Галерия "Алма Матер", Ректорат
На 15 януари 2019 г. в Галерия „Алма Матер” в Ректората ще бъде открита изложбата на Петер Цанев „Свещена уязвимост“. Събитието се организира от Културния център на Софийския университет.
През последните години художникът Петер Цанев последователно развива стратегия, която настоява за автономност на изкуството посредством въвеждането на така наречената от него „доминантна гледна точка“, при която зрителят няма пряк достъп до идеалната гледна точка към възприемане на творбата. Така, извън всякаква метафизика, той настоява върху съществуването на „истинска гледна точка“ на базата на чисто психологически принципи. Стратегия, която отваря пролука на уязвимост в комфортната рамка на интерактивност, наложена от съвременното изкуство и триумфа на зрителя. В своята изложба „Свещена уязвимост“ той използва пространството на галерията на Софийския университет, за да подложи на добронамерено съмнение позицията на някой да бъде зрител на творба на изкуството.
В този проект наричам тази уязвимост „свещена уязвимост“, доколкото е насочена към фундаменталното подкопаване на позицията да бъдеш зрител на изкуството или може би още по-точно казано на илюзията да бъдеш зрител на творба на изкуството.
Петер Цанев (1967) е професор по психология на изкуството в Националната художествена академия в София. Доктор на науките по изкуствознание. Автор е на книгите: „Психология на изкуството” (2008), „Психологически подходи в изкуствознанието” (2009), „Образ и съзнание в арт-терапията“ (2017) в съавторство с професор Владимир Никитин, „Неразказаната българска абстракция“ (2014) заедно с професор Станислав Памукчиев.
По-важни самостоятелни изложби: „Опит извън тялото“ (2018) Галерия +359, София; „Екскурсивни обекти“ (2018) Галерия Credo Bonum, София; „Преустановяване на обекта“ (2015) Гьоте институт, София и Галерия Contemporary Space, Варна; „Инструменти на съпричастност“ (2011) Галерия „Райко Алексиев“, София; „Непредвидимо прозрачен. Хетерохронни инсталации“ (2010) галерия „Ателие Пластилин“, София; „Ектопластични рисунки и инсталации“ (2009) Изложбен център „Шипка“ 6, София; „Упражнения по съвършенство“ (2006) Галерия „Ирида“, София.
По-важни участия в общи изложби: „Изображението вече не е налично“ (2017), кураторски проект на Весела Ножарова, Галерия Credo Bonum, София; Parallel, Daire Gallery, Съпътстваща програма на 14-тото Истанбулско биенале (2015); Athens Photo Festival (2015) Benaki Museum, Athens; Imago Mundi. Luciano Benetton Collection (2015) Giorgio Cini, Venice; Redefining the Space of Everyday Life, Curators: Irina Batkova, Ezgi Bakçay Çolak, Gaia Gallery, Истанбул (2015); The Forgotten Pioneer Movement (2014), District. Kunst und Kulturförderung; Берлин, Германия; Recorded memories (2013), Музей на фотографията Брауншвайг, Германия; „Защо Дюшан? От обекта до музея и обратно“ (2012) кураторски проект на Мария Василева, Софийски Арсенал – Музей за съвременно изкуство.