Конференцията се проведе на 3 и 4 юни 2016 г. в гр. Китен и бе организирана от Центъра за електронно обучение на Софийския университет в съорганизаторство с Националния център по дистанционно обучение (НЦДО) и Българския виртуален университет.
Това е най-големият национален научен форум в областта на електронното дистанционно обучение, който за шести пореден път събра изследователи, университетски преподаватели, докторанти и съмишленици от цялата страна, които изследват различни аспекти на електронното обучение: методологически, теоретични и технологични. В събитието се включиха над 75 участници и гости.
Конференцията бе открита в Творческия дом на Софийския университет в гр. Китен от заместник-ректора проф. д-р Ренета Божанкова. Участниците и гостите в конференцията бяха поздравени от председателя на Националния център по дистанционно обучение проф. дхн Борис Гълъбов, който изрази задоволството си от значителния напредък от въвеждането на електронните и дистанционни форми на обучение във висшите училища в България.
Приветствени думи изказа и директорът на Центъра за дистанционно обучение проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт, която подчерта значимостта на научния форум като форма за обмен на информация по темите и проблемите на електронното дистанционно обучение, запознаване с най-актуалните новости в областта и споделяне на добри практики.
Темата на конференцията привлече интереса на водещи изследователи, млади учени, преподаватели и докторанти от най-големите университети в България: Софийския университет „Св. Климент Охридски“, Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“, Стопанската академия „Д. А. Ценов“, Великотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, Нов български университет, Техническия университет – Габрово, Медицинския университет „Проф. д-р П. Стоянов“, Медицинския университет – Плевен, Университета „Проф. д-р Асен Златаров“ и др. Участие в конференцията взеха и преподаватели от Русия. Бяха представени 53 научни доклада.
Широкият спектър от научна проблематика беше представен в четири тематични секции:
- Методологически и теоретични аспекти на електронното обучение;
- Технологични решения за подпомагане и реализиране на електронното обучение;
- Дигиталното поколение и образователната система;
- Качество на електронното обучение.
Пленарни доклади представиха водещи учени в областта – проф. дмн Георги Тотков, проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт и проф. д-р Андрей Захариев: „За електронното обучение“, „Учебният опит в използване на технологиите като аргумент срещу технологичния детерминизъм в парадигмата на „дигиталните по рождение“ и VJL 2.0 – академични иновации и глобални предизвикателства в U-обучението по икономика и управление. Те очертаха значимите изследователски проблеми, съвременните тенденции при организиране и провеждане на електронното дистанционно обучение и предизвикателствата пред българските университети през следващите години.
В рамките на конференцията бе представен проектът „Адаптивна, базирана на доверието система за електронно оценяване (An Adaptive trust-based e-assessment System for Learning, TeSLA“), в който Центърът за електронно обучение на Софийския университет е партньор и координатор на един от най-големите работни пакети. Този проект е един от най-мащабните европейски проекти в областта на електронното дистанционно обучение на настоящия етап. Най-престижните университети за дистанционно обучение в Европа са сред седемнайсетте партньори в проекта: The Open University London и Open Universiteit Nederland, както и Европейската асоциация за осигуряване на качеството във висшето образование (European Association for Quality Assurance in Higher education).
Проф. д-р Румяна Пейчева-Форсайт запозна участниците в конференцията с целта на проекта TeSLA, основните задачи, консорциума и участието на Софийския университет „Св. Климент Охридски“. Проектът провокира интереса на участниците с новите възможности, които предлага пред образователните институции чрез осигуряване на адекватни технологични решения за удостоверяване на самоличността на дистанционните студенти с цел предотвратяване на фалшива самоличност и/или плагиатство. Това ще създаде предпоставки за повишаване на доверието към онлайн оценяването и към дистанционното обучение като цяло.