Начало / Новини / Новини и събития / Алма матер бе домакин на конференция на преподавателите по шведски език в Източна Европа

   
Алма матер бе домакин на конференция на преподавателите по шведски език в Източна Европа

На 8 и 9 ноември 2024 г. в Заседателна зала № 2 в Ректората на Софийския университет се проведе Конференция на преподавателите по шведски език в Източна Европа, организирана от специалност „Скандинавистика“ на Катедрата по германистика и скандинавистика към Факултета по класически и нови филологии в сътрудничество с Шведския институт. Гости от университети в Австрия, Румъния, Сърбия, Словения, Чехия и Хърватия представиха доклади по въпроси, свързани с преподаването на шведски език в чужбина, и обмениха опит в тази област.

Форумът започна с приветствия от проф. д-р Мадлен Данова, заместник-ректор по учебната дейност на Софийския университет, и проф. д-р Гергана Петкова, декан на Факултета по класически и нови филологии. След тях Виктор Хениус от Шведския институт предостави на участниците актуална информация за възможностите за подкрепа за обучението по шведски език, които предлага тази институция. Ларш Оберг, известен шведски журналист и писател, изнесе реч за особеностите на шведската култура и съвременните предизвикателства, пред които е изправено шведското общество.

5

Обзори на обучението по шведски език в своите университети представиха щатните преподаватели по шведски език от Софийския университет д-р Елена Стойнева, д-р Владимир Найденов и Константин Радоев, Ива Клеменчич от Люблянския университет и Ейнар Петандер от Букурещкия университет. Шанет Бергстрьом от Виенския университет запозна участниците в конференцията с преподаването по шведски език във Виена с особен фокус върху извънаудиторните дейности и сътрудничеството с други организации. Проф. д-р Дориан Хайду и Юнатан Бутин от Белградския университет описаха някои трудности, на които се натъква скандинавистиката както в Сърбия, така и в редица други страни през третото десетилетие на 21-ви век и набелязаха възможни начини те да бъдат преодолени.

2

Редица участници представиха своя опит от приложението на иновативни методи на езиково обучение. Разгледана беше лингводидактическата употреба на масовата култура (Тибор Ердьош от Будапещенския университет „Лоранд Йотвьош“), на настолните игри (Хенрик Вяйсянен от Софийския университет) и на сведенията относно бита (Елишка Стракова от Масариковия университет). Пример за ролята на художествените дейности в обучението беше представен от Мита Пахор от Люблянския университет, която осведоми публиката за ръководения от нея театрален проект „Децата на Локи“ с изпълнители – студенти, изучаващи шведски език. Марит Сигурдшон от Загребския университет разгледа въпