Начало / Новини / Новини и събития / „Пред прага на Света гора Атон“ - фотоизложба на гръцкия фотограф Димитрис Лузикиотис

   
„Пред прага на Света гора Атон“ - фотоизложба на гръцкия фотограф Димитрис Лузикиотис

В Централното фоайе на Ректората на Софийския университет бе открита фотоизложбата „Пред прага на Света гора“ на гръцкия фотограф Димитрис Лузикиотис. Експозицията може да бъде разгледана до 25 февруари 2018 г.

Изложбата е съвместен проект на Центъра за славяно-византийски проучвания "Проф. Иван Дуйчев" към Софийския университет „Св. Климент Охридски“ и Солунския университет „Аристотел“ и е посветена на 130-годишнината на Алма матер.

Събитието бе открито от чл.-кор. Аксиния Джурова, която заяви, че представената изложба е посветена на вратите и прозорците от различните скитове на светогорските манастири в Карея. Тя отбеляза, че, както е добре известно, през ХХ век се извършва интензивно строителство на Карея, където в архитектурата на скитовете към отделните манастири се внасят и елементи от традиционната култура на всяка православна общност, представена на Света гора.

По думите й, който е посетил, посещава и ще посещава Карея, винаги се е учудвал и ще се учудва от разнообразието на стилове, които се проследяват в сградите и особено в най-често поддаващите се на реконструкция и на вторична употреба двери и прозорци на всяка сграда.

1

В представените тук фотоси ще видите една смесица от неокласика, от неоренесанс, от късен барок, от еклектик, от поствизантийски, от народен стил. Това обаче не е целта на изложбата и това е само първият поглед“, отбеляза проф. Джурова.

Изложбата, която включва точно тези детайли от скитовете на „Св. Андрей“, Ватопед, Великата Лавра, Зограф, Хилендар, св. Панталеймон, Духовната академия в Карея и други, е една изложба, която е само абсолютно външната страна на това, което е искал да покаже Димитрис Лузикиотис.

10

Проф. Джурова представи биографията на фотографа, като подчерта, че е роден в село близо до Карея и е израснал, гледайки Острова на Света Богородица и пред нас показва представите си за този остров, за портите - двери и прозорците - очи, огледала на душата на архитектурата на Карея.

По думите й, с тази изложба Димитрис Лузикиотис напомня да не забравяме, че духовното съществува, но трябва да имаш очи, за да го видиш. И точно това той поднася пред нас и ни провокира: „Отворете очите си, за да прекрачите прага на духовното и на Острова на Богородица“.

2

По време на откриването Николаос Мердзимекис от Солунския университет „Аристотел“ представи историята на изложбата.

Пред прага на Света гора. Врати, прозорци, мраморни надвратни греди и колони, пропилеи, детайли от дървена украса, метални панти, чукала и железни перила, от килиите на атонската столица Карея и ватопедския скит на Свети Андрей - всичко това е събрано в обектива на Димитрис Лузикиотис и е представено по неповторим начин във фотографския албум „Пред прага на Света гора Атон“.

12

Николаос Мердзимекис отбеляза, че появата на фотографията в Света гора се свързва с руския историк и колекционер Петр Иванович Севастиянов през същото десетилетие на ХIХ век, по време на които са направени и първите фотографски снимки. В последствие Атонският полуостров става обект на фотографски интерес и е посещаван от чуждестранни снимачни екипи и пътуващи фотографи, като едновременно с това започват да действат и първите фотографски лаборатории и в отделни манастири, скитове и килии.

Постепенно все повече монаси и миряни започват да се занимават с фотография, като в ХIХ век на Света гора се наблюдава вече доста голям брой от фотографски лаборатории, предимно в Карея, които покриват нуждите както на монасите и работещите миряни в светогорските манастири, така и на поклонниците.

7

По думите на Мердзимекис обект на фотографския интерес са основно църковните ритуали, посещения на официални лица, портрети, сгради, скъпоценни предмети и други. Още от първите фотографски изображения на Света гора се забелязва тематичната привързаност на фотографите към натуралния и строго подреден светогорски пейзаж, на която остават предани, както през ХIХ век, така и през периода между двете войни.

Той определи Димитрис Лузикиотис като продължител на тази фотографска традиция, който в настоящия сборник-албум представя една малка част от творческите си фотографски пътувания и търсения из светогорските монашески обители.

Фотографиите на Димитрис Лузикиотис са ценни не само от гледна точка на архитектурната история на манастирите, както бихме да определим от пръв поглед. На тези снимки обективът е уловил и всички онези елементи, които са полезни за дейността на археолога, на архитекта, на историка, на консерватора, дори на обикновения поклонник, решил да посети това свято място“.

6

Николаос Мердзимекис отбеляза, че уникалността им се съдържа в нещо съвсем обикновено – запечатват данни, които днес съществуват, а утре могат да бъдат загубени безвъзвратно. Той посочи като характерен пример двете снимки от вратите на външния вход на конака на Зографския манастир в Карея. В рамките на един малък хронологичен отрязък от време фотографският обектив на Лузикиотис е запечатал на първата снимка старата семпла дървена врата, а на втората – новата, изваяна с дървена резба, с която е заменена старата. Снимката остава неопровержим свидетел от миналото, средство срещу забвението и най-сигурният носител на факти и информация.

Според Николаос Мердзимекис фотографиите на Димитрис Лузикиотис се отличават преди всичко с внимателността и съсредоточеността, с която се доближава до неща, които погледът на другите не би забелязал. Обективът му оценява достойно и най-малката подробност в детайлите, отпечатва труда и усърдието на каменоделеца, на резбаря, на ковача.

9

Привлекателният образ на Света гора, вдъхновяващ от столетия писатели, художници и философи, все още предлага щедро мигове на знания и естетическа наслада. Откриват се скритите му красоти, които съставят една пъстра мозайка от архитектурните образци и културното наследство на столицата на Света гора“, каза в заключение Николаос Мердзимекис и се обърна към всички да разгърнат страниците на албума и да се потопят във фотографското пътуване в миналото и настоящето на светогорските традиции и култура. Той пожела успех на изложбата и на снимковия албум.

4

Фотографът Димитрис Лузикиотис изрази вълнението си и благодари на проф. Аксиния Джурова и на проф. Вася Велинова за поканата да представи изложбата. Той подчерта, че от всички снимки, които е правил в Света гора, най-много са го впечатлили прозорците и вратите на манастирите и решил да направи фотоалбум, който е издаден през 2016 г. и е на гръцки, руски и английски език: „Изборът на снимките, които влязоха в него, са дело на трима мои приятели – поети, които написаха оригинални стихове за снимките, които са влезнали в албума.

33

Изложбата представя нетрадиционен поглед на професионалния фотограф Димитрис Лузикиотис към Света гора, опит чрез детайла да се представи специфичния дух на монашеската република. На двадесет пана посетителите ще могат да се насладят на лирически импресии, запечатали образите на непознати и труднодостъпни кътчета от Атонския манастирски свят, изпълнен със съзерцателност и мистика. Снимките са придружени от стихове на трима гръцки поети – Агати Димитрука, Константинос Палиан и Демис Кириаку. Лирическите откъси са специално подбрани за изложбата, която след премиерата си в Атина има първо задгранично представяне в България.

8
3