Начало / Университетът / Факултети / Факултет по педагогика / Учебна дейност / бакалаври, магистри, докторанти, СДК / Бакалавърски програми / Факултет по педагогика / Социални дейности / Квалификационна характеристика

   

І. Квалификационни изисквания към подготовката на социален работник

 

Квалификационната характеристика на социалния работник, придобил висше образование във Факултета по педагогика при СУ "Св. Климент Охридски", както и учебния план, осигуряващ неговата подготовка, са съобразени с Наредба за единни държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите от професионално направление "Социални дейности" за образователно-квалификационна степен "бакалавър" и "магистър" с професионална квалификация "социален работник" /публикуван в ДВ, бр. 100 от 22.11.1996г./

 

Бакалавърът по социални дейности следва да притежава:

1) Солидна фундаментална подготовка, осигуряваща неговата компетентност в областта на разнообразните социални проблеми на хората от различни възрасти. 2) Задълбочени теоретични познания в разнообразни научни сфери като: философия, психология, социология, икономика, право, етика, педагогика, медицина, информатика и статистика. 3) Изградени умения за общуване с хора на различна възраст, за организация и управление на разнообразните социални дейности, за разкриване и разрешаване на социалните и личностните проблеми на хората, за социализация и ресоциализация на хора, които временно са изключени от социума по различни причини.

 

ІІ. Предназначение /реализация/ на бакалавъра по социални дейности

Бакалавърът по социални дейности се реализира като социален работник в различни сфери. Това са:

1. Човешкото поведение и социалното обкръжение. Тя предполага познания за: - поведението в семейството, други групи и общности, в различни организации; - влиянието на етническия и социално-класовия произход, пола и субкултурното обкръжение върху поведението на човека.

2. Политиката на социалното обслужване и социалното благополучие (преуспяване). Тя предполага: - познания за правните и административните проблеми на обслужващите програми; - за социално-икономическа справедливост; - за историята и същността на професията, както и на дадена институция; - умения за диагностициране и анализ на социалната политика и обслужването.

3. Практическата социална работа. Тя изисква: - познания и умения за анализиране на данни, за планиране или интервенция в такива общности като: семейството, други малки групи и организации, както и практическа дейност с отделни индивиди.

 

За да получи професионална компетентност социалният работник получава профилирана подготовка в следните специализации:

1) Социална работа с възрастни и стари хора. 2) Социална работа с проблемни деца (с девиантно поведение). 3) Профилактика и пренасочване на работна сила. 4) Работа с криминално проявени лица.