В Аулата на Софийския университет започна двудневната международна научна конференция на тема: "Комуникация във времена на глобални кризи". Събитието е организирано от Катедра „Комуникация, връзки с обществеността и реклама“ на Факултета по журналистика и масова комуникация на Алма матер по случай 30-годишнината на специалността „Връзки с обществеността“ и на Катедрата „Комуникация, връзки с обществеността и реклама“.
Събитието бе открито от доц. д-р Дияна Петкова, ръководител на Катедра „Комуникация, връзки с обществеността и реклама“, която отбеляза, че за изминалите 30 години от създаването на специалността над 3000 студенти са получили своите бакалавърски и магистърски дипломи за завършено висше образование в областта на връзките с обществеността и рекламата. По думите й философията на преподаването в специалността е посветено на формирането на специалисти по комуникация, които биха могли да допринесат за развитието на различни сфери на обществото ни. Доц. Петкова отбеляза, че през изминалите 30 години България преминава през период на промяна към демократично общество и много важна част от този път е членството на страната ни в Европейския съюз.
Според доц. Петкова в този контекст на демократизация и следване на европейските културни и социални традиции професията на пиар специалиста е станала извънредно важна. Тя подчерта, че едно общество не би могло да бъде напълно демократично, ако комуникацията не се осъществява по открит и етичен начин и именно това е задачата на пиар специалистите – да бъдат мост между обществото и институциите и организациите. Те са медиатори, защото основната им задача е да изградят доверие, подчерта доц. Петкова и допълни, че ядрото на пиара е диалогът, който е комуникационен процес и означава да уважаваш различните гледни точки. Това са уроците, които научихме от основателите на катедрата – проф. Тодор Петев, проф. Минка Златева и други, отбеляза в заключение доц. Дияна Петкова.
Проф. Николай Михайлов – заместник-декан на Факултета по журналистика и масова комуникация и член на Катедра „Комуникация, връзки с обществеността и реклама“, приветства с добре дошли участниците във форума и изрази надеждата си по време на събитието те да намерят вдъхновение и нови възможности за сътрудничество. Проф. Михайлов не скри вълнението си да приветства толкова много утвърдени учени и професионалисти от цял свят в България. Той отбеляза, че съвременните връзки с обществеността включват както убеждаващи тактики, така и истински добронамерени инициативи и изрази надеждата си, че всички присъстващи имат обща визия за пиара като сила, която има етично и целенасочено влияние, което дава приоритет на доброто.
„Сега бързият технологичен напредък поставя нови предизвикателства пред PR образованието, теорията и практиката. С изкуствения интелект, който променя нашите инструменти и стратегии, трябва също да се изправим пред безпрецедентни етични, социални и психологически въпроси“, посочи проф. Михайлов.
Заместник-деканът отбеляза, че присъстващите в Аулата имат общи черти – поставят своя фокус върху студентите, изпитват съпричастност, откритост, искреност, проявяват висок професионализъм и др. „Наистина има какво да се научи от такива хора. И не само нови знания, но също и човешки качества и създаване на нова, обща научна и професионална общност в PR-а“, изтъкна проф. Михайлов.
Той изказа своята благодарност към Организационния комитет, институциите и всички, които пряко и косвено са подкрепили реализирането на тази конференция. „Пожелавам ви много продуктивна конференция с вълнуващи, окуражаващи дискусии и обмен на знания“, каза в заключение проф. Николай Михайлов.
Проф. д-р Минка Златева, дългогодишен преподавател, доайен и основател на катедрата, припомни, че през 1952 г. в Софийския университет е поставено началото на обучението по журналистика в България, а по-късно и на обучението по връзки с обществеността. По думите й обучението на първия випуск пиар специалисти е сложило началото на една много важна традиция – да се възпитават пиар специалистите като хора, граждани на обществото, които да съдействат за неговата демократизация. Тя припомни, че катедрата е създадена с подкрепата на Международната асоциация по пъблик рилейшънс (IPRA) и ЮНЕСКО и техния проект „Връзки с обществеността за демокрация“. Този проект е имал за задача да постави началото на образованието на специалисти по връзки с обществеността с цел подкрепа на раждащото се гражданско общество. Проф. Златева посочи, че за да се реализира тази задача, е трябвало в университета да бъде създадена такава специалност, да бъде подготвена професионална основа за учебния процес чрез създаване на специализирана катедра и на трето място – да се създаде първото в България дружество на бъдещите пиар специалисти.
„Днес можем с гордост да кажем, че всички тези задачи са изпълнени достойно и ние дадохме първия тласък на онези специалисти в обществото, които да бъдат не само създатели на диалога в гражданското общество, но и онези, които ще съдействат традицията на този диалог да продължат през годините напред“, посочи проф. Златева. В изказването си тя се върна в спомените си за началото на учебния процес по специалността и изготвянето на учебен план, който да съответства на нуждите и етапа на развитие на българското общество в този момент. „Ние спазихме традицията и направихме съчетание между европейското теоретично базирано образование и насоченото към практиката американско образование по връзки с обществеността“, изтъкна проф. Минка Златева. Тя благодари на всички университетски и факултетни ръководства през изминалите години, на Националната комисия на ЮНЕСКО за България и на всички партньори от чужбина, които са били редом до тях в този дълъг процес. Проф. Златева припомни, че през 1996 г. първият ръководител на катедрата проф. Тодор Петев (1995-2003) е станал съосновател на първото професионално сдружение на ПР у нас – Българското дружество за връзки с обществеността (БДВО). „Пожелавам на всички вас много здраве, творчески сполуки и активности под девиза на бащата на компютъра Джон Атанасов, знаменит американски учен от български произход, който казваше, че най-голяма смелост човек може да прояви не в открития Космос, а в мисълта“, каза проф. Златева и пожела успех на конференцията.
Събитието продължи с представяне на докладите на участниците в пленарните сесии, посветени на предизвикателствата в публичната комуникация, AI и дигиталната комуникация; практическите измерения на публичната комуникация; медийни репрезентации на идентичността; публичната комуникация по време на кризи; връзките с обществеността и глобалните кризи; кризисната комуникация, PR, журналистика и езикови практики; бранд и реклама по време на кризи; медии, войни и кризи.