията над учебната дейност при 15-16 годишни ученици в гимназиалния етап на биологичното образование (сс. 216 – 223). В: Стаматов, Р. (ред.) – In: Scientific research of the Union of Scientists in Bulgaria – Plovdiv, Series B. Natural Sciences and Humanities, Vol. XII, 18 – 19 june, ISSN 1311-9192.

14. Хаджиали, И. И. & Коларова, T. (2007). Учебното портфолио като средство за развитие и диагностика на рефлексия в гимназиалния етап на обучението по биология и здравно образование (сс. 191 – 201). В: Димков, Р. (ред.). Сборник доклади от трета научно-практическа конференция по биология. Варна, ISBN 978-954-360-037-3.

15. Ставрева, Г. Р. & Хаджиали, И. (2006). Диагностика на познавателните ресурси на учениците по биология 6. клас. НТ на ПУ „Паисий Хилендарски”, т. 43, кн. 2, 31-38, ISSN 0861-279X.