Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Новини от факултета / Дни на визуалната наука – 360-градусови прожекции разказват за света, в който живеем

   

06.03.2024

 

Филмите „Светът в риск“ и „Надежда за бъдеще“ бяха прожектирани премиерно в специално изграден купол, който в следващите дни ще посреща посетители, вълнуващи се от състоянието на планетата и стъпките, които трябва да предприемем, за да постигнем по-сигурно и устойчиво бъдеще. Така за три дни столицата се преобразява в наука и изкуство. Инициативата се провежда в зала „Арена София“.

Screenshot 2024-03-06 115529

На събитието присъстваха Юлиан Попов - министър на околната среда и водите, Иван Гойчев - заместник-кмет на Столичната община в направление „Дигитализация, иновации и икономическо развитие“, проф. д-р Стоян Шишков - заместник-ректор на СУ „Св. Климент Охридски“, Георги Илиев - кмет на район „Слатина“, представители на компаниите-съучредители на проекта и гости, приятели на проекта. Цветелина Крумова, държавен експерт в дирекция „Младежки политики“ на Министерството на младежта и спорта, прочете поздравителен адрес от заместник-министъра на младежта и спорта Иво Кацаров. Министерството е институционален партньор на първото издание на инициативата.

„Да можем да покажем и да видим нещата в оживени образи и по нестандартен начин, за нас е много важно“, каза в своето обръщение министър Юлиан Попов. „Ние сме министерство, което много иска да развива все повече и повече научно базирана политика. Надявам се, че това правим и ще го правим все по-добре, и се надявам на вашето сътрудничество“, заяви пред участниците министърът на околната среда и водите.

Screenshot 2024-03-06 115544

„Изненадан съм колко далеч сме стигнали - от двуизмерност на науката до визуални начини на представянето ѝ“, заяви в своето приветствие Иван Гойчев - заместник-кмет на Столичната община в направлението „Дигитализация, иновации и икономическо развитие“. „Приветствам това и искам да продължваме да ви подкрепяме, за да правим достъпни знанията за младите хора“, каза Иван Гойчев.

Проф. д-р Стоян Шишков - заместник-ректор на СУ „Св. Климент Охридски“, заяви подкрепа от страна на Университета към инициативата, приветства учените и студентите от Стопанския факултет за идеята и реализацията на проекта.

По думите на Георги Илиев, кмет на район „Слатина“, тази инициатива показва, че кръгозорът на България се отваря към бъдещето, към иновациите и към мисълта за екологията като част от начина ни на живот.

Screenshot 2024-03-06 115626

Проектът беше представен от доц. д-р Марина Стефанова - заместник-декан на Стопанския факултет и идеен двигател на инициативата. „Нужно е знанието за света, такъв какъвто е той днес, да достигне до хората възможно най-скоро. Защото действията по опазването на планетата ни трябва да бъдат предприети тук и сега. В следващите дни очакваме много хора, които да посетят прожекциите, искаме да ги вдъхновим и провокираме да правят малки стъпки всеки ден, чрез които да постигнем заедно промяната“.

„Винаги сме вярвали, че изкуството и технологиите имат силата да променят света. Когато ги използваме, за да дадем по-голяма гласност на толкова значима тема като предизвикателствата, пред които е изправено човечеството и какви са техните решения, всичко което правим придобива още по-голям смисъл”, казаха Марин Димитров, оперативен директор на MP-STUDIO и Страхил Йорданов, творчески директор на студиото, което създаде аудио-визуалното 360-градусово преживяване.

На събитието присъстваха и представители на компаниите-съучредители: Роб Добинс - General Manager OMV Petrom - Bulgaria Branch; Ана Финджикова - ръководител на отдел „Комуникации“, „Асарел-Медет“ АД; Полина Видас - маркетинг директорът на Mastercard за България, Албания, Косово и Северна Македония; Георги Костадинов - Regional People & Workplace Manager, Melexis; Емил Ангелов - главен изпълнителен директор и заместник-председател на УС на „Главболгарстрой Холдинг“ АД; Диляна Якова - мениджър регулации и устойчиво развитие, Philip Morris International; Маргита Колчева - старши съветник „Устойчиво развитие“, Yettel; Екатерина Анчева - директор „Връзки с обществеността и комуникации“, UniCredit Bulbank и Виктория Харизанова, мениджър Здраве и Безопасност, Булмаркет.

