Начало / Университетът / Факултети / Философски факултет / Специалности / Докторанти / Докторски програми във Философски факултет / Педагогическа психология

   

Докторантската програма по Педагогическа психология има за цел да подготви високо квалифицирани кадри за работа в системата на образованието и социалната практика. Процесът на обучение, както и съдържанието на самата Докторантска програма по Педагогическа психология осигуряват на докторантите фундаментални теоретико-методологически знания и важни професионални умения за приложно-практическа работа в областта на педагогическата психология и за нуждите на социално-образователната практика. По време на обучението докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология придобиват също така системни знания и практически умения за задълбочено и многостранно изследване на закономерностите на образователния и възпитателния процес, за неговите цели, функции, принципи и методи на въздействие; за алтернативните системи, стилове и стратегии на учене; професионални компетенции за диагностична, прогностична и проектна дейност, за осъществяване на мониторинг и контрол над ученето, поведението и социалните взаимодействия; формират умения за целенасочено търсене и адекватно използване на съвременни информационни източници и технологии в учебно-възпитателната дейност и професионалната подготовка; за системен анализ, експертна оценка и ефективно управление на качеството на обучението, възпитанието и професионално-творческото развитие на педагогическия екип.

След успешно приключване на обучението, докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология защитават дисертационен труд и след това получават диплома за образователната и научна степен «Доктор” по психология. Въз основа на тази диплома те имат напълно легитимното право да извършват научноизследователска и преподавателска дейност в частни и ведомствени общообразователни и висши училища, както и в други социално-образователни институции.

Подготовката на докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология се опира на системните знания и на професионалните умения, свързани със задълбоченото познаване и прецизното диагностициране на специфичните моменти в протичането на образователните и възпитателните процеси в социално-образователните институции, както и на уменията за стратегическо планиране, гъвкаво координиране и ефективен контрол на качеството и на резултатите от обучението и възпитанието съобразно установените критерии и стандарти в рамките на съвременната психологическа наука и практика в сферата на образованието.

Докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология натрупват знания и формират умения за задълбочен анализ и адекватно оценяване на всички промени, които се отнасят до когнитивно-личностните, мотивационни, емоционални и поведенчески изменения в хода на физическото израстване и личностно формиране на учениците, на личностното и професионално развитие и утвърждаване на учителите и родителите.

В края на своето обучение докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология ще могат качествено да управляват и да изследват иновационните процеси в образованието и по отношение на възпитанието на подрастващите индивиди. Докторантската програма по Педагогическа психология ще придобият също така актуална интеграционна, технологическа и научноизследователска култура и ценни лидерски качества.

Цели на ДОКТОРАНТСКАТА програма по Педагогическа психология

Мисията на Докторантската програма по Педагогическа психология се определя от потребностите на съвременното общество и е съобразно доминиращите образователни парадигми през ХХІ в., които насочват към:

  • Университетско образование, осигуряващо изграждане на „общество на знанието”, което съчетава в себе си най-оптималното съотношение между базисната широкопрофилна и специализираната психологическа подготовка;
  • Университетско образование, което формира компетенции, способности, професионални качества на обучавания докторант за активна и самостоятелна професионална дейност;
  • Подготвката на компетентни специалисти с експертни познания и практически умения за диференциална диагностика и консултиране на деца, ученици, техните родители и учители;
  • Университетско образование, което подготвя докторантите за приобщаване към националните и световни постижения в психологическата наука и практика в сферата на образованието.

Съобразно така поставената мисия са определени и следните стратегически цели на Докторантската програма по Педагогическа психология:

  • формиране на контингент от високообразовани и професионално квалифицирани кадри - преподаватели и експерти, изследователи и приложни специалисти със съвременни професионални знания и умения, с подходящи теоретико-приложни компетенции;
  • изграждане на социално адаптивни специалисти в условията на непрекъснато развиващото се гражданско общество;
  • обучение и възпитание на докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология съобразно водещите стандарти и критерии за високонаучна и приложно-практическа работа;
  • умения за успешно сътрудничество на международно, национално и регионално равнище в образователната сфера;
  • развитие на нови актуални и значими направления в отговор на потребностите на обществото за постигане на стратегическите образователни цели и задачи на държавната образователна политика в научното направление по Педагогическа психология;
  • повишаване на качеството на образованието, използване възможностите на кредитната система и модулното обучение, стимулиране на ученето и саморегулацията през целия живот;
  • повишаване на квалификацията на академическия състав в съответствие с актуалните изисквания на образованието и съобразно съвременните постижения на психологическата наука и практика.

