Начало / Новини / Новини и събития / В Софийския университет бе открита изложбата „Нова българска типография II“

   
В Софийския университет бе открита изложбата „Нова българска типография II“

В навечерието на Деня на българската просвета и култура и славянската писменост Кирил Златков, „Типофест“ и Културният център на Софийския университет представиха изложбата „Нова българска типография II“ – графичен дизайн и съвременна типография от български автори. Експозицията е разположена в Централното фоайе на Ректората и може да бъде разгледана до 6 юни 2019 г.

Изложбата бе открита от директора на Културния център на Алма матер проф. Александър Кьосев, който благодари на организаторите на изложбата – Кирил Златков и Борил Караиванов, както и на галериста Кирил Василев. Той посочи, че посетителите ще могат да видят модели, варианти, богат букет от български кирилски шрифтове, показващи, че тази култура е автономна и има право да пише със своя азбука, на своя език, със своя визуален код.

Boril Karaivanov_lqvo_Kiril Zlatkov_dqsno

Кирил Златков поздрави всички гости на събитието и посочи, че изложбата представя 70 творби на художници и авторски колективи от различни поколения – от класици на българския дизайн до обещаващи заявки на студенти. Те са обзор на постиженията в шрифтовото изкуство, типографската практика и типографските експерименти между първото издание на изложбата през 2013 г. и днес. Двете експозиции скоро ще намерят своето продължение на сайта typograhy.bg - постоянно обогатяваща се колекция, която има амбицията да представя най-доброто в българската типография.

15

Кирил Златков посочи, че типографията в България е на много високо ниво и отбеляза колко е трудно да се направи един шрифт. По думите му, всеки шрифт е инструмент, който помага на дизайнери от цял свят да изразят себе си, смисъла на текста и думите.

За разлика от първата изложба, „Нова българска типография II“ не е фокусирана само върху кирилицата, а въобще върху дизайнерския усет за съвременна типографска дейност. „Разнообразието на участващите работи цели да надскочи фестивалната пъстрота и емоционални трептения, да насочи вниманието на професионалната и по-широката публика към факта, че в основата както на шрифтовите семейства и лого дизайна, така и на експресивните постери и калиграфски експерименти, стоят познаването на принципите на композицията, усетът за чиста форма, устройството на буквите, и разбира се, законите на красотата“, каза кураторът Кирил Златков.

13

След първата „Нова българска типография“ се появи манифестът на българската кирилица - призив за популяризиране и обогатяване на българската графична форма на кирилицата като част от културната ни идентичност. И въпреки че пазарните обстоятелства налагат руски шрифтове, българската кирилица - със своите характерни разлики между главни и редовни букви и горни и долни дължини - има настояще, което буди основателен оптимизъм, смята кураторът.

6
9

През последните години у нас и извън България се появиха много сериозни шрифтови семейства с конкретно и общо приложение, включително и такива, създадени с мисъл за спецификите на дългите текстове и продължителното четене. Динамиката на пазара и реалната употреба на нови авторски шрифтове диктуват адекватно поведение на авторите. Във всяка епоха е било така, по същността си дизайнът е призван да следва функция, да намира конкретни решения на естетически, комуникационни или функционални проблеми“, каза Кирил Златков.

12

„Нова българска типография II“ е ценен документ за естетическите и социални хоризонти на съвременното общество и още един шанс да погледнем с критичен поглед действителността, но и да открием повече и все по-достъпни решения за красота в общуването по света и у нас.

4
7
1

Репортаж на телевизия "Алма матер":