В препълнената Аула на Софийския университет проф. Франк Оберклайд изнесе лекция на тема: „Ранното детство – от раждането до постъпването в училище, в контекста на човешкото развитие: научни доказателства, значение и възможности“. Събитието бе организирано от Представителството на Детския фонд на ООН (УНИЦЕФ) в България и Алма матер. Проф. Франк Оберклайд е изследовател и педиатър, директор на Центъра за общностна грижа за детско здраве към Кралската детска болница в Мелбърн, Австралия.
Събитието бе открито от заместник-ректора на Софийския университет проф. Ренета Божанкова, която изрази радостта си от това да види залата пълна и приветства всички от името на ректора проф. Анастас Герджиков: „Добре дошли на тези, които са винаги с Университета, винаги със знанието, винаги с мисълта за бъдещето. А бъдещето са децата, бъдещето е това, за което ние носим отговорност“.
Тя посочи, че в своята 130-годишна история най-старият български университет винаги е носил отговорност за подготовката на българските учители, но също така е носил отговорност и за подготовката на хиляди млади хора като достойни родители.
По думите й, цялата университетска колегия е оценила значимостта на темата и очаква с нетърпение да чуе интересната лекция. „Отговорността означава, че професионалистите, специалистите педагози, филолози, лингвисти, психолози, медици, всички, събрани от университета, имат грижа и отговорност за съвременното знание в тази област“, посочи проф. Божанкова и благодари на организаторите на събитието за възможността всички да бъдем причастни към големите теми, свързани с бъдещето на децата и на човечеството.
Представителят на УНИЦЕФ в България Мария Хесус Конде посочи, че е много щастлива да бъде в Софийския университет и благодари за гостоприемството. По думите й, всичко е постижимо, ако се обединим и работим в една посока. Мария Хесус Конде отбеляза, че темата за ранното детско развитие е актуална и посочи, че детето трябва да получи всичко възможно, за да развие пълния си потенциал. Тя представи накратко проф. Франк Оберклайд и неговия принос в тази научна област.
Проф. Оберклайд благодари за поканата и посочи, че това е второто му посещение в България. Той отбеляза, че децата трябва да се развиват така, че да имат възможност да се адаптират към бързо променящата се среда, защото в противен случай ще изостанат, ще бъдат изолирани и разделението в обществото ще стане още по-голямо.
Важно е да съсредоточим усилията си върху ранното детско развитие, за да има добре подготвена и високо квалифицирана работна ръка в бъдеще, каза проф. Оберклайд. В лекцията си той представи резултатите от изследвания в различни научни дисциплини и натрупаните доказателства за значението на първите години върху развитието на човешкия мозък. По думите му, това има огромно значение, както за индивидуалното развитие на отделния индивид, така и върху цялостното развитие на човешкото общество.
Проф. Оберклайд изтъкна, че ранното детство е период на особено интензивно развитие на мозъка, което протича в резултат от динамичното взаимодействие между генетичните фактори и условията на средата, в която се отглежда малкото дете. Неблагоприятната среда и високите нива на стрес („токсичен стрес“), породени от насилие, крайна бедност, неглижиране, травматични преживявания, отсъствие на емоционална подкрепа от значим възрастен, могат да нарушат мозъчната архитектура, причинявайки дълготрайни последствия за психичното и физическото здраве, поведението, ученето и цялостното благополучие на детето и възрастния човек. През последните години това води до засилен интерес към проблематиката от страна на изследователи, професионалисти и експерти, ангажирани в разработването и изпълнението на публични политики.
В лекцията си проф. Оберклайд разгледа най-новите данни за развитието на детето в ранна възраст, влиянието на условията на средата върху формирането на мозъка и биологичните механизми, върху които тези процеси оказват въздействие – здравето, поведението, ученето и цялостното благосъстояние на децата.
Акцент в изказването му бе ключовата роля на отзивчивите и предвидими взаимоотношения родител-дете за оптимално изграждане на здрава „мозъчна архитектура“. Проф. Оберклайд подчерта възможността за осигуряване на оптимално развитие и намаляване на неравенствата в развитието на децата чрез прилагане на целенасочени дейности по превенция, фокусирани върху справяне с рисковите фактори.
След лекцията присъстващите в залата имаха възможност да зададат своите въпроси и да участват в дискусия с проф. Франк Оберклайд.