Начало / Новини / Новини и събития / Лекция „Аденауер“ с проф. д-р Клаудия Нотеле „Мултимедийното развитие на телевизията“

   
Лекция „Аденауер“ с проф. д-р Клаудия Нотеле „Мултимедийното развитие на телевизията“

На 5 април 2023 г. в Аула магна на Факултета по журналистика и масова комуникация се проведе открита лекция на тема „Телевизията е мъртва! Да живее телевизията! Мултимедийното развитие на телевизията“. Събитието бе организирано съвместно с Медийното бюро за Югоизточна Европа на Фондация „Конрад Аденауер“. Гост-лектор бе д-р Клаудия Нотеле - професор по телевизионна журналистика в Университета за приложни науки в Магдебург-Щендал и бивш директор на мултимедийната програма в обществената медия в Берлин-Бранденбург (ARD/rbb).

Лекцията е пета поред от цикъла „Лекции Аденауер“, които дават възможност за професионални срещи на студенти, преподаватели, журналисти и изследователи с водещи професионалисти от Германия.

1-1

Встъпително слово произнесе деканът на Факултета по журналистика и масова комуникация проф. д-р Веселина Вълканова, която откри събитието, като изтъкна, че това е безспорно актуална и важна тема, тъй като драстичните трансформации в съвременните комуникации, свързани основно с цифровизацията, дават нов облик и променят съществено медиите. Проф. Вълканова изтъкна, че в условията на динамична и бързопроменяща се радио-телевизионна среда, на ожесточена конкуренция, на дигитализация и широко разпространение на разнообразни платформи и социални мрежи и развитие на стрийминг медиите, навлизаме в нова ера на това как се създава и доставя телевизионно съдържание, което предефинира медията.

1-4

Във връзка с трансформацията от конвенционална линейна телевизия до стрийминг услуги, интерактивна и преносима услуга и социална телевизия, проф. Вълканова обобщи, че множеството платформи са превърнали видеопотреблението в по-индивидуализирано изживяване, а не в групово изживяване и формулира въпроси, свързани с прогнозите, че мрежата може да служи като функционална алтернатива на телевизията, че в ролята на супер агрегатори ще влизат нетипични за индустрията доставчици на телевизионни и видео услуги, а компании като Google или Facebook, че телевизията бавно, но стабилно се слива със социалните медии чрез социални канали, които си партнират с големи медийни компании, за да хостват видео съдържание на своите платформи. Деканът изрази задоволството си, че именно Софийският университет дава домакинството на подобни събития, на които колегията може да се срещне с професионални гледни точки, а аудиторията, запознавайки се с различни практики, тенденции и опит, може да направи важни съпоставки с развитието на медийната среда в други европейски страни.

1-5

Проф. Вълканова даде думата на г-н Хендрик Зитих – директор на Медийното бюро за Югоизточна Европа на Фондацията „Конрад Аденауер“ – партньор и съорганизатор на събитието, който също припомни предходните четири „Лекции Аденауер“, състояли се във ФЖМК. Той обърна внимание на това, че бъдещето е именно в мултисимбиозата между различните медии и в кросмедийните платформи, след което даде думата на проф. Нотеле, телевизионен журналист с дългогодишен опит.

1-7

Проф. Клаудия Нотеле представи няколко статистики в подкрепа на тезата си, че прогнозите за „смъртта“ на телевизията са силно преувеличени. Сред тях бяха съпоставка на средното гледане на телевизия в европейските страни за 2019 г. и 2020 г., съотношение на хората, потребяващи онлайн видео съдържание в Германия в периода 2011 г. - 2022 г. и дял на хората, потребяващи и/или закупуващи стрийминг видео съдържание в Европа през 2022 г.

1-9

Тя припомни и прогнозата на Бил Гейтс от 2010 г., според която „телевизията ще умре след 5 години“ и която и към днешна дата не е оправдана. Проф. Нотеле представи структурните промени, извършени в телевизията, с оглед на дигитализацията, като акцентира, че обществената немска телевизия все още е се ползва с най-високо доверие от аудиторията, защото не допуска излъчването на фалшиви новини в своето съдържание.

1-8

Тя изтъкна и че едно от най-важните ѝ преимущества е огромният ѝ архив, който може да послужи за научни изследвания и следене на тенденциите. Проф. Нотеле посочи, че е от изключителна важност да се знае за кого се прави съдържанието, да се познава аудиторията и нейните интереси. Тя спомена, че въпреки трудностите, които изпитват дългогодишните служители, които не са много добре технически адаптивни и имат нужда от обучение, дигитализацията вече е „новата нормалност“.

1-3

Лекцията на проф. Нотеле предизвика оживена дискусия, на която студенти и докторанти зададоха много въпроси, свързани с бъдещето на телевизията, навлизането на изкуствения интелект в медиите и ролята на социалните мрежи и инфлуенсърите в съвременния свят. Проф. Нотеле сподели, че е много впечатлена както подготовката на студентите и от естеството на въпросите, така и от това, че те показват задълбочен и професионален поглед към медийната среда и в частност към развитието и трансформациите на телевизията в дигитална среда.

1-6