Срок на обучение: 2 семестъра (специалисти)
Форма на обучение: редовна/дистанционна
Срок на обучение: 3 семестъра (неспециалисти)
Форма на обучение: задочна
Ръководител: проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт, доц. д-р Благовесна Йовкова
тел.: 0896/725 060
e-mail: r.peytcheva@fp.uni-sofia.bg, b.yovkova@fp.uni-sofia.bg
Информационните и комуникационни технологии (ИКТ) са ключов компонент не само на съвременните общество и икономика, но и на обучението и образованието във всичките им степени и форми. Сериозният интерес към електронното обучение и особено електронното дистанционно обучение е продиктуван от потребностите на широк кръг обучаеми да получават образователни услуги по всяко време и от всяко място. Електронното дистанционно обучение предефинира ролите и функциите на преподавателите/обучителите. Появи се разделение на функциите на дизайнера на обучение и учебни материали от тези на преподавателя и оценителя на постиженията на обучаемите по електронен път. В същото време се появи потребност от нови функции и роли в осигуряване на учебния процес – тези на техническата и административната поддръжка на електронната учебна среда и дейностите в нея.
Създаването на магистърската програма ИКТ в образованието е мотивирано от необходимостта да се формира такъв интегрален тип професионални компетенции, които могат да осигурят качественото проектиране, провеждане и оценяване на подпомогнато от технологиите обучение.
„ИКТ в образованието“ е и първата акредитирана за дистанционна форма на обучение магистърска програма в Софийски университет.
Магистърската програма с двусеместриална продължителност на обучението е предназначена за бакалаври, завършили педагогически специалности и/или притежаващи учителска правоспособност, а тази с трисеместриална продължителност на обучението – за завършили бакалавърска степен от всички специалности.
Магистърската програма е насочена към формиране на професионални компетенции за ефективно проектиране, провеждане и оценя-ване на обучение, подпомогнато от електронните информационни и комуникационни технологии, включително и на обучение, което изцяло се провежда в електронни учебни среди.
В процеса на обучение студентите получават следните професионални компетенции: планиране, организиране, ръководство и контрол на курсове и програми, включващи електронно обучение; планиране и организиране на учебен процес с интегриране на ИКТ в различни учебни дейности; проектиране и оценяване на електронни материали за преподаване и учене и дизайн на онлайн учебни дейности; проектиране и разработка на напълно функционални и педагогически обосновани решения в областта на електронното обучение; разработване и прилагане на управленски стратегии за използване на ИКТ в образованието; разработване и управление на проекти в сферата на ИКТ в образованието; подготовка на преподаватели (обучители) в областта на ИКТ в образованието; формиране на общности, предлагащи електронно обучение.
Завършилите магистърската програма могат да се реализират като:
- специалисти по дистанционно обучение;
- учител/преподавател, по информационни технологии в занимания по интереси и в център за подкрепа за личностно развитие;
- проектанти и разработчици на електронно учебно съдържание в средното и висшето образование, научни институти, центрове за професионално обучение, центрове и звена за вътрешнофирмено обучение, браншови образователни центрове, неправителствени организации и др.;
- експерт-оценители на курсове, програми и проекти за обучение с използване на ИКТ в разнообразен контекст;
- консултанти при разработването на програми за обучение с използване на ИКТ;
- автори на проекти и ръководители на екипи, работещи по проекти в сферата на ИКТ в образованието и електронното обучение.
Курсовете в магистърската програма се водят от преподаватели от няколко факултета на Софийския университет, като водещи са Факултетът по педагогика и Факултетът по математика и информатика.
Всички курсове от програмата са разработени в електронен формат и са достъпни онлайн. Това създава възможност за гъвкавост и мобилност на обучението на магистрите.
Форми и методи на оценяване: изпити, текущи оценки, курсови проекти по задължителни, избираеми и факултативни теоретични и практически дисциплини.
Обучението завършва с разработване и защита на дипломна работа или с държавен изпит. (Държавният изпит е възможност само за новоприетите по учебен план 2019/2020 г. магистри.)
Условия за прием: по документи и събеседване.
УЧЕБНИ ПЛАНОВЕ
График на занятията зимен семестър 2020/2021 - задължителни дисциплини
Конспект за държавен изпит (в сила от уч. 2019/2020 г.)