Начало / Новини / Архив / Архив на Горещи новини / Стажантските програми през погледа на студента

   
Стажантските програми през погледа на студента

Стажантските програми са средство, чрез което студентите, които искат да присъстват на лекции, да не изпускат съществен материал, но в същото време да придобиват практически опит, свързан със специалността им.

През текущата година паралелно се осъществяват няколко програми за стажове в държавната администрация, в които заетостта на студентите е съобразена със свободното им от лекции време и с усвоените знания. Младите хора имат шанса да работят в една административна среда със специфична система на работа и да разширят контактите си. Те могат да бъдат конкурентно способни не само от гледна точка на знания, но и от гледна точка на практика и умения. Повечето студенти възприемат стажантските програми като възможност за придобиване на опит, но и като средство за по-нататъшна реализация.

Нели Митева е завършила специалност „Българска филология“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Миналата година успешно е приключила стажантска програма в Министерството на образованието, младежта и науката, където продължава да работи със същия ентусиазъм, както и по време на стажа.

Какво те мотивира дa започнеш стаж в Министерството на образованието, младежта и науката?

Мотивира ме практиката, която имах по време на висшето си образование. Изучавах специалността „Българска филология“ и ми беше интересно как се пишат учебните програми, как се изготвят образователните изисквания и всичко онова, което е свързано с образованието на децата. Исках да разбера дали наистина Министерството се допитва до учителите, учениците и дори до родителите, когато изготвят наредбите заучилищното образование и държавните образователни изисквания.

Какво очакваше от стажа и беше ли удовлетворена от резултата?

Очаквах да намеря една закостеняла система, остаряла от гледна точка на работа. Очаквах да видя хора, които не приемат новото и държат нещата да се случват по установени правила. Но всъщност се оказа, че там работят много млади хора, изключително отговорни към работния процес, които имат пряк досег с образователната система и със самите учениците. Противно на очакванията ми мнението и идеите ми бяха приемани както от моя пряк началник, така и от колегите ми. Не очаквах да започна веднага със същинската работа, но още в първите дни влязох в ритъма на дейност на дирекцията - допитваха се до мен и зачитаха моето мнение. Изключително съм благодарна на г-жа Пенка Иванова, директор на дирекция „Достъп до образование и подкрепа на развитието”, както и на всички колеги. Още от самото начало ме приеха като част от екипа, а не просто като стажант.

Имаше ли нещо от придобитите знания в Софийския университет, което ти помогна по време на стажа и какво беше то?

Знанията, които получих от дисциплините Педагогика и Психология, Методиките, които съм изучавала по български език и литература, разбира се, самата практика през последната година и това, че самата аз съм преподавала, макар и за кратко. Всичко това ми помогна много за по-лесната адаптация по време на стажа.

Как всъщност премина стажа?

Както вече споменах, още от самото начало влязох в самия принцип на работа. Помагала съм за отпускането на стипендии за деца с изявени дарби. Работила съм в Комисията за настаняване на деца с увреждания и специални образователни потребности. Участвала съм в разработването на проекта за извън класни и извън училищни дейности УСПЕХ и все още съм част от екипа.

Успяваше ли да съчетаваш стажа с лекциите?

Едно от изискванията за започване на стаж беше студентът да е четвърти курс и когато започнах, ми оставаха само няколко изпита и държавния изпит. Затова не ми се налагаше да губя от лекциите. Но по принцип стажовете са на четири часов работен ден, като има възможност да си определяш сам графика, стига да си отработваш часовете за седмицата.

Валентина Стефанова