ДАННИ ЗА ВЪГЛЕРОДНИЯ ОТПЕЧАТЪК НА СОФИЙСКИЯ УНИВЕРСИТЕТ за 2022 г.
Софийският университет се стреми да минимизира въздействието си върху околната среда чрез намаляване на образуваните от институцията емисии на парникови газове (ПГ). Инвентаризацията на парникови газове се счита за първа стъпка към разработването на ефективна стратегия за тяхното управление и компенсиране.
Извършва се в изпълнение на Плана за работа по опазването на околната среда и намаляване на последиците от климатичните промени, обвързани с постигане на висока ресурсна и енергийна ефективност (2022-2024) . Дейността покрива мерки 3.4 и 3.5 от т.1 „Повишаване на ресурсната – и в частност енергийната ефективност, при следване на принципите на кръговата, икономика и стимулиране на внедряването на нисковъглеродни, ресурсно ефективни мерки и интелигентни решения“ на Цел 1. „Кръгова и нисковъглеродна икономика“.
Използвани документи
Инвентаризацията на емисиите на парникови газове се изготвя в съответствие с приложимите ръководни принципи и международни методологии, адаптирани за образователни и научни институции, а именно:
- Standardised Carbon Emissions Reporting Framework – Version 3.0 – December 2022, на The Alliance for Sustainable Leadership in Education
- Carbon footprint assessment tool for universities: CO2UNV
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S235255092100333X
Резултати за 2022
Извършената оценка представлява частична инвентаризация на емисиите от оперативната дейност на СУ и включва всички приложими категории емисии за обхват 1 и 2, спрямо насоките и правилата на GHG Protocol Corporate Standard. Това е първият въглероден отпечатък за Университета, който ще го провокира да събира необходимите данни в подходящ формат.
ТРАНСПОРТ
СЛУЖЕБНИ АВТОМОБИЛИ | |||||
Тип МПС | Брой автомобили | гориво | Разход, л/100 км | количество литър | изминато разстояние км |
мини бус - 8 места | 9 | дизел | 12 | 18270 | 146800 |
автобус -20 места | 1 | дизел | 15 | 3950 | 26300 |
леки автомобили | 10 | дизел | 5 | 31520 | 630400 |
леки автомобили | 6 | бензин | 7 | 27730 | 396100 |
товарни автомобили | 3 | дизел | 15 | 1230 | 8200 |
градински трактор | 1 | дизел | 6.7 | 500 | 7462 |
моторни шейни Антарктида | 3 | бензин | 9,5 | 190 | 2000 |
общо | 33 | 83390 | 1217262 | ||
ЛИЧНИ АВТОМОБИЛИ | |||||
Брой командировани автомобили | гориво | Разход на гориво | количество литър | изминато разстояние, км | |
490 | дизел | 4.6 | 18500 | 410000 | |
392 | бензин | 6 | 19600 | 280000 | |
74 | газ | 10 | 5900 | 59000 | |
общо 956 | общо | 44000 | 749000 |
КОМАНДИРОВКИ СЪС САМОЛЕТ
държава | брой | град | разстояние, км, еднопосочно |
Австралия | 2 | Сидни през Лондон и Сингапур | 19175 |
Австрия | 28 | Виена | 818 |
Азербайджан | 2 | Баку през Варшава | 3618 |
Антарктида | 11 | Буенос Айрес през Рим през Мюнхен | 12050 |
Армения | 1 | Ереван през Варшава | 3298 |
Белгия | 28 | Брюксел | 1699 |
Босна и Херцеговина | 6 | Сараево през Виена | 1772
|
Бразилия | 2 | Рио де Жанейро през Мюнхен | 10693 |
Великобритания | 17 | Лондон | 2016 |
Виетнам | 1 | Ханой през Истанбул и Сингапур | 11363 |
Германия | 47 | Мюнхен | 1097 |
Германия | 51 | Франкфурт | 1383 |
Грузия | 3 | Тбилиси през Истанбул | 1825 |
Гърция | 9 | Атина | 525 |
Дания | 1 | Копенхаген | 1638 |
Естония | 2 | Талин през Варшава | 1906 |
