Начало / Новини / Новини и събития / Изложба „Тактилна рефлексия/авторефлексия”

   
Изложба „Тактилна рефлексия/авторефлексия”

В периода 17 – 27 юни 2025 г. Галерия „Алма Матер“ в Ректората представя изложба Тактилна рефлексия/авторефлексия” на професор доктор по изкуствознание Атанас Тотляков от Факултета по „Изобразително изкуство“ на Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“.

Изложбата беше открита от неговия колега проф. д-р Младен Младенов в присъствието на преподаватели и студенти от Катедра „Визуални изкуства“ на Факултета по науки за образованието и изкуствата към Софийския университет, приятели на автора и почитатели на визуалните изкуства.

Изложба „Тактилна рефлексия/авторефлексия“ включва серии от концептуални живописни творби, документация от пърформанси; ръчна книга, изработена чрез специфична пърформативна техника на рисуване със затворени очи; видео, отразяващо пърформанс на автора в рамките на КЕВИС Международен симпозиум за лендарт и кинетично изкуство 2024, Етнографски музей на открито „Етър”, Габрово. Специфичното архитектурно решение на Галерия „Алма Матер” интегрира две отделени едно от друго експозиционни пространства. Това дава възможност за представянето на два различни подхода в творческата работа, които са обединени от обща идейна линия. Условното разделение на сериите в пространствата на Галерия „Алма Матер” са „Тактилна авторефлексия” и „КЕВИС тактилна рефлексия”.

1-1

Помещение 1 – Серия „Тактилна авторефлексия”.

Серията включва следните произведения: 10 произведения акрил върху платно, размери 100/100 см.; 1 произведение концептуална фотография, дигитален печат върху платно, размери 80/80 см.; 1 произведение тактилен релеф, смесена техника, размери 80/80 см.

Помещение 2 – Серия „КЕВИС тактилна рефлексия”.

Серията включва: 1 ръчна книга, изпълнена чрез пърформативни действия на рисуване със затворени очи; 2 произведения дигитален колаж върху платно 138/96 см.; 4 фотографии на страници от ръчната книга, дигитален печат 138/96 см.; 7 произведения с многократно увеличени детайли от ръчната книга, дигитален печат 25/80 см.; 1 монитор с видеофилм, отразяващ пърформанса от създаването на ръчната книга.

Генералната идея е да се насочи вниманието към тактилното усещане като равноправно на зрителното. Концепцията предлага тактилните качества да са основни за художественото произведение и пътят за създаване на творбата да започва от повърхността на кожата, преминаващ през въплътено в тялото мислене. В този случай става дума за целенасочено диференциране на сетивни модалности, въпреки че при обичайна ситуация имаме общо поле на възприятие. Пример в тази посока е специфичната техниката на рисуване със затворени очи като резултатът е подчинен на феномените на допира без контрола на погледа. За проследяване на формата и контурите на изследвания (рисуван) обект се използва синхронното движение на втората ръка на рисуващия, неговите тактилни и кинестетични (ставно-мускулни) усещания.

1-2

В първото помещение се представя серия от произведения, основно концептуална живопис, като авторефлексия на многократно рисуване със затворени очи на едно и също базисно релефно-тактилно пано, което е създадено специално с тази цел от автора. Във второто помещение, в основата на визуалната концепция са фотографии от страниците на ръчно изработена книга и документация от начина на нейното създаване.

1-7

Творческият акт е непосредствено свързан с проведения през 2024 г. симпозиум КЕВИС. Всяка една от страниците на книгата представлява рисунка със затворени очи. Действието изключва непосредствения поглед на рисуващия в момента на осъществяване на рисунката. В конкретния случай се изследва фрагмент от произведение на участник в симпозиума, единствено чрез допира на една от ръцете на рисуващия. Концепцията се изгражда върху тактилното възприятие като отражение на специфичните характеристики на художествените произведения и тяхната интерпретация през и чрез осезанието. Дискутираната тема следва продължителна историческа линия на мислене за хаптичното (телесно осезателното) във връзка или опозиция на оптичното.

1-3

В серията „КЕВИС тактилна рефлексия” за дигиталните колажи са използвани фотографии от Пенка Минчева, Петя Боюкова и Сабахтин Мюмюн. Видеото, отразяващо пърформанса на Атанас Тотляков, е с оператор Сабахтин Мюмюн и монтаж от Марина Стоянова.

