Начало / Университетът / Факултети / Биологически факултет / Кариера и повишаване на квалификацията / Сребърни и бронзови медали за българските участници в Европейската олимпиада по експериментални науки (EOES 2023)

   

В периода 29 април – 6 май 2023 г. в Рига, Латвия се проведе Европейската олимпиада по експериментални науки EOES.

 

Отборът на десетокласниците Лора Лукманова (физика) – СМГ „Паисий Хилендарски”, Стоян Добрев (химия) и Александър Владимиров (биология) – и двамата от НПМГ “Акад. Любомир Чакалов” беше награден със сребърни медали. Бронзови медали заслужиха десетокласниците Рая Шикова (физика) – ПМГ „Акад. Иван Гюзелев“ гр. Габрово, Стефан Спасов, СМГ „Паисий Хилендарски” и Александра Николова от ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ Бургас. Ръководители бяха д-р Христина Андреева (физика, координатор за България, СУ „Св. Климент Охридски” и Институт по електроника на БАН), д-р Калина Пачеджиева (биология, СУ „Св. Климент Охридски”) и Владимир Цветков (химия, ЧСУЧП "Абрахам Линкълн").

1
Отбор А: Александра Николова, Стефан Спасов и Рая Шикова
 
2
Отбор B: Александър Владимиров, Лора Лукманова и Стоян Добрев

EOES е наследник на Олимпиадата по природни науки на Европейския съюз, провела досега 19 издания в различни европейски държави. През настоящата година участваха 45 отбора – по два отбора от 22 държави-членки на Европейския съюз, както и един гостуващ отбор от Украина. Съгласно регламента на олимпиадата, всеки отбор се състои от по трима ученици на възраст не повече от 17 години. Учениците от нашите отбори са класирани за участие въз основа на националните олимпиади по химия и биология и на националното Есенно състезание по физика, което спомага за успешното решаване на комплексните мулти- и интер-дисциплинарни изследователски задачи, които се дават на EOES.

В първия състезателен ден учениците решаваха задачи, вдъхновени от предстоящия през лятото фестивал на песните и танците на Латвия. Те изследваха калоричността на различни храни, как енергията от храната достига до мускулите, за да можем да танцуваме, и анализираха ролята на ензимите в мускулния метаболизъм. Освен това, описваха и създаваха източници на звук и резонатори като модел на ларинкс и устна кухина, за симулация на гласни звукове, с което изследваха възпроизводството на човешка реч и нейното разпознаване. Във втория тур задачите бяха посветени на възможностите на високотехнологични парникови съоръжения за хидропонно отглеждане на краставици. Изследванията при тази задача бяха насочени към определяне на параметрите на водата и подхранващия разтвор, изследване на движението на водата в растенията, моделиране на хидропонната система и изследване на нейните параметри за отглеждане на краставици по възможно най-ефективен начин.