Начало / Новини / Новини и събития / Изложби „Бродници - Tramp“ и „Бродници - Roamers “ от проект „АRT points“ в галерийните пространства на Българския културен институт в Будапеща

   
Изложби „Бродници - Tramp“ и „Бродници - Roamers “ от проект „АRT points“ в галерийните пространства на Българския културен институт в Будапеща

Изложбите от проекта „АRT points“ с финансовата подкрепа на Фонд „Научни изследвания“ на Софийския университет и Българския културен институт в Будапеща се състоят от две части – изложба на студенти и докторанти и изложба на ръководителя на проекта, обединени от обща тематика с изложбите от партньорските проекти на доц. д-р Анна Цоловска (Mental Vagabond и Homo simulacrum+).

Проектът се реализира от катедра „Визуални изкуства“ към Факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ с ръководител проф. д-р Бисера Вълева.

1_V.Stoyanova_Seeker-1_2018
2_V.Stoyanova_Seeker-2_2018

 

Изложбата на студентите и докторантите Венцислава Стоянова, Виолета Апостолова, Мариян Ценов и Юлия Лазаркова е със заглавие „Бродници – Roamers“, а експозицията на ръководителя на проекта е със заглавие „Бродници - Tramp“. В изложбата „Roamers“ са селектирани работи на пряко ангажираните участници в проекта. Те са различни като техника и изобразителен подход, тъй като отразяват различните етапи на житейско и визуално бродячество на авторите си. Техниките варират от компютърно генерирани графики (принтове) на Виолета Апостолова и Мариян Ценов, през смесването на принтове, колаж и рисунка на Венцислава Стоянова, до изцяло изпълнени с акрил работи на Мариян Ценов. В изложбата са експонирани произведения на обединяващият двата проекта участник Юлия Лазаркова, които са реализирани върху фотохартия чрез безкамерна фотография – способ, подобен на „камера обскура“.

3.BisseraValeva
4.BisseraValeva

 

В изложбата „Tramp“ Бисера Вълева прави паралел и импровизира като емоция върху превърналата се в джаз стандарт песен на Ричард Роджърс и Лорънц Харт „The Lady Is a Tramp“ (1937 г.). Работите са изпълнени в различни формати и техники като алюзия с различните състояния на „скитницата“. Част от работите, които са във формат 100/70 са смесена техника - темпера и акварел, защото по този начин се доближават най-плътно до строфата „I love the free, fresh wind in my hair...“. Тук са парчетата от различните прекосени реки, паркове, градини, динамични състояния на небето спрямо вътрешното усещане на художника - „the lady tramp“. Като смислови и пластични паузи между голямоформатните работи се редуват малкоформатни картини (11/10 см., 22/25 см.), които кореспондират с емоционалните паузи в творчески (и житейски) аспект в пътя на артиста. Или иначе казано - „She likes the green (green) grass (grass) under her shoes, What can I lose, 'cause I got no dough (oh no?), I'm all alone when I lower my lamp, That's why the lady is a tramp….“

6
7.MarianCenov_Color and more PD

 

Представените две изложби от проекта „ART points“ малко или повече се подчиняват на обща концепция, с общи съмнения, търсения и въпроси. Като например кога скитничеството се превръща от състояние на духа в лична философия. Дали пропукването на търпимостта ни или безспирният стремеж към свобода обричат вътрешното ни пространство на вечно номадство? Съзнателно търсеното противопоставянето на рутината създава порива и полюса на визуалните ни емоции, определя лутането ни между несбъднатите възможни пътеки и възможните единствени пътища. И така бродейки между тях, превръщаме във физична величина субективните си усещания за обреченост и съзидателност, за мимолетност и неизменност. Натрупаната и освободена енергия количествено се измерва с термометри, калибрирани да показват емоционалната ни температура в скалата на въжделения и несбъднати молитви. Срещуположните ни състояния на втурване и уседналост се материализират в следите, които оставяме – разтворени, обгорени и отминали, като послание или ново начало.

Защото, както казва Дж. Р. Р. Толкин – не всички, които скитат са се загубили.

9.Violeta_Apostolova