Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: редовна (платено обучение)
Ръководител: гл. ас д-р Ралица Димитрова
e-mail: r.dimitrova@fnoi.uni-sofia.bg
Магистърската програма е ориентирана към кандидатите, които желаят да надградят своите базисни знания и умения, свързани със спецификата на музикалното изкуство, да координират, управляват и реализират музикално-образователния процес в предучилищното и училищното образование. Комплексната насоченост на програмата осигурява широкопрофилна подготовка, даваща необходимите професионално-педагогически и социални компетентности, които трябва да притежава музикалният педагог. Професионалната подготовка на Магистъра – музикален педагог - ръководител на музикална формация предполага задълбочени теоретични познания в областта на музиката.
Теоретичната и практическата подготовка се реализира чрез задължителните, избираемите и факултативните учебни дисциплини, които подчертават теоретико-приложната насоченост на магистърската програма.
Придобитите в процеса на обучение професионални компетентности се изразяват в прилагането на иновативни методи и форми на работа, ориентирани към компетентностен подход в обучението, развиващ креативност и творческото мислене. Те са свързани и имат отношение към планирането и организирането на възпитателната дейност, откриването, регистрирането и развиването на музикално-изпълнителските и музикално-аналитичните способности, когнитивните, социалните и творчески умения. Придобитите социални компетентности подпомагат изграждане на позитивна образователна среда, оказваща подкрепа, насочена към подобряване на резултатите от обучението, усвояване на знания. Придобиването на умения и нагласи, за самостоятелен живот, за междуличностно и междукултурно общуване съдейства за възпитанието, развитието и изявата на личностния потенциал, насърчава и формира положително отношение към музикално изкуство.
В резултат от обучението студентите-магистри ще придобият квалификация учител по музика, приложима в сферата на образователните институции в системата на предучилищното и училищното образование (детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена).
Професионалната подготовка на магистъра по музикална педагогика – ръководство на музикална формация обхваща следните области: психология, педагогика, музикална теория, музикален и танцов фолклор, компютърни технологии, мениджмънт и изпълнителско изкуство.
1. Насоченост, образователни цели
Квалификационната характеристика покрива целите на специалност Музика в образователно-квалификационната степен “магистър”. Комплексната насоченост на програмата разширява параметрите на необходимите компетентности, на завършилия специалист с квалификационно наименование (професионална квалификация): „Учител - музикален педагог, ръководител на музикална формация“. Теоретичната и практична подготовка в областта на музикалното изкуство се съчетава с необходимите професионални компетентности и в областта на българския музикален фолклор. Квалификационната характеристика на музикалния педагог – ръководител на музикална формация изисква следните умения и знания:
• Планира, организира и провежда преподавателска и възпитателна дейност в часовете по музика посредством развиване на музикалните способности на учениците;
• Открива, регистрира и развива музикалните способности на учениците посредством дейностите: възприемане, възпроизвеждане и импровизация;
• Изгражда музикално-изпълнителски, музикално-аналитични, когнитивни, социални и творчески компетентности в ученика, в контекста на ключовите компетентности съобразно Европейската квалификационна рамка;
• Формира практически умения съобразно спецификата на музикално-образователния процес;
• Стимулира творческата изява и развитие на учениците;
• Прилага методи и подходи, стимулиращи личностното развитие на учениците;
• Повишава комуникативните умения на учениците посредством социалната роля на музиката.
2.Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)
Тази цел се покрива с квалификационната характеристика на специалност, в която се посочва какво трябва да знае и умее завършилият специалист с квалификационно наименование учител по музика:
• Притежава широк спектър от теоретични и практически знания за развиване на творческите способности на учениците;
• Познава спецификата на индивидуалната самостоятелна творческа изява.
• Познава спецификата на груповото музициране;
• Планира и организира индивидуалната и колективната творческа изява на учениците в процеса на музикално-изпълнителската дейност;
• Прилага подходящи и специфични методи за оценка на постиженията на учениците, съобразени с възрастта и степента на трудност;
• Притежава познания свързани с ключови копетентности заложени в Европейската квалификационна рамка за учене през целия живот;
• Притежава знания в областта на стратегиите и прилаганите политики, насочени към развиване на уменията на учениците;
• Притежава знания за реализиране на интердисциплинарно обучение посредством средствата на съвременните информационни и комуникационни технологии;
• Демонстрира способност за справяне с организационни проблеми;
• Разбира заложените цели и очаквани резултати в контекста на музикално-образователния процес.
3.Професионална реализация
Квалификационната характеристика определя и длъжностната характеристика на магистъра по музикална педагогика. Той има право да работи като:
• Учител по музика в системата на предучилищното и училищното образование (детските градини, училищата, центровете за подкрепа за личностно развитие и специализираните обслужващи звена);
• Учител, преподавател, музика в занимания по интереси;
• Учител, музика в център за подкрепа за личностно развитие и в Националния дворец на децата.
Условия за кандидатстване:
В магистърска програма Музикална педагогика – ръководство на музикална формация могат да кандидатстват студенти, завършили ОКС „бакалавър“.
Класирането за магистърска програма Музикална педагогика – ръководство на музикална формация– платена форма на обучение, става по успех от дипломата за висше образование, не по-нисък от добър и полагат интегриран кандидатстудентски изпит по:
− теория на музиката (по приложен конспект).
Конспект за магистърска програма Музикална педагогика – ръководство на музикална формация
1. Звук, тон, шум. Качества на тона. Натурален звукоред.
2. Музикална система. Музикален звукоред
3. Музикален строй. Темпериран строй. Енхармонизъм. Полутонове- диатонични и хроматични.
4. Линейно-нотна система. Нотни ключове. Нотиране и четене на
„сол“ и „фа“ ключ.
5. Записване трайността на тоновете. Начини за удължаване стой- ността на нотите. Паузи
6. Прости интервали. Мелодични и хармонични. Количествена и качествена величина на интервалите. Обръщение на интервалите. Строеж, определяне, слухови задачи.
7. Лад, тоналност, гама. Тоналности до 7 знака. Видове тоналности. Квинтов и квартов кръг- dur, moll.
Литература
Основна:
1. К. Константинов – Обща теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1960
2. П. Минчева, П, Попова – Елементарна теория на музиката. Задачи и упражнения, ДИ Музика, 1987
3. П. Хаджиев – Елементарна теория на музиката, Издателство Музика, София, 1983
4. Р. Дюлгерова-Пръвчева – Теория на музикалните елементи. Тестове, Нов български университет, 2017
Допълнителна:
1. В. А. Вахромеев – Елементарна теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1963
2. И. В. Способин – Елементарна теория на музиката, ДИ „Наука и изкуство“, 1956