Пълна информация за приема на магистри във Философски факултет можете да намерите на http://ma.su-phls.info/
Срок на обучение: 5 семестъра
Форма на обучение: редовна
Ръководител: проф. дпсн Румяна Крумова-Пешева
е-mail: rutsi@abv.bg r.krumova@phls.uni-sofia.bg
Координатор: Левена Езекиева
е-mail: l.ezekieva@phls.uni-sofia.bg
Завършилите магистърската програма Клинична психология ще придобият теоретични знания и практически умения по прилагането на общопсихологически и специфични принципи, методи и процедури за превенция, диагностика и терапия на интелектуални, емоционални, психични, социални и поведенчески нарушения, дискомфорт или дезадаптация, приложени към широка популация. Компетентността на завършилите програмата е по отношение на оказване на психологическа помощ, подкрепа и грижа в клиничната практика. Основните професионални умения в областта на клиничната психология са: оценяване, диагностика, интервенция, консултиране, супервизия и администриране на обслужващи звена.
Организация на обучението: В програмата е включена практика по специалността, засягаща диагностична и терапевтична дейност с деца и възрастни. Практиката е с продължителност 9 месеца (1500 часа практикум) и се провежда в специализирани заведения. Обособена е в отделен модул, който е само в платена форма.
Прием: от зимен семестър.
Условия за прием:
І. За кандидати за места, субсидирани от държавата:
- Програмата е предназначена за бакалаври или магистри от всички клонове на психологическата наука, както и за завършилите специалности: медицина, дентална медицина, фармация, медицинска сестра, акушерка, лекарски асистент, кинезитерапевт, управление на здравните грижи, трудова медицина и работоспособност, обществено здраве и здравен мениджмънт, логопедия.
- Среден успех от семестриалните и държавните изпити над мн. добър (4,50);
- Писмен конкурсен изпит по приложена програма;
- Интервю с кандидатите, успешно положили писмения конкурсен изпит. Оценката от интервюто е с „да“ или „не“.
- Получилите оценка „не“ на интервюто не участват в класирането.
ІІ. За кандидати в платена форма на обучение:
- Програмата е предназначена за бакалаври или магистри от всички клонове на психологическата наука, както и за завършилите специалности: медицина, дентална медицина, фармация, медицинска сестра, акушерка, лекарски асистент, кинезитерапевт, управление на здравните грижи, трудова медицина и работоспособност, обществено здраве и здравен мениджмънт, логопедия.
- Среден успех от семестриалните и държавните изпити над мн. добър (4,50);
- Писмен конкурсен изпит по приложена програма;
- Интервю. Оценката от интервюто е с „да“ или „не“. Получилите оценка „не“ от интервюто не участват в класирането.
ІІІ. За студенти от страни извън ЕС и европейското икономическо пространство условията са: Интервю. Оценката от интервюто е с „да“ или „не“. Получилите оценка „не“ от интервюто не участват в класирането.
Балообразуване:
За кандидатите за места, субсидирани от държавата и в платена форма на обучение, успешно издържали интервюто и средноаритметично от оценките по т. 2 и 3 от условията за прием;
Програма за писмен конкурсен изпит:
- Клиничната психология като професия – възникване, развитие, цели и задачи, взаимодействие с други науки и професии, етични проблеми на клиничната практика;
- Психодиагностика на когнитивните процеси. Интерпретация на разстройствата в когнитивното функциониране;
- Разстройства на интелекта и психодиагностични методи за оценка;
- Психодиагностични методи за изследване на личността в клиничната психология. Интерпретация при психични, соматични заболявания и при нарушения в социалната адаптация;
- Психосоматика. Психологични теории за взаимовръзката личност – болест – тяло – психика.;
- Психодинамично направление в клиничната психология и психотерапия;
- Когнитивно-поведенческото направление в клиничната психология;
- Фамилна терапия и семейно консултиране;
- Психодиагностика и психотерапия при нарушения на развитието и дезадаптивно поведение в детска възраст;
- Стрес и кризи. Кризисни интервенции;
- Психологично консултиране в болнична среда.
Литература
- Абрамова, Г., (2000), Практическая психология.
- Аткинсън М., /2010г./, Осемте стълба на емоционалното здраве.
- Блейхер В., (1976), Клиническая патопсихология.
- Божинова Д., (2001), Въведение в консултативната психология.
- Бренър Ч., (1993), Психоанализа.Основен курс.
- Гецфелд А., /2011/, Анормална психология, сборник случаи.
- Голдберг Д., (1997), Психиатрията в медицинската практика.
- Голман Д., /2011/, Емоционалната интелигентност.
- Датилио, Фр., /2013/, Когнитивно-поведенческа терапия при двойки и семейства.
- Детская психопатология, Хрестоматия, (2000 ) г.
- Диференциална диагноза на психичните заболявания, (1991), под ред. Вл.Иванов.
