Зала 13 във Факултета по журналистика и масова комуникация (ул. „Московска“ 49)
На 15 май 2018 г. между 14 и 17 часа в зала 13 на ФЖМК медийният изследовател Томас Щокле ще изнесе лекция на тема „Комуникация и доверие в ерата на социалните мрежи (случаят с Facebook и изтеклите данни към Cambridge Analytica)“. Срещата е организирана от катедра „История и теория на журналистиката“ на Факултета по журналистика и масова комуникация и се провежда в традиционните Майски дни на културата на Софийския университет "Св. Климент Охридски".
В анотацията на лекцията пише: „Когато една поредица от дребни събития и изменения най-накрая предизвика голяма и значима промяна, този момент се нарича „повратна точка“. Изглежда, че тристранните отношения между социалните медии, техните потребители и рекламодателите минават през такава точка именно сега. Историята, която приковава вниманието ни, разказва за отделни личности и организации: Кристофър Уайли – гений в обработката на данни и изобличител; Каръл Кадуолдър – упорита журналистка от Guardian и Observer; Алекзандър Никс – безскрупулен британски бизнесмен; Cambridge Analytica; Facebook; злоупотреби с данни или с доверие, а най-вероятно и с двете. Отвъд това обаче има и по-голям контекст и в него става дума за потенциално разтърсващи промени във взаимоотношенията между бизнеса и потребителите. Това е „последната капка на безнаказаността“, както я описа в блога си Лондонско училище по икономика и политически науки – момента, в който осъзнахме, че „общественият договор“ между социалните платформи и потребителите е нарушен. Ние всички мислехме, че свободната употреба на Facebook, Google, YouTube и Twitter означава безплатен обяд. Е, сега научаваме, че безплатен обяд няма. Списание Forbes ни го каза още през 2012 г: „Ако не плащате за продукта, значи вие сте самият продукт“. Сценарият е винаги един и същ при всички големи платформи и приложенията, които те предлагат: вие получавате безплатно всички тези прекрасни неща, а в замяна ние искаме само част от вашите лични данни, за да можем да вземем пари от рекламодателите, които на свой ред ще използват информацията, за да подобрят своето микротаргетиране. Ситуация, от която всички печелят, нали така? Отдалеч се вижда, че двата дигитални монополиста – Google и Facebook – със сигурност са сред печелившите. Заедно те притежават почти целия дигитален медиен пазар. Alphabet (компанията-майка на Google) е втората най-високо оценена компания на света с пазарна капитализация от около 800 милиарда щатски долара. Преди да започнат настоящите ѝ проблеми, Facebook се оценяваше на около 500 милиарда долара. Това означава, че Alphabet струва колкото целия брутен вътрешен продукт на Турция, а цената на Facebook надхвърля БВП на Полша и Белгия. Ако действително преминаваме през вододелен момент, то тези изключително успешни компании ще трябва да променят своите бизнес модели и да отслабят здравата си хватка върху събирането и употребата на лични данни. Времената са интересни, особено предвид, че европейският Общ регламент относно защитата на данните (GDPR) е на път да влезе в сила след приблизително 60 дни.“
Томас Щокле е независим медиен изследовател и консултант. До съвсем скоро ръководи стратегическото бизнес развитие в ЛексисНексис Бизнес Инсайт Солюшънс (BIS), където изследва новаторски и интуитивни начини за добавена стойност към клиента чрез по-задълбочени инсайти, получени на базата на агрегиране и анализ на съдържание и информация. Преди да се присъедини към LexisNexis, той е бил ръководител група и е завеждал глобалния анализ в W2O Group, бил е управляващ директор в Рипорт Интернашънъл (сега КАРМА). Той е съпредседател на Комисията за измервания в пиара. Член е на редакционния консултативен съвет към „Журнал за връзки с обществеността“, както и член на Консултативния съвет на Дружество за изследвания на нови комуникации (SNCR). Томас страстно вярва в разказването на истории посредством солидни доказателства от данни и убедителни визуализации. Завинаги цифров неандерталец сред дигитални туземци, той напълно осъзнава, че днешните непрекъснато развиващи се предизвикателства изискват свободно владеене на трите езика на бизнеса, технологиите, и разбира се хората. Роден в Германия, той живее и работи в Лондон от 17 години, работейки с клиенти от цял свят. Редовен лектор на конференции и събития от индустрията, той е безкрайно любопитен относно разрушителна и преобразуваща сила на големите и малки масиви данни. Води подкаст (онлайн рубриката) Форум на малки данни (Small Data Forum), където скорошни дискусионни теми със сътрудниците му Сам Ноулс и Невил Хобсън включват нарастващата роля на анализа на данни в политическия маркетинг, както и явлението фалшиви новини и загубата на доверие във фактологичната информация.