Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Кариерен център / Полезна информация за студенти / Съвети при писане на мотивационно писмо

   

09.01.2020

 


1. Писмото да бъде написано специално за позицията и компанията, в която кандидатстваш.

 

Да, по-лесно е просто да сменяш името на компанията и директора, но повечето работодатели искат да видят истинското ти вълнение за позицията. Разбира се, можеш да си помогнеш, като използваш шаблони, но само по отношение на структурата.

 

2. Бъди ясен и кратък!

Представи си колко мотивационни писма се налага да прочетат работодателите или техните специалисти. Голяма част от тях казват, че предпочитат писма с дължина между половин и една страница. Може да ти се струва малко, но е достатъчно, за да включиш най-важното и да направиш впечатление, разбира се.

 

3. Убийствено въведение!

Разбира се, че можеш да започнеш с изречение като „ Много се вълнувам да кандидатствам за (позиция) в (компания)", но дали няма да е много по-добре да се представиш с впечатляващо изречение, което да представя твоите постижения и какъв ще е твоят принос за компанията. Така твоят интерес и вълнение към работата, ще бъдат ясно заявени.

 

4. До кого е писмото?

Постарай се да разбереш името на човека, до който изпращаш писмото. Избягвай обръщения като "г-н/г-жо Директор", "г-н/жо Управител/Мениджър" и др.

 

5. Не се повтаряй.

Вече имаш CV, така че избягвай да включваш същата информация в мотивационното писмо (образование, езици и др.).

 

6. Използвай числа и данни

Когато има конкретни данни работодателят вижда резултата от свършената работа, което определено прави впечатление. Например: „През 2-те години, в които работих като маркетингов мениджър ръстът на продажбите е над 20%“. Тук можеш да намериш някои идеи как точно да представиш такава информация: https://www.themuse.com/advice/how-to-quantify-your-resume-bullets-when-you-dont-work-with-numbers

 

7. Акцентирай върху това, с което ти можеш да допринесеш на компанията, а не върху нещата, които тя ще ти осигури.

Работодателите обикновено търсят кадри, защото имат проблем, който трябва да бъде разрешен. Условията и възможностите, които фирмите предлагат са, за да може работата да бъде добре свършена и служителят да е удовлетворен.

 

8. Съобрази формата на писмото със стила и особеностите на фирмата.

Предварително проучи добре компанията. Ако особеностите на компанията позволяват не бъди твърде формален и дистанциран. Ще ти спечели повече точки да покажеш същността си и да бъдеш максимално естествен в рамките на професионалното, разбира се. В случай, че фирмата е по-консервативна, форматът и стилът на мотивационното писмо трябва да са съобразени.

 

9. Внимавай с ентусиазма.

Подбирай внимателно глаголите и наречията. Използването на твърде много словосъчетания от типа „зашеметяваща/ невероятна възможност“, „изключително много се вълнувам да кандидатствам за позицията“ не винаги са подходящи и е възможно да не покажат ентусиазма ти по подходящия начин.

 

10. Не се страхувай да се похвалиш!

Това би могло да е предизвикателство за някои от вас и не е случайно. Съветваме те да си представиш какво би казал твоят шеф, преподавател, приятел за теб, как биха те похвалили. А защо да не ги и попиташ, след това ще опишеш по подходящ начин казаното.