- Дончев,. П. (2006). Ръководство по съдебна психиатрия. Д-р Иван Богоров. София. .
- Енциклопедия по психология, (1998), Дж. Корсини.
- Заимов К., (1998), Афективни параадаптивни реакции на личността.
- Иванов,. Вл. (1976). Клинична психология. Медицина и физкултура. София.
- Иванова М., (1995), Психоанализа в психотерапията.
- Кокошкарова А., (1984), Психологическо изследване на личността в клиничната практика.
- Корсини,. Р. (2008). Енциклопедия по психология и поведенческа наука. Наука и изкуство. София.
- Крумова-Пешева Р. (2017). Психологично консултиране в медицинската практика. Интервю Прес.
- Крумова-Пешева Р. (2020). Психоаналитичната психотерапия – терапевтичен метод и стил. Сити Център.
- Крумова-Пешева Р., Михайлова В. (2014). Психосоматични, соматопсихични взаимодействия и алекситимия. Сборник „Приложна психология и социална практика“ – XIII Международна научна конференция – ВСУ, Университетско издателство. 530-538.
- Крумова-Пешева Р., Спасов Л., Михайлова В. (2013). Психологично консултиране при хоспитализирани пациенти. Неврология и психиатрия. т. 44. 1. 12-19.
- Крумова-Пешева Р. (2019). Психосоматика и психоаналитична психотерапия. Годишник на СУ, Книга Психология. Том 109. 153-174.
- Матанова В., Аутизъм, наръчник за родители, 2011 г.
- Матанова В., Аутизъм. Диференциална диагноза, 2007 г.
- Матанова В., Диагностика на деца с комуникативни нарушения, 1998г.
- Матанова В., Дислексия, Наръчник за родители, 2010 г.
- Матанова В., Привързаност и личностови разстройства, сп. Клинична и консултативна психология, бр.3, 2014 г.
- Матанова В., Психология на аномалното развитие, 2003 г.
- Матанова, В., Ек. Тодорова, Ръководство за прилагане на методика за оценка на образователните потребности на децата и учениците, 2013 г.
- Медицинска психология, (1989), ред. На Хр.Христозов.
- Международна класификация на болестите X ревизия. Глава психични и поведенчески разстройства. (1992). София.
- Международна статистическа класификация на болестите и проблемите, свързани със здравето, 2003 г.
- Мечков К., (1995), Медицинска психология.
- Михова Зл., /2012/, Емоционални процеси в семейството и системна терапия.
- Ониът, С., (1999), Воденето на случай в психиатричната практика.
- Пирьова Б.,/2011/, Невробиологичн основи на човешкото поведение.
- Попов Г., /2010 г./,Обща и клинична психопатология.
- Попов Хр., (2006), Психопатология на човешката агресия.
- Попов, Г., /2012/, Психопатология, феноменология, методология.
- Попов, Ю., Вид В., (2000), Современная клиническая психиатрия.
- Практическа психотерапия, (1988), под ред. На Хр.Христозов.
- Психиатрия и соматична медицина, (2002), под ред. На Ц.Цонев и И. Нацов.
- Психиатрия, (1983) под ред. на Ив.Темков.
- Пълен наръчник по психотерапия, (2002), под ред. На Бр. Бонгар и Л. Бютлър.
- Райчев, И., Райчев, Р., (2001), Топична и клинична синдромология в неврологията.
- Райчев, Р., М. Райчева, М. Рашева, В. Матанова, К. Стоянова, И. Райчев, Невропсихология(3 тома), 2012 г.
- Сиймън, Дж., Д. Кенрик, (2002), Психология.
- Справочник за диагностичните критерии на ДСН – IV – ТР. БПА.(2009) Изток – Запад.
- Шостром Э., (2002), Терапевтическая психология.Основы консультирования и психотерапии.
- Щулмън, Л., (1996), Изкуството да се помага на индивиди, семейства и групи.
- Ясперс К., (1997), Общая психопатология.
- Abnormal psychology,2003.
- American Psychiatric Association. (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders. (Revised 4th ed.). Washington, DC.
- Gudjonsson, G., & Schackleton, H. (1986). The pattern of scores on Raven’s Matrices during “faking bad” and “non-faking” performance. British Journal of Clinical Psychology.
- Hope Murry, (2002), Psychology of healing.
- Matanova V., E. Todorova (2015), Executive Function Disorders, Learning Difficulties and Developmental Dyslexia: Theoretical Underpinnings, in New Developments in Clinical Psychology Research, NY.
- Salkovskis P., (1996), Trends in Cognitive and Behavioural Therapies.
- McKinzey, R. M., Podd, M. H., Krehbiel, M. A., & Raven, J. (1999). Detection of malingering on Raven’s Standard Progressive Matrices: A cross-validation. British Journal of Clinical Psychology.