Израел | 3 | Тел Авив | 1553 |
Индия | 3 | Делхи през Доха | 5577 |
Ирландия | 8 | Дъблин през Белград | 2476 |
Исландия | 3 | Рейкявик през Мюнхен | 3767 |
Испания | 69 | Мадрид | 2255 |
Италия | 78 | Рим | 895 |
Кабо Верде | 2 | Кабо Верде през Мюнхен и Бостън | 5256 |
Канада | 1 | Торонто през Франкфурт | 7718 |
Катар | 1 | Катар | 3189 |
Кения | 1 | Найроби през Франкфурт | 7697 |
Кипър | 13 | Ларнака | 1242 |
Куба | 1 | Хавана през Мадрид | 9695 |
Латвия | 3 | Рига през Мюнхен | 2389 |
Литва | 27 | Вилнюс през Варшава | 1906 |
Люксембург | 5 | Люксембург през Мюнхен | 1526 |
Малта | 5 | Малта през Виена | 2197 |
Нидерландия | 1 | Амстердам | 1745 |
Норвегия | 34 | Осло през Мюнхен | 2408 |
Оман | 2 | Оман през Мюнхен | 3841 |
Полша | 106 | Варшава | 1075 |
Португалия | 53 | Лисабон през Мюнхен | 3075 |
Русия | 8 | Москва | 1779 |
САЩ | 1 | Ню Йорк през Лондон | 7588 |
Сенегал | 1 | Дакар, през Истанбул | 5830 |
Сингапур | 2 | Сингапур, през Лондон | 9157 |
Словакия | 16 | Братислава | 776 |
Словения | 14 | Любляна през Цюрих | 1743 |
Тайланд | 1 | Тайпе през Истанбул и Сингапур и | 7789 |
Тунис | 1 | Тунис през Франкфурт | 2868 |
Турция | 2 | Истанбул | 505 |
Унгария | 11 | Будапеща, през Виена | 631 |
Франция | 75 | Париж | 1759 |
Хърватия | 13 | Загреб през Белград | 679 |
Чехия | 28 | Прага | 1066 |
Швейцария | 29 | Цюрих | 1336 |
Швеция | 4 | Стокхолм през Мюнхен | 2412 |
ЮАР | 2 | Йоханесбург през Франкфурт | 10091 |
Южна Корея | 2 | Сеул през Мюнхен и Сингапур | 15853 |
Япония | 2 | Токио през Виена | 9951 |
Общо | 833 | 228171 |
ЕНЕРГИЯ
ЕЛЕКТРИЧЕСКА ЕНЕРГИЯ
Електрическата енергия, която ползва Софийския университет за район София се доставя от Електрохолд България (https://electrohold.bg/bg/), а за Университетските ботанически градини във Варна и Балчик ел. енергията се доставя от ЕНЕРГО-ПРО (https://www.energo-pro.bg/bg) .
Общото изразходвано количество ел. енергия за 2022 г. на Софийския университет е 4591840 kWh
Университетската научно-изследователска база на остров Ливингстън се захранва от електрическа енергия произведена от слънчеви панели – 9000 kWh
ТОПЛИННА ЕНЕРГИЯ
Всички сгради на територията на гр. София се отопляват с централно отопление, като топлинната енергия се доставя от Топлофикация София (https://toplo.bg/)
Общо за всички сгради е доставена топлинна енергия, произведена от природен газ в размер на 54795000 kWh
За отоплението на Учебно-научна база, Гюлечица и оранжериите на Университетски ботанически градини е използвана 30 000 л. нафта
ОТПАДЪЦИ
На цялата територия на Университета са разположени 34 бр. контейнери за битови отпадъци и 4 бр. контейнери за хартиени и пластмасови отпадъци с обем 1100 куб. м. За една седмица се извозват средно по 26700 кг. отпадък и 800 кг. отпадъци от разделно събиране. За извозването на битовите отпадъци до регламентирани сметища са сключени договори със съответните общини . Количеството битови отпадъци, които изхвърля университета за една година са в размер на 1335000 кг и 40000 кг отпадъци за рециклиране.
ВОДА
Водоснабдяването на всички сгради на Софийския университет се осъществява от водопроводни мрежи на съответните населени места. В София водата се доставя от Софийска вода (https://www.sofiyskavoda.bg/), като отпадните води се пречистват в пречиствателна станция Кубратово.