Screenshot 2024-03-06 115640

След премиерното излъчване на „Светът в риск“ и „Надежда за бъдеще“ беше дадена думата на компаниите-съучредители, благодарение на които провеждането на инициативата става възможна.

„Най важното послание към хората е, че промяната зависи от всеки от нас“ - по думите на Полина Видас, маркетинг директорът на Mastercard. Според Емил Ангелов, главен изпълнителен директор и заместник-председател на УС на "Главболгарстрой Холдинг", устойчивостта на бизнеса е пряко следствие не само от действията на компаниите, но и от продължителността на нейния „живот“. „Главболгарстрой е компания с 55-годишна история, така че когато говорим за устойчивост, тя идва от само себе си“, каза той и допълни, че потребителите днес имат по-голяма роля дори от регулациите и в този смисъл младото поколение има възможността и отговорността да изисква и търси компании и услуги, които са устойчиви. Георги Костадинов от Melexis сподели, че зелената трансформация е в ДНК-то на компанията. И отправи послание към младежите, които ще гледат прожекциите: „Бъдете любопитни, бъдете смели и изисквайте“. Маргита Колчева, старши съветник „Устойчиво развитие“ в Yettel каза: „Голямата промяна започва с малки стъпки – чрез постоянство дори малките ежедневни усилия могат да доведат до значими резултати. Първата крачка е да осъзнаем отговорността си и силата на нашите действия“. Диляна Якова, мениджър регулации и устойчиво развитие, Philip Morris International, сподели убеждението, че аудио-визуалното изкуство прави фактите достъпни, но емоциите от преживяването на филмите ще накарат хората да направят стъпките за промяна. Екатерина Анчева от UniCredit Bulbank сподели в дискусията, че проектът покрива три основни изисквания на компанията за подкрепа - устойчиво развитие, насоченост към образованието и иновация. По думите ѝ емоционалният отговор на въпроса „Защо подкрепихте Дни на визуалната наука?“ гласи: „Това е една много смела мечта, която сме щастливи, че помогнахме да се случи“. Виктория Харизанова от Булмаркет отправи послание към публиката: „Всяка крачка има смисъл, просто трябва да сме уверени, че можем да станем герои в нашия микрокосмос“.

Повече за проекта:

Дни на визуалната наука е инициатива на ESG Lab и на Центъра за визуална наука „Калейдоскоп“ към Стопанския факултет на Софийския университет. Организаторите целят чрез визуалното и сетивно въздействие да обърнат внимание на темите, свързани с опазването на околната среда, с енергията, водата, храната, отпадъците, биоразнообразието и обезлесяването, с бедността и с мира, със сигурността и други. През 2024 г. „Калейдоскоп“ ще гостува в различни градове в страната, а потапящото преживяване, изградено върху научни факти, ще докосне възможно най-много хора.

Автор на въздействащите произведения е един от пионерите в областта на 3D мапинга в Европа MP-STUDIO. В 16-годишната си история студиото е преобразявало едни от най-известните фасади в света, а в България е известно с организирането на първия Фестивал на светлините LUNAR, който от 2022 г. насам превръща в произведения на изкуството емблематични сгради и градски пространства в столицата. Предстоящото 360-градусово имерсивно преживяване, създадено от артистите, цели да ангажира и възпита младите хора като активни граждани и устойчиви потребители.

Експертен партньор: ESG Lab

Златни спонсори: TotalEnergies; OMV Petrom

Сребърни спонсори: Yettel; #ПромениКартинката; Melexis; VIP Security; Главболгарстрой

Бронзови спонсори: Асарел Медет АД; Уникредит Булбанк; Mastercard; Shelly Group; Астра Биоплант

Медийни партньори: БНТ; Enterprise; Мениджър; dir.bg; Profit.bg; ESGNews; 24 часа; Обекти; OffNews, Offnews Наука; NGO Portal; kmeta.bg