1-4

За автора

Тотляков, Атанас Димитров. Професор, доктор на изкуствознанието. От 2003 г. преподава във ВТУ „ Св. св. Кирил и Методий“, Факултет по изобразително изкуство. Работи активно в сферата на интер, транс и мултидисциплинарните артистични практики. Съвременен автор, чието творчество е базирано на експериментални произведения на изкуството, които имат за цел да въздействат на публиката чрез усещането за допир, натиск и вибрация или техни визуални корелати.

1-6

Тотляков разработва стратегия за свързване на тактилното и визуалното възприятие в творческия акт, като сензориката на тялото се възприема в ролята на разширено поле на съзнанието, отговорно за подмножество автопоетични процеси. Той теоретизира специфичен модел на изкуството, развит като атомизъм на втечнената култура (флуиден атомизъм), при който наблюдаваме динамиката във взаимодействията в непрестанно променяща се структура. Атанас Тятляков е автор, куратор и консултант на множество изложби и творчески проекти.

1-5

Избрани изложби, инсталации и пърформанси, който са свързани с развитието на темата.

2024 г. „Кутии с тактилно изкуство” / „Отлагане на глада за изкуство”, интервенции в публичното пространство на град Казанлък в рамките на изложбата „Глад”, част от проект „Навсякъде с изкуството”, организиран от ХГ Казанлък

2024 г. Кураторски проект „Метарезерви 2024”, куратор и участник, ХГ Стара Загора

2024 г. Кураторски проект „Био-автоматизъм / Техно-автоматизъм / AI-автоматизъм. Автоматизмът в епохата на метамодернизма”, куратор и участник, Изложбени зали „Рафаел Михайлов” Велико Търново

2024 г. „КЕВИС тактилни рефлексии”, серия от пърформанси, ръчна книга, видео в рамките на КЕВИС Международен симпозиум за лендарт и кинетично изкуство 2024, Етнографски музей на открито „Етър”, Габрово

2023 г. Самостоятелна изложба „Маргиналии”, в рамките на проект „Маргиналии”, разработен съвместно с Дарина Пеева, ХГ Казанлък, депо на галерията.

2023 г. Кураторски проектМетарезерви 2023”, куратор и участник, Изложбени зали „Рафаел Михайлов” Велико Търново

2022 г. Национална изложба за изобразително изкуство Сливен, награда в категория „Неконвенционални форми”, Галерия „Сирак Скитник”

2022 г. „Към самите неща”, серия от пърформанси, включващи рисуване със затворени очи, инсталация. В рамките на 33-ти международен фестивал на съвременното изкуство „Процес - Пространство”, Балчик, кураторска концепция „Оброк”, куратор Пенка Минчева

2021 г. „Радикална тактилна поетика”, индивидуален първорманс и инсталация в рамките на Симпозиум ИЗКУСТВО-ПРИРОДА Габровци 2021 г., стандартна ученическа дъска, графит, видео, пърформанс, включващ рисуване със затворени очи.

2018 г. Самостоятелна изложба „Естезика”, къща „Хиндлиян”, в рамките на Национални есенни изложби Пловдив „Отвъд повърхността”, куратор Галина Лардева.

2017 г. Danube ARTFlags, Международен фестивал на съвременното изкуство Нови Сад.

2016 г. „Рисунка и интермедия”, куратор и участник, Изложбена зала „Райко Алексиев”, София

2013 г. „Тактилна интерпретация”, авторска инсталация в рамките на Contempo фестивал на съвременното изкуство Варна, галерия Архис

2013 г. “Point of Contact”, авторска тактилна инсталация, с подкрепата на Гауденц Б. Руф, Награди за Ново Българско Изкуство, Клуб за културни инициативи „Таралеж”, В. Търново

2012 г. „Библиотеката”, куратор Петер Цанев в рамките на проект „Идея за дом”, София

2012 г. „12 часа със затворени очи”, соло пърформанс в рамките на фестивал „12 часа изкуство”, Клуб за културни инициативи „Таралеж”, В. Търново

2011 г. Международен проект TOUCH, автор на концепцията

2011 г. „Touchville” колективна мултисензорна изложба, ESDi, Испания

2011 г. „Тактилни рисунки по натура” - пърформанс с включване на публиката в градска среда; гр. Велико Търново, България

2011 г. „Дискове с тактилна информация” - инсталация от 111 ръчно гравирани CD. Зала Янаки Манасиев” Факултет по Изобразително Изкуство

2011 г. „Тактилна интерактивност”, инсталация - видео, обект, включване на публиката. Инсталацията е реализирана в рамките на международен проект „Трансгранична университетска мрежа за интеркултурна комуникация”

2011 г. Авторска тактилна инсталация в рамките на Международен проект „Sensory World”, категория Инсталация, Art Space Nature Program, Edinburgh College of Art, Единбург, Великобритания