Начало / Университетът / Управление на качеството / Често задавани въпроси (FAQ) / Социологически проучвания на мнението на заинтересованите страни

   

 

Проучването на мнението на заинтересованите страни е важно за факултетите и трябва да се прави ежегодно. Анкетните проучвания се правят от Лабораторията за анализи и проучвания към Центъра по качество.

 

  • Защо е необходимо проучване на мнението на заинтересованите страни?

При процедури за акредитация за професионални направления и при институционална актредитация НАОА има задължително изискване да се предоставят данни за проучване на студентското мнение и на мнението на заинтерсованите страни – работодатели, партньори, хора от бизнеса и т.н. Наличието на такива доклади на факултетско ниво подкрепя изключително много като доказателствен материал подготовката на доклада самооценка, който се предоставя на експертните групи на НАОА. Търсенето на обратна връзка от заинтересованите страни е включено като критерий в критериалната система на НАОА (т.7)

 

  • Колко често е необходимо да се правят проучванията?

Според Закона за висше образование (чл. 6, ал. 4) такива проучвания трябва да се правят от факултетите веднъж годишно.

 

  • Какви видове анкетни проучвания се правят?

Проучванията могат да бъдат на хартия или по електронен път. Сред студентите те са за удовлетвореност от учебния процес, за удовлетвореност от работата на администрацията, за нуждите на атестирането на преподавателите или по други въпроси, които са важни за факултета. По заявка на деканските ръководства се провеждат проучвания и сред преподавателите, работодатели и завършили студенти.

 

  • Кой прави тези изследвания и какъв е редът на провеждане?

Факултетите могат сами да проведат такова проучване, но могат да се обърнат за съдействие и към УЦУК. Процесът се движи от деканските ръководства и комисиите по качеството. Инструментариумът може да бъде разработен от социолозите в Лабораторията, но може да бъде и продукт на факултета. Вариантите на анкетни карти, по които се провежда проучването предварително, се съгласуват с деканските ръководства. При организацията и провеждането на анкетирането е необходимо съдействието на факултета за информиране и осигуряване на достъп до студентите и/или преподавателите.

 

  • Как мога да направя заявка за планирано изследване на мнението на заинтересованите страни (студенти, работодатели, алумни и др.)?

 

Можете да заявите изследване, като попълните формуляра за заявка или като изпратите официално писмо до УЦУК през Деловодството. Ежегодно в края на академичната година факултетите биват приканвани от Центъра по качество да планират изследвания и да подават заявления за тях, с оглед планиране на дейностите по качество за предстоящата учебна година. Впоследствие социолозите от Лаборатория за анализи и проучвания в Центъра разработват инструментариума и със съдействието на факултетската администрация, проучването се провежда.

 

  • Кой обработва данните от анкетните проучвания?

 

Данните от анкетни проучвания, които са проведени от Лабораторията за анализи и проучвания към УЦУК, се обработват от социолозите в Лабораторията. На факултетите се предоставя писмен доклад с анализираните и обработени данни.

Данните от проучванията, които се провеждат от факултетите по собствена методика и със собствен ресурс, се обработват от самите факултети.

 

  • Кой провежда електронното допитване до студентите за нуждите на атестирането?

 

Когато става дума за електронно допитване до студентите за нуждите на атестацията, то тогава данните пристигат във факултетите от УЦИКТ с инструкция как да бъдат използвани и тълкувани. Този вид проучвания не се провеждат от Лабораторията.