
Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев беше гост на Академичния съвет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ на заседание, проведено на 28 май 2025 г.
На срещата присъстваха и заместник-министърът на образованието и науката акад. Николай Витанов и директорът на дирекция „Наука“ Милена Дамянова. Дискусията е част от разговорите с висшите училища, които министърът инициира след встъпването си в длъжност.
Срещата на министър Красимир Вълчев с Академичния съвет е отдавна планирана, отбеляза ректорът на Софийския университет проф. Георги Вълчев. От миналата година всички сме свидетели на положително развитие във висшето образование по времето, когато Красимир Вълчев беше председател на Комисията по образование в Народното събрание. Благодарение на неговата дейност успяхме да направим пробив и да повишим достойно заплащането на труда на академичната колегия, припомни ректорът и изрази удовлетворение от извоюваните средства в бюджета в сложната ситуация тази година на фона на останалите секторни политики.
Проф. Георги Вълчев изтъкна положителното развитие при повишаването на коефициентите в професионалните направления, което ще продължи в следващите години, както и стъпките, предприети за привличане на повече студенти в природните дисциплини. Той подчерта необходимостта от промяна на финансирането на капиталови разходи в сферата на висшето образование и специално на Софийския университет и припомни публичната подкрепа на министър Вълчев за започване на цялостната реконструкция на Ректората.
Проф. Георги Вълчев изрази удовлетворението си от активния диалог с институцията, която управлява процесите в сферата на висшето образование, от чуваемостта, както и от отчитането на допуснати в миналото грешки, без което не е възможно да бъдат намерени верни решения в бъдеще. Навлизаме в период, в който трябва да стабилизираме системата на всичките й нива, подчерта ректорът и заяви подкрепата на академичната общност на Софийския университет за цялостната визия за реформите в сферата на образованието и на политиките за качество във висшето образование. Софийският университет споделя и идеята, че времето на екстензивното развитие на висши училища отминава и това означава споделяне на ресурси – материални и човешки, предполага и изготвянето на съответни законови рамки, за да донесе добавена стойност за университетите.
Ректорът заяви готовността на академичната колегия да се включи с целия си капацитет и в обсъждането на програмите в училищните степени, и в разглеждането на съдържанието в учебниците. „Няма как страната ни да бъде в сегмента на проспериращите общества, който е избрала, ако не подредим образователната си система“, каза ректорът на Софийския университет.
Министър Вълчев подчерта, че проспериращи са страните, които са заложили на висшето образование и на развитието на индустрии с висока добавена стойност. „Надявам се да участвате активно в тези разговори - как чрез системата на висшето образование, а и също с промените в училищното образование, да изпълним тези стратегически цели“, каза министър Вълчев. Той благодари на ръководството на Софийския университет за подкрепата за политиките на МОН, включително завишаването на изискванията и насърчаването на кандидатстването с математика във висшите училища.
По думите му ключово за развитието на висшето образование е повишаването на конкуренцията между университетите в предлагането на качествено висше образование. „Вие сте призвани да покажете че качественото образование е дългосрочно печелившото“, каза министърът.
Министърът коментира и обсъждани промени в Закона за висшето образование, в това число и регламентиране на концепцията за споделени ресурси между висшите училища и създаването на алианси. По думите му България има добре развита мрежа от висши училища, но за да сме конкуренти на глобалния пазар на висше образование, трябва да обединяваме отделни ресурси и да задълбочаваме партньорството, така че да сме по-видими на световната карта. Той подчерта, че не се обсъжда обединение на висши училища, а се говори за коопериране и сдружаване.
Министър Вълчев съобщи, че предстои обсъждане на визиите за промяна отделните учебни програми в училищното образование и МОН разчита на Софийския университет да участва в този процес.