Срок на обучение: 3 семестъра
Форма на обучение: редовна (държавна поръчка и платено обучение)
Ръководител: доц. д-р Диана Игнатова
e-mail: ddignatova@uni-sofia.bg
Магистърската програма „Логопедия – Комуникативни нарушения на развитието“ е предназначена за завършили бакалавърска степен по логопедия в професионални направления 1.2 Педагогика и 7.4 Обществено здраве. Обучението се реализира в редовна форма на обучение по график, съобразен със спецификата на аудиторните дейности (лекции и упражнения) и потребностите на работещите студенти.
Приемът на кандидатите става в зимен семестър на съответната учебна година и по успех от дипломата за висше образование, не по-нисък от много добър 4.50.
Обучението завършва с разработка и защита на дипломна работа. Професионалната квалификация на дипломираните студенти е „Логопед – Комуникативни нарушения на развитието“.
Завършилите магистърската програма могат да работят с деца и възрастни с всички форми на езикова и говорна патология, с акцент върху знанията и уменията за работа с различни форми на комуникативни нарушения в детска възраст. Допълнителните компетенции, получени в рамките на обучението, се простират в следните области: експертна диагностика и терапия на комуникативните нарушения на развитието; експертна работа в диагностичен екип по идентификацията и оценката на речевите нарушения; експертна консултантска дейност на езикова и говорна патология в детска възраст; експертна работа по ранна превенция на детските комуникативни нарушения; самостоятелна научно-практическа дейност; ръководна научно-практическа дейност на логопеди с бакалавърска степен; мениджмънт на логопедични заведения.
Магистрите с професионална квалификация „Логопед – Комуникативни нарушения на развитието“ могат:
- да планират и извършват научни изследвания;
- да повишават квалификацията си чрез продължаващо обучение в образователна и научна степен „доктор“;
- да работят на самостоятелна (частна) практика;
- да извършват експертна дейност и да работят по проекти към организации с нестопанска цел;
- да работят в институции от различни сфери (образователна, медицинска, социална): общообразователни училища; детски ясли; детски градини; специални училища; центрове за подкрепа и личностно развитие на деца със СОП; центрове за деца с комуникативни нарушения; рехабилитационни центрове за деца и юноши с нарушения в развитието; рехабилитационни центрове за възрастни; лечебни заведения за болнична и извънболнична помощ; домове за социални грижи и др.
Конспект за събеседване (за обучение по държавна поръчка):
1. Лична мотивация за продължаване на образованието в избраната магистърска програма, професионален опит и перспективи за развитие.
2. Статут на логопедията в национален и в световен план, тенденции в развитието на науката.
3. Дискусионни аспекти на понятийния апарат на логопедията в контекста на комуникативните нарушения на развитието.
4. Място на логопедията в съвременната система на науките и в съвременната практика.
5. Основи на логопедичната терапия – принципи, цели, специфика, приложение.