Целите на Докторантската програма по Педагогическа психология са формулирани и съобразени с установените държавни стандарти за качествено висше образование в областта на психологията и съобразно потребностите и интересите на българските граждани. Целите на Докторантската програма по Педагогическа психология са изведени и въз основа на ключовите постижения на съвременната психологическа наука и европейските норми и водещи критерии на Европейския съюз за висше образование.

Тъй като постиженията на психологическата наука и практика набират огромна популярност през последните години и се превръщат във важен инструмент за управление и регулация на социалните взаимодействия и междуличностните взаимоотношения в социално-образователната и организационната среда, подготовката и качеството на обучението на всички докторанти в сферата на психологическата наука, включително и докторантите в Докторантската програма по Педагогическа психология, са от първостепенно значение. Тяхното обучение и професионална подготовка са напълно съобразени с Европейските приоритети, които намират израз в инициативите за „Европейска диплома по психология” (EuroPsy) и чрез «Мрежата за повишаване на качеството на преподаването по психология във висшето образование» (Network for the enhancement of the teaching of psychology in European higher education).

След приключване на своето обучение в Докторантската програма по Педагогическа психология, докторантите могат да се реализират професионално в различни сфери на социално–образователната практика, посредством изпълнението на следните задачи:

  • Приобщаване на докторантите чрез активното им участие в учебния, научноизследователския процес и работата на терен към националните и световните постижения на психологическата наука и практика;
  • Създаване на благоприятни условия за повишаване на степента на образование, квалификация и преквалификация на кадрите в сферата на педагогическата психология чрез включването им в продължаващо професионално обучение;
  • Приобщаване на докторантите към европейските стандарти и изисквания относно професионалната квалификация с оглед увеличаването и разширяването на възможностите им за успешна и ползотворна образователна и професионална мобилност в рамките на Европейския съюз;
  • Запазване на високото качество и постигане на устойчивост в академичното обучение и професионалната подготовка на научния потенциал чрез задаване на ясни образователни критерии, насърчаване на творческите възможности и научното мислене и извършване на компетентна експертна оценка на постигнатите резултати.

Обучението в Докторантската програма по Педагогическа психология е насочено към:

  • Задълбочаване на теоретико-научната и специализираната подготовка в областта на педагогическата психология и надграждане на специфични професионални знания, компетенции и умения, ориентирани към успешно решаване на приложно-практически задачи от сферата на образованието;
  • Изграждане на професионални ценности и нагласи относно професионалното мислене и практическа реализация на кадрите от областта на педагогическата психология;
  • Подготовка на висококвалифицирани кадри в съответствие с европейските стандарти и «добрите образователни практики», както и съобразно целите на националната специфика и държавните приоритети в сферата на образованието и социалната практика;
  • Оценка, прогнозиране, планиране и реализиране на национални и регионални стратегии с психологическа насоченост, планиране и управление на професионалната дейност на психолозите в социално-образователната практика и осигуряване на гъвкави механизми за своевременно информационно осигуряване на различните звена, структури и сектори на образованието и социалните политики;
  • Изграждане на връзки и поддържане на активно взаимодействие между различните организационни и институционални структури, както и на партньорски взаимоотношения между различни възрастови, социални, етнически и професионални групи;
  • Осигуряване на знания относно водещите стандарти и практики в професията на психолога в сферата на образованието, както и формиране на умения за адекватни социално-професионални контакти, организационно поведение и кариерно развитие;
  • Формиране на професионално-инструментални компетенции за планиране и реализиране на психологически изследвания в социално-образователната практика, както и административно–делови умения;
  • Подготовка на висококвалифицирани експерти и на специалисти с аналитико-изследователски способности;
  • Готовност и информационно–ресурсно осигуряване на психологическата дейност в различни социално-образователни институции;
  • Задълбочена подготовка за извършване на диагностика, анализ, прогноза и експертна оценка относно проблеми на личностното развитие и психологическото състояние на хората, с които психолозите работят;
  • Готовност за участие в консултативна и координационна дейност между различни институции по проблеми от областта на педагогическата психология;
  • осъществяване на взаимодействие между държавни, публични, частни и неправителствени институции при възникване на психологически проблеми и нужда от професионална психологическа помощ и подкрепа.

Учебен план