Начало / Университетът / Факултети / Факултет по педагогика / Катедри / Дидактика / Преподаватели / доц. д-р Мая Сотирова

   

 

Длъжност

 

Преподавател

 

Области на научен интерес

 

  • Методика на обучението по български език и литература в началния етап на образованието
  • Персонализирано обучение по български език в I-IV клас
  • Компетентностният подход в обучението по български език в I-IV клас
  • Интеркултурно образование
  • Педагогическо взаимодействие в мултикултурна среда

 

Преподавателска дейност

 

Бакалавърска степен:

  • Методика на обучението по български език и литература в I-IV клас
  • Детска литература
  • Ограмотяване на възрастни

 

Изследователска работа

 

  • “Launching a Visionary Quest for the Intelligent School of Tomorrow on the basis of Relevant State-of-the-art Scientific and Technological Achievements” /School Foresight SAS6-CT-2003-508865“/ (2003 – 2004). Шеста рамкова програма– координатор
  • “Network for Career Guidance in Schools” /225936-CP-1-2005-GR-Comenius-C3 PP/ (2005 – 2008) – координатор
  • National Centre for Qualification of Teachers for Education and Integration of Roma Pupils /BU 019/ (2007 – 2009). Roma Education Fund - координатор
  • „Професионална квалификация по интеркултурно образование на университетски преподаватели, експерти от РИО на МОН, директори на училища и учители” (2008 – 2009). Европейски Социален Фонд 2007 – 2013 г., МОН, Дирекция „Структурни фондове и международни образователни програми” (Договор № BG051PO001/07/4.1-01/93) – координатор
  • „Заедно учим и творим” (2011 –2012). Целодневна детска градина №2 „Звънче” – Петрич. Център за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства, МОН – обучител
  • „Педагогически ресурси и иновации в обучението – регионални изисквания и перспективни европейски тенденции“ (2013 - 2014). Оперативна програма „Развитие на човешките ресурси“ 2007-2013. Номер на проекта: BG051PO001-3.1.07-0065 (177835,00 лв) – експерт
  • “Интегриран подход на Община Русе за интеграция на ромите и другите уязвими групи на територията на общини от Област Русе“ (2018). Българо-швейцарска програма за сътрудничество (Програма ЗОВ), Договор №7F-08190.01 – експерт
  • „Ефективни педагогически взаимодействия в мултикултурна среда“ (BG05M2OP001-3.017-0007-C01), СНЦ Етнотолеранс, Европейски социален фонд, Оперативна програма "Наука и образование за интелигентен растеж" – обучител
  • "Изграждане на капацитет за образователно и социално включване", финансиран по Програма "Местно развитие, намаляване на бедността и подобрено включване на уязвими групи" на финансовия механизъм на ЕИП 2014-2021 (BGLD-2.002-0001-C01), Център за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства - МОН, Софийски университет "Св. Климент Охридски" – участник

 

Научно ръководство - докторантури

 

Защитили докторанти:

  • Василейос Перистеропулос (Гърция) – тема на дисертационния труд: „Образователни стратегии при ученици със синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност“ (2020)
  • Рут Розенщром (Израел) – тема на дисертационния труд: „Интегриране на лица с висше образование към училищната система след допълнителна педагогическа квалификация“ (2021)

 

Избрани публикации

 

  • Сотирова, М. (2023). Персонализирано обучение по български език в начален етап на основната образователна степен. София: Издателство Ес Принт.
  • Сотирова, М. (2023). Персонализиране на обучението по български език и литература за учениците в начален етап на основното образование. Образование и технологии, бр. 14, https://www.edutechjournal.org/, 168-174.
  • Сотирова, М. (2023). Развитие на уменията за диалогично устно общуване у учениците в начална училищна възраст. Реторика и комуникации, бр. 56, http://rhetoric.bg/, 69-80.
  • Сотирова, М. (2020). Формиране на комуникативноречева компетентност у учениците в обучението по създаване на текстове в началните класове. В: Педагогическата комуникация: вербална и визуална. Велико Търново: Фабер, 103-112.
  • Sotirova, M. (2018). Application of new technologies in multicultural educational environment. International Journal Knowledge. Vol. 26.2., Scopje: Institute of Knowledge Management, 545-549.
  • Sotirova, M. (2017). Development of the Key Competences at Primary School through Teaching of Bulgarian Language. International Journal Knowledge. Vol. 20.2. Scopje: Institute of Knowledge Management, 805-809.
  • Сотирова, М. (2016). Етнокултурни аспекти на обучението по четене в началните класове. Реторика и комуникации, бр. 21, http://rhetoric.bg/.
  • Сотирова, М. (2015). Развитие на социолингвистичната компетентност в професионалнопедагогическата подготовка на студентите. Реторика и комуникации, бр. 17, http://rhetoric.bg/.
  • Сотирова, М. (2011). Многоезичие и интеркултурна комуникация в образователното пространство. Реторика и комуникации, бр. 1, http://rhetoric.bg/.
  • Сотирова, М. (2010). Интеркултурност и идентичностни трансформации – образователни проекции. Педагогика, кн. 6, 15-27.
  • Сотирова, М. (2010). Интеркултурни процеси в образованието. София: Изд. „Пропелер”
  • Сотирова, М. (2002). Детската нестандартност. Дупница: Изд. Девора-Марби.

 

Езици

 

английски, руски

 

За връзка

 

m.sotirova@fp.uni-sofia.bg