Изключение прави Университетската антарктическа база, която се захранва от собствен водоизточник.
Количеството вода за 2022 г. за всички сгради на университета е 271004 куб.м. или 271004000 литра
В Обхват 1 са включени емисиите от употребените горива в сградите на Университета, както и пътуванията със служебни автомобили. Не е изненада, че Обхват 2 представлява най-сериозният дял от въглеродния отпечатък. Университетът си набавя електрическа енергия предимно от съответното електроразпределително дружество на територията на приложимите сгради (София и Балчик). Сградният фонд на Университета е мащабен, като разгърнатата застроена площ е 280763 кв.м , а почти всички сгради се отопляват от енергия доставена от Топлофикация София, която работи с природен газ. Университетът не разполага с електрически автомобили, но предвид високия въглероден интензитет на електрическата мрежа, това за момента няма да бъде голямо подобрение в профила на емисиите.
В Обхват 3 съществуват 15 категории. За момента, инвентаризацията включва малка част от тях, но с времето ще разшири кръга на обхванати емисии.
Обхват 1 |
Емисии тСО2е | Коментар | |
Изгаряне на горива във фиксирани сградни инсталации (бойлери; турбини) | 63.57 | Нафта за отоплението на Учебно научна база Гюлечица и УБГ | |
Изтичане на рефрегеранти/агенти за охлаждане | Няма налична информация | ||
Използване на служебни автомобили за командировка | 220.72 | ||
ОБЩО | 284.29 | ||
Обхват 2 | |||
Електричество закупено | 1938.67 | ||
Топлоенергия закупена | 11189.22 | ||
Собствени ВЕИ ресурси | 0 | остров Ливингстън - соларни панели | |
ОБЩО | 13127.89 | ||
Обхват 3 | |||
| Служебни пътувания за участие в срещи и конференции с превозни средства, които не са собственост на университета | 91.08 | Самолетни пътувания – командировки |
| Пътувания свързани с учебния процес, както и за участие в семинари и конференции с лични превозни средства | 128.78 | Командировки с лични автомобили |
Отпадъци | 596.58 | Предимно изхвърлени на сметище | |
Потребление на вода | 47.88 | ||
ОБЩО | 864.32 |
| |
ОБЩО - Обхват 1 & 2 | 13412.18 | ||
ОБЩО - Обхват 1 ,2 & 3 | 14276.50 |
Емисионни фактори
В анализа и изчисленията са използвани следните емисионни фактори. При необходимост, са извършени преизчисления в мерните единици
Таблица 3: Емисионни фактори
Параметър | Емисионен фактор | Единица | Източник |
Мини бус- дизел | 0.20195 | kgCO2e/км
| DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Автобус/мини ван- дизел | 0.25346 | kgCO2e/км | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Лек автомобил – дизел | 0.16050 | kgCO2e/км | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Лек автомобил – бензин | 0.19211 | kgCO2e/км | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Товарен автомобил - дизел | 0.59277 | kgCO2e/км | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
LPG – газ | 1.5571 | kgCO2e/ литър | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Полет със самолет – кратък, до 1100 км еднопосочно – economy | 0.18287 | kgCO2e/ пасажер км
| DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Полет със самолет – дълъг, над 1100 км еднопосочно – economy | 0.20011 | kgCO2e/ пасажер км | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Електрическа мрежа България | 0.4222 | kgCO2e/ kWh | European Environment Agency, Grid Emission Intensity – Bulgaria (2017-2021 average) https://www.eea.europa.eu/data-and-maps/daviz/co2- emission-intensity-13#tab-googlechartid_chart_11 |
Природен газ – отопление | 0.20420 | kgCO2e/ kWh | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Нафта –отопление | 2.11894 | kgCO2e/ литър | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Отпадъци – сметище | 446.24 | kgCO2e/ тон смет | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Отпадъци - рециклиране | 21.294 | kgCO2e/ тон смет | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Потребление на вода (снабдяване) | 0.17668 | kgCO2e/ кубичен метър | DEFRA GHG reporting: conversion factors 2022 https://www.gov.uk/government/publications/greenhouse- gas-reporting-conversion-factors-2022 |
Пълният доклад на извършената инвентаризация можете да откриете ТУК .