Начало / Университетът / Факултети / Факултет по химия и фармация / Структура / Катедри / Физикохимия / Преподаватели / доц. д-р Александрия Генджова

   

Професионална автобиография

 

A.Gendjova

Александрия Генджова

Факултет по химия и фармация, каб. 807

Софийски университет ”Св. Кл. Охридски”

София, 1164, бул. „Дж. Баучър” 1

Сл. тел.: + 359 28161366

Имейли: exag@chem.uni-sofia.bg

Професионално развитие:

2015 – досега – доцент в Учебно-научна лаборатория по Химическо образование, история и философия на химията към катедра Физикохимия на Факултета по химия и фармация.

2011 – 2015 г. – главен асистент в катедра Физикохимия

2007 – 2011 г. – гл. специалист по хим. науки, катедра Физикохимия.

2007 – доктор по Педагогика на обучението по химия.

2003 – 2007 г. – докторант и химик в катедра Физикохимия.

1987 – 2003 г. – учител по химия - I ПКС и по физика в средни профилирани и общообразователни училища.

Преподавателски опит:

Лекционни курсове и упражнения:

Методология и методи на педагогическите изследвания - за магистри, лекции;

Изследвания в химическото образование - за бакалаври, лекции;

Информационни технологии и статистика - за бакалаври, лекции и упражнения;

Методика на обучението по химия - за магистри и бакалаври, част от лекции и упражнения;

Методика и техника на учебния химичен експеримент - за бакалаври, упражнения;

Текуща педагогическа практика - за магистри и бакалаври, упражнения;

Преддипломна практика - за магистри и бакалаври, упражнения;

Приложна статистика - за бакалаври, упражнения;

Статистическа обработка на данни - за бакалаври, упражнения.

Ръководство на магистърски тези и докторски дисертации: общо на 11 студенти от МП „Учител по химия” и на един докторант.

Обучение на учители:

Обучителни семинари на изявени учители на тема „Обучение на изявени педагогически специалисти за насърчаване и подкрепа на професионалното им развитие”, по проект на МОМН, лекции.

Курс за квалификация на учители по “Човекът и природата” 5. клас, “Вещества и техните свойства”, по програма на МОН, упражнения.

Проектна дейност:

Проект „Мотивация и нагласи на студентите за избор на специалности във Факултета по химия и фармация: анализ на индикатори в Рейтинговата система на висшите училища в България, проблеми и препоръки”, Фонд "Научни изследвания" на СУ "Св. Кл. Охридски" №176 /13.04.2016 (участник).

Проект „Частично финансиране на научен форум „Майсторски класове за будители”, Фонд "Научни изследвания" на СУ "Св. Кл. Охридски" №194/2015 (участник).

Проект BG051PO001-3.1.03-0001. „Квалификация на педагогическите специалисти”, ЕСФ по ОП „Човешки ресурси”, 2013 г. (участник).

Проект BG051PO001-4.3.04-0033. „Развитие и внедряване на електронни форми на дистанционно обучение в Химическия факултет”, СУ "Св. Кл. Охридски, ЕСФ по ОП „Човешки ресурси”, 2013 - 2014 г. (участник).

Проект "Нанотехнологии и нови материали: колоидни аспекти на нанонауките.. Философски и образователни проекции". Нац. научен фонд, 2005 - 2009 (участник).

Участие в конференции:

Участие с 20 съобщения и доклади на национални и международни конференции.

Членство в научни организации:

Член на Бълг. дружество за хим. образование и история и философия на химията

Член на Съюза на химиците в България.

Организация на конференции и други форуми:

Член на Научния комитет на 45-та Национална конференция на учителите по химия.

Член на Научния комитет на 44-та Национална конференция на учителите по химия.

Член на Научното жури на фестивал „Наука на сцената”.

Административна дейност:

Член на Комисията по качество на Факултета по химия и фармация.

Административен отговорник на магистърска програма „Учител по химия”.

Член на Национална комисия за подготовка и проверка на Държавен зрелостен изпит. по химия и опазване на околната среда.

Научни интереси:

  • Природонаучно образование и обучение. Подходи, ориентирани към ученика. Проектно обучение. Контекстно обучение. Учене чрез правене. Домашни опити.
  • Ученически интереси, мотивация, нагласи, умения за мислене.
  • Неформално образование и обучение по природни науки.
  • Обучение на учители, базирано на изследвания.
  • Висше образование: съвременни тенденции.История на българското образование.

Избрани публикации:

Генджова, А. (2017). Ученически нагласи, свързани с науката и учените: стереотипи, особености, приложения. Химия, 26 , 139-154.

Генджова, А. (2016). Сравняване на образователните и кариерните цели, очаквания и умения на първокурсници от Химия и Фармация. Химия, 25, 331-347.

Генджова, А. (2014). Стратегии за мотивация в обучението по химия, свързани със съдържанието на предмета. Химия, 23, 53 – 72.

Генджова, А., & Камушева, А. (2012). Общи умения и компетентности за професионалната реализация на випускници на Химическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Химия, 21, 202 – 214.

Генджова, А. (2012). Мисловни умения на високо и ниско ниво, заложени в български и канадски учебни програми. Химия, 21, 60 – 70.

Генджова, А. (2010). Неформалното образование и обучение в исторически план. Химия, 19, 385 – 399.

Генджова А. (2010). Неформалното обучение по природни науки от гледна точка на ученето през целия живот. Химия, 19, 83 – 96.

Генджова, А. (2009). Върху историята на проектния метод в образованието. Химия, 18, 286 – 299.

Генджова, А., & Йорданова, Б. (2009). Проектно обучение по природни науки в Американския колеж в София. Химия, 18, 255 – 268.

Gendjova, A. (2007). Enhancing Students’ Interest in Chemistry by Home Experiments. JBSE, 6(3), 5 – 15 ISSN 1648 – 3898.

Избрани книги, учебници и учебни помагала:

Генджова, А. (2011). Лесни, интересни и безопасни опити по химия у дома. София: Просвета.

Шишиньова, М., Цаковски, С., Генджова, А., Златкова, Е., Илиева, Е., Банчева, Л., Вражалиева, И. (2016).Човекът и природата за 5 клас. София: Анубис.

Шишиньова, М., Цаковски, С., Генджова, А., Златкова, Е., Илиева, Е., Банчева, Л., Вражалиева, И., Митева, П. (2016). Книга за учителя по човекът и природата за 5 клас. София: Анубис.

Списък на всички публикации