Начало / Новини / Календар / Кинофорум представя: "Носталгия"

Театър "Алма алтер", Ректорат

Носталгия (Ностальгия / Nostalghia)

1983, Италия, Франция, СССР, 125 мин.

Режисьор: Андрей Тарковски

Сценарий: Андрей Тарковски, Тонино Гуера

Оператор: Джузепе Ланчи

С учаситето на: Олег Янковски, Ерланд Юзефсон, Домициана Джордано, Патриция Терено и др.

imdb

Канʼ1983 – награда за режисура, наградата на ФИПРЕСИ и наградата на Екуномическото жури

Nostalghia

„Това е един от най-тайнствените и като че ли най-непонятни филми на Андрей Тарковски. В него сумракът, водите и финалните сцени в руините на абатството „Сан Галгано“ идват да ни кажат много повече, отколкото самата история за руския писател Андрей Горчаков, дошъл в Италия, та да издири там изгубените следи на гениалния руски музикант от XVIII в. и бивш крепостен селянин Павел Сосновски. Филмът „Носталгия”, сюрреален и ониричен, е сякаш екранизация на „Сънят на смешния човек” на Достоевски, но в логиката на „Божествена комедия” на Данте. Пропаданията във времето и особената стилизация на кадрите придават на киноразказа апокалиптична тоналност. След този свой филм Андрей Тарковски решава да остане на Запад, което във времената на „Желязната завеса” го превръща в „невъзвращенец”: това означава живот извън Русия, без път назад. Носталгията (nostalghia), ключово понятие за филма, играе ролята на интроспекция: дали тъгата (alghia) всъщност не ни сближава повече от nostos (родния дом), който ни дели на свои и на чужди…“

Тони Николов

Тони Николов е философ, журналист и преводач. Главен редактор на Портал Култура (kultura.bg/web). Автор на книгите „Пропуканата България“ и „Българската дилема“.

„Новото пролетно издание на кинофорум „Моят филм“ ще представи ленти на известни и знакови за историята на киното режисьори, които до голяма степен оспорват водещата линия в тяхното творчество или по негативен начин я препотвърждават, максимално мобилизирайки интерпретативните ресурси на критиката. Форумът ще заложи, от една страна, на високата кинокласика в лицето на Андрей Тарковски, Микеланджело Антониони и Еторе Скола, а от друга, на постмодернизма на творческия тандем Владимир Сорокин – Александър Зелдович.

В рамките на настоящото издание своите любими филми ще представят артистът-концептуалист Лъчезар Бояджиев, поетът Бойко Ламбовски, литературният критик, поет и психоаналитик Миглена Николчина и философът и публицист – Тони Николов. Традиционно гостите на кинофорума предлагат на публиката своя личен, емоционален, но и нерядко впечатляващо профилиран и експертен поглед към множество кинообразци от миналия и настоящия век. Така например, Тони Николов ще представи най-малко популярния филм на вероятно най-големия режисьор за всички времена – Андрей Тарковски – „Носталгия“, а Лъчезар Бояджиев ще фокусира вниманието ни върху намиращата се може би най-встрани от главните сюжети в творчеството на Антониони лента – „Фотоувеличение“. Бойко Ламбовски ще запознае публиката със своята гледна точка към шедьовъра на Еторе Скола „Грозни, мръсни, зли“ – филм, който в своята жанрова уникалност е разпънат между Пазолини и гротескната, и изпълнена с радикална социална критика черна комедия, а Миглена Николчина ще поведе зрителя на увлекателно пътешествие из потайностите на руския постмодернизъм от началото на века“.

Васил Прасков

Васил Прасков (р. 1975г., София) завършва специалност "Философия" в Софийския университет. Има множество публикации в българския културен печат от 90-те години насам – поезия, проза, текстове за кино, есета и публицистика. В края на 90-те е гост-редактор във в-к Литературен форум, където в различни периоди води рубриките Идиот и Кино. Пише на подобна тематика за Литературен вестник и други издания. Работил е в PR отдела на София Мюзик & Филм фест. Автор е на три стихосбирки и един сборник с повести и разкази: „Малките“ (Изд. Аудитория, 1994), „География на времето” (с конкурс на Литературен вестник, 1996), „Arest.com“ (Изд. Пергамент, 2014) и „Слабини“ (Изд. Пергамент, 2015). От края на 90-те до 2016 г. е сред основните действащи лица в неформалния кръг за културен тероризъм „Рамбо 13“, след което се включва в основаването на движението „Нова социална поезия“.