Начало / Университетът / Факултети / Факултет по науки за образованието и изкуствата / Специалности / Магистърски програми / Факултет по науки за образованието и изкуствата / Музика / Музикална педагогика – ръководство на музикална формация

   

Срок на обучение: 2 семестъра

 

Форма на обучение: редовна (платено обучение)

 

Ръководител: гл. ас д-р Марина Апостолова

 

e-mail: mgapostolo@uni-sofia.bg

 

 

 

Магистърската програма е ориентирана към кандидатите, които желаят да надградят своите базисни знания и умения свързани със спецификата на музикалното изкуство, да координират, управляват и реализират музикално-образователния процес в предучилищното и училищното образование. Комплексната насоченост на програмата осигурява широкопрофилна подготовка, даваща необходимите професионално-педагогически и социални компетентности, които трябва да притежава музикалният педагог. Професионалната подготовка на Магистъра – музикален педагог - ръководител на музикална формация предполага задълбочени теоретични познания в областта на музиката.

 

Теоретичната и практическата подготовка се реализира чрез задължителните, избираемите и факултативните учебни дисциплини, които подчертават теоретико-приложната насоченост на магистърската програма.

 

Придобитите в процеса на обучение професионални компетентности се изразяват в прилагането на иновативни методи и форми на работа, ориентирани към компетентностен подход в обучението, развиващ креативност и творческото мислене. Те са свързани и имат отношение към планирането и организирането на възпитателната дейност, откриването, регистрирането и развиването на музикално-изпълнителските и музикално-аналитичните способности, когнитивните, социалните и творчески умения. Придобитите социални компетентности подпомагат изграждане на позитивна образователна среда, оказваща подкрепа, насочена към подобряване на резултатите от обучението, усвояване на знания. Придобиването на умения и нагласи, за самостоятелен живот, за междуличностно и междукултурно общуване съдейства за възпитанието, развитието и изявата на личностния потенциал, насърчава и формира положително отношение към музикално изкуство.

 

В резултат от обучението студентите-магистри ще придобият квалификация учител по музика, приложима в сферата на образователните институции в системата на предучилищното и училищното образование (детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена).

 

Професионалната подготовка на магистъра по музикална педагогика – ръководство на музикална формация обхваща следните области: психология, педагогика, музикална теория, музикален и танцов фолклор, компютърни технологии, мениджмънт и изпълнителско изкуство.

 

В Магистърска програма „Музикална педагогика - ръководство на музикална формация“ могат да кандидатстват студенти, завършили ОКС“ Бакалавър“. Завършилите други образователни направления, освен 1.3 Педагогика на обучението по…(музика) и 8.3 Музикално и танцово изкуство полагат интегриран кандидатстудентски изпит:

 

- по музикален инструмент, или пеене

 

- по теория на музиката

 

 

 

1. Насоченост, образователни цели

 

Квалификационната характеристика покрива целите на специалност „Музика“ в образователно-квалификационната степен “магистър”. Комплексната насоченост на програмата разширява параметрите на необходимите компетентности, на завършилия специалист с квалификационно наименование (професионална квалификация): „Учител - музикален педагог, ръководител на музикална формация“. Теоретичната и практична подготовка в областта на музикалното изкуство се съчетава с необходимите професионални компетентности и в областта на българския музикален фолклор. Квалификационната характеристика на музикалния педагог – ръководител на музикална формация изисква следните умения и знания:

 

Планира, организира и провежда преподавателска и възпитателна дейност в часовете по музика посредством развиване на музикалните способности на учениците;

 

Открива, регистрира и развива музикалните способности на учениците посредством дейностите: възприемане, възпроизвеждане и импровизация;

 

Изгражда музикално-изпълнителски, музикално-аналитични, когнитивни, социални и творчески компетентности в ученика, в контекста на ключовите компетентности съобразно Европейската квалификационна рамка;

 

Формира практически умения съобразно спецификата на музикално-образователния процес;

 

Стимулира творческата изява и развитие на учениците;

 

Прилага методи и подходи, стимулиращи личностното развитие на учениците;

 

Повишава комуникативните умения на учениците посредством социалната роля на музиката.

 

 

 

2.Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)

 

Тази цел се покрива с квалификационната характеристика на специалност, в която се посочва какво трябва да знае и умее завършилият специалист с квалификационно наименование учител по музика:

 

Притежава широк спектър от теоретични и практически знания за развиване на творческите способности на учениците;

 

Познава спецификата на индивидуалната самостоятелна творческа изява.

 

Познава спецификата на груповото музициране;

 

Планира и организира индивидуалната и колективната творческа изява на учениците в процеса на музикално-изпълнителската дейност;

 

Прилага подходящи и специфични методи за оценка на постиженията на учениците, съобразени с възрастта и степента на трудност;

 

Притежава познания свързани с ключови копетентности заложени в Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот;

 

Притежава знания в областта на стратегиите и прилаганите политики, насочени към развиване на уменията на учениците;

 

Притежава знания за реализиране на интердисциплинарно обучение посредством средствата на съвременните информационни и комуникационни технологии;

 

Демонстрира способност за справяне с организационни проблеми;

 

Разбира заложените цели и очаквани резултати в контекста на музикално-образователния процес.

 

 

 

3.Професионална реализация

 

Квалификационната характеристика определя и длъжностната характеристика на магистъра по музикална педагогика. Той има право да работи като:

 

Учител по музика в системата на предучилищното и училищното образование (детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена);

 

Учител, преподавател, музика в занимания по интереси;

 

Учител, музика в център за подкрепа за личностно развитие и в Националния дворец на децата.

 

Условия за кандидатстване:

 

В Магистърска програма „Музикална педагогика – ръководство на музикална формация“ могат да кандидатстват студенти, завършили ОКС „бакалавър“.

 

Класирането за магистърска програма „Музикална педагогика – ръководство на музикална формация“– платена форма на обучение, става по успех от дипломата за висше образование, не по-нисък от добър и полагат интегриран кандидатстудентски изпит по:

 

теория на музиката (по приложен конспект).

 

 

 

Конспект за магистърска програма „Музикална педагогика – ръководство на музикална формация“

 

  1. Звук, тон, шум. Качества на тона. Натурален звукоред.
  2. Музикална система. Музикален звукоред
  3. Музикален строй. Темпериран строй. Енхармонизъм. Полутонове- диатонични и хроматични.
  4. Линейно-нотна система. Нотни ключове. Нотиране и четене на

 

„сол“ и „фа“ ключ.

 

  1. Записване трайността на тоновете. Начини за удължаване стой- ността на нотите. Паузи
  2. Прости интервали. Мелодични и хармонични. Количествена и качествена величина на интервалите. Обръщение на интервалите. Строеж, определяне, слухови задачи.
  3. Лад, тоналност, гама. Тоналности до 7 знака. Видове тоналности. Квинтов и квартов кръг- dur, moll.

 

 

 

Литература

 

Основна:

 

  1. К. Константинов – Обща теория на музиката, ДИ „Наука и изку- ство“, 1960
  2. П. Минчева, П, Попова – Елементарна теория на музиката. Задачи и упражнения, ДИ Музика, 1987
  3. П. Хаджиев – Елементарна теория на музиката, Издателство Му- зика, София, 1983
  4. Р. Дюлгерова-Пръвчева – Теория на музикалните елементи. Тестове, Нов български университет, 2017

 

Допълнителна:

 

  1. В. А. Вахромеев – Елементарна теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1963
  2. И. В. Способин – Елементарна теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1956

 

При подготовката на студентите в магистърската програма се прилага смесен вариант на обучение, чрез който се съчетават присъствени и вир- туални занимания. По този начин се осигурява независимост от време и място с използване на електронна платформа. Така се постига индивиду- ализация и диференциация на учебния процес, с възможност за прилагане на различни стилове на преподаване и учене, организация на съвместни синхронни и асинхронни учебни дейности в процеса на обучение.