Професионална автобиография
| Александрия Генджова Факултет по химия и фармация, каб. 807 Софийски университет ”Св. Кл. Охридски” София, 1164, бул. „Дж. Баучър” 1 Сл. тел.: + 359 28161366 Имейли: exag@chem.uni-sofia.bg |
Професионално развитие:
2015 – досега – доцент в Учебно-научна лаборатория по Химическо образование, история и философия на химията към катедра Физикохимия на Факултета по химия и фармация.
2011 – 2015 г. – главен асистент в катедра Физикохимия
2007 – 2011 г. – гл. специалист по хим. науки, катедра Физикохимия.
2007 – доктор по Педагогика на обучението по химия.
2003 – 2007 г. – докторант и химик в катедра Физикохимия.
1987 – 2003 г. – учител по химия - I ПКС и по физика в средни профилирани и общообразователни училища.
Преподавателски опит:
Лекционни курсове и упражнения:
Методология и методи на педагогическите изследвания - за магистри, лекции;
Изследвания в химическото образование - за бакалаври, лекции;
Информационни технологии и статистика - за бакалаври, лекции и упражнения;
Методика на обучението по химия - за магистри и бакалаври, част от лекции и упражнения;
Методика и техника на учебния химичен експеримент - за бакалаври, упражнения;
Текуща педагогическа практика - за магистри и бакалаври, упражнения;
Преддипломна практика - за магистри и бакалаври, упражнения;
Приложна статистика - за бакалаври, упражнения;
Статистическа обработка на данни - за бакалаври, упражнения.
Ръководство на магистърски тези и докторски дисертации: общо на 11 студенти от МП „Учител по химия” и на един докторант.
Обучение на учители:
Обучителни семинари на изявени учители на тема „Обучение на изявени педагогически специалисти за насърчаване и подкрепа на професионалното им развитие”, по проект на МОМН, лекции.
Курс за квалификация на учители по “Човекът и природата” 5. клас, “Вещества и техните свойства”, по програма на МОН, упражнения.
Проектна дейност:
Проект „Мотивация и нагласи на студентите за избор на специалности във Факултета по химия и фармация: анализ на индикатори в Рейтинговата система на висшите училища в България, проблеми и препоръки”, Фонд "Научни изследвания" на СУ "Св. Кл. Охридски" №176 /13.04.2016 (участник).
Проект „Частично финансиране на научен форум „Майсторски класове за будители”, Фонд "Научни изследвания" на СУ "Св. Кл. Охридски" №194/2015 (участник).
Проект BG051PO001-3.1.03-0001. „Квалификация на педагогическите специалисти”, ЕСФ по ОП „Човешки ресурси”, 2013 г. (участник).
Проект BG051PO001-4.3.04-0033. „Развитие и внедряване на електронни форми на дистанционно обучение в Химическия факултет”, СУ "Св. Кл. Охридски, ЕСФ по ОП „Човешки ресурси”, 2013 - 2014 г. (участник).
Проект "Нанотехнологии и нови материали: колоидни аспекти на нанонауките.. Философски и образователни проекции". Нац. научен фонд, 2005 - 2009 (участник).
Участие в конференции:
Участие с 20 съобщения и доклади на национални и международни конференции.
Членство в научни организации:
Член на Бълг. дружество за хим. образование и история и философия на химията
Член на Съюза на химиците в България.
Организация на конференции и други форуми:
Член на Научния комитет на 45-та Национална конференция на учителите по химия.
Член на Научния комитет на 44-та Национална конференция на учителите по химия.
Член на Научното жури на фестивал „Наука на сцената”.
Административна дейност:
Член на Комисията по качество на Факултета по химия и фармация.
Административен отговорник на магистърска програма „Учител по химия”.
Член на Национална комисия за подготовка и проверка на Държавен зрелостен изпит. по химия и опазване на околната среда.
Научни интереси:
- Природонаучно образование и обучение. Подходи, ориентирани към ученика. Проектно обучение. Контекстно обучение. Учене чрез правене. Домашни опити.
- Ученически интереси, мотивация, нагласи, умения за мислене.
- Неформално образование и обучение по природни науки.
- Обучение на учители, базирано на изследвания.
- Висше образование: съвременни тенденции.История на българското образование.
Избрани публикации:
Генджова, А. (2017). Ученически нагласи, свързани с науката и учените: стереотипи, особености, приложения. Химия, 26 , 139-154.
Генджова, А. (2016). Сравняване на образователните и кариерните цели, очаквания и умения на първокурсници от Химия и Фармация. Химия, 25, 331-347.
Генджова, А. (2014). Стратегии за мотивация в обучението по химия, свързани със съдържанието на предмета. Химия, 23, 53 – 72.
Генджова, А., & Камушева, А. (2012). Общи умения и компетентности за професионалната реализация на випускници на Химическия факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски”. Химия, 21, 202 – 214.
Генджова, А. (2012). Мисловни умения на високо и ниско ниво, заложени в български и канадски учебни програми. Химия, 21, 60 – 70.
Генджова, А. (2010). Неформалното образование и обучение в исторически план. Химия, 19, 385 – 399.
Генджова А. (2010). Неформалното обучение по природни науки от гледна точка на ученето през целия живот. Химия, 19, 83 – 96.
Генджова, А. (2009). Върху историята на проектния метод в образованието. Химия, 18, 286 – 299.
Генджова, А., & Йорданова, Б. (2009). Проектно обучение по природни науки в Американския колеж в София. Химия, 18, 255 – 268.
Gendjova, A. (2007). Enhancing Students’ Interest in Chemistry by Home Experiments. JBSE, 6(3), 5 – 15 ISSN 1648 – 3898.
Избрани книги, учебници и учебни помагала:
Генджова, А. (2011). Лесни, интересни и безопасни опити по химия у дома. София: Просвета.
Шишиньова, М., Цаковски, С., Генджова, А., Златкова, Е., Илиева, Е., Банчева, Л., Вражалиева, И. (2016).Човекът и природата за 5 клас. София: Анубис.
Шишиньова, М., Цаковски, С., Генджова, А., Златкова, Е., Илиева, Е., Банчева, Л., Вражалиева, И., Митева, П. (2016). Книга за учителя по човекът и природата за 5 клас. София: Анубис.