Срок на обучение: 4 семестъра
Форма на обучение: редовна (платено обучение)
Ръководител: доц. д-р Елена Бояджиева-Делева
e-mail: e.deleva@fppse.uni-sofia.bg
Магистърската програма „Речева патология и терапия“ е предназначена за кандидат-студенти, граждани на държави извън Европейския съюз. Кандидатите трябва да имат завършена бакалавърска степен по педагогика или психология и бакалавърска/магистърска степен по медицинска специалност.
Приемът е по документи:
1. Заявление (Application form) до Ректора на СУ;
2. Копие на диплома за висше образование по една от посочените специалности (включително приложение с оценките) и академична справка от висшето учебно заведение - легализирани, преведени на български език и заверени в съответствие с разпоредбите на международните договори на Р България с държавата, в която са издадени; средният успех от дипломата да не е по-нисък от добър 4.00.
3. Медицинско свидетелство, издадено 1 месец преди датата на кандидатстване.
Обучението е на български език и започва в зимен семестър на съответната учебна година. Провежда се по график, съобразен със спецификата на аудиторните занятия (лекции и упражнения) и възможностите на работещите студенти.
Магистърската програма „Речева патология и терапия“ дава възможност за преквалификация и овладяване на нова професия – логопед, който работи по профилактика, диагностика и терапия на езикова и говорна патология при всички възрастови групи и в тясно сътрудничество с педагози, медици, психолози, рехабилитатори и други специалисти, както и със семействата на лицата с комуникативни нарушения.
Учебният план осигурява фундаментална подготовка по речева и езикова патология и предоставя широкоспектърни теоретични знания, практически умения и професионални компетентности за упражняване на професията „логопед“. Планираното обучение предлага международна сравнимост на придобитите знания и дава възможност да бъде продължено в по-висока образователна степен. Академичната подготовка включва базисни за специалността знания и умения, обединени в три блока - медико-биологичен, психолингвистичен и специализиран. Всяка дисциплина от специализирания блок е посветена на конкретна нозологична единица в областта на речевата патология и терапия и включва три модула: клинична картина на патологията (нарушението); модел на диагностично оценяване; подходи, методи и техники за корекционно-терапевтично въздействие. В рамките на обучението на студентите се предоставя и списък от избираеми дисциплини, допълващи информацията по въпроси на превенцията, диагностиката и терапията на комуникативните нарушения.
Начин на дипломиране: държавен практико-приложен изпит и защита на дипломна работа.
Завършилите получават професионална квалификация „Логопед“ и придобиват знания и практически умения за работа с деца и възрастни с всички форми на речева патология: артикулационни и гласови нарушения, нарушения на речта при краниофациални малформации, нарушения на речевата плавност (заекване, запъване), неврологични езикови и говорни нарушения при деца и възрастни (нарушено езиково развитие, афазия, дизартрия, дисфагия), комуникативни нарушения при психични заболявания (разстройства от аутистичния спектър, синдром на дефицит на внимание и/или хиперактивност, нарушения на интелектуалното развитие и др.), речеви нарушения при сензорни увреди.
Дипломираните магистри ще притежават следните професионални и социални компетентности:
- умения за планиране и реализиране на диагностична и терапевтична дейност при комуникативни нарушения в детско-юношеска и зряла възраст (самостоятелно и в екип);
- умения за професионално консултиране на комуникативни нарушения в условията на образователни, социални и медицински институции;
- умения за представяне и обосновка на собствени идеи, водене на дискусии, решаване на проблеми в сферата на придобитата професия.
Завършилите програмата могат:
- да продължат образованието си в докторска програма по логопедия или да придобият специализация в други магистърски програми от близки научни области;
- да работят на самостоятелна (частна) практика;
- да работят в образователни, медицински или социални институции: общообразователни училища, детски градини, специални училища, центрове за подкрепа и личностно развитие на деца със СОП, центрове за деца с комуникативни нарушения, рехабилитационни центрове за деца и юноши с нарушения на развитието, рехабилитационни центрове за възрастни, лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ, домове за социални грижи и др.