На 7 и 8 ноември 2024 г. в Конферентната зала на Софийския университет се проведе ХХ юбилейна национална конференция по етика, която събра много участници - представители на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“, Българската академия на науките, Университета за национално и световно стопанство – София , Техническия университет – София, Югозападния университет - Благоевград , Медицинския университет – Варна, Медицинския университет - Пловдив и др.
Конференцията е традиционна и има своята вече 20-годишна непрекъсната история на ежегоден форум на български специалисти в областта на етическото познание и изследвания – академични учени, млади изследователи и докторанти, университетски преподаватели и експерти в изследователски центрове и професионални организации.
Форумът беше открит официално с приветствено слово на проф. Соня Карабельова – декан на Философския факултет на Софийския университет, домакин на събитието.
Приветствени думи към участниците отправи и проф. Тодор Полименов - ръководителят на катедра „Логика , етика и естетика“, която организира конференцията в сътрудничество с колеги от секция „Етика“ към ИФИ на БАН. Двамата припомниха важната роля на етическите изследвания и практическата философия за академичната наука и общност.
Специален гост на конференцията беше един от малцината чуждестранни специалисти, които познават и посвещават специални изследвания на българската етическа традиция в сравнителен контекст - проф. Сотирис Теохаридис - преподавател по философия и етика и координатор на програма „Еразъм“ за Фредерик университет - Никозия, република Кипър.
Темата на конференцията „Академична етика“ беше широкият контекст, в който участниците споделяха и обсъждаха своя опит и идеи за академично образование, наука, общност и предизвикателствата, пред които са изправени те в съвременния глобализиран свят и условията на експоненциален технологичен напредък.
Във фокуса на дискусиите застанаха въпросите за академичната свобода и почтеност, мисията на академична общност като традиционна и епистемична общност, формализацията и бюрократизацията на академичния живот, отговорното използване на ИИ за образователни и изследователски цели, проблематичността на наукометричните модели за оценка на преподавателския и изследователски труд, борбата с плагиатството, трудностите на преподаването на академична етика в различни специалности и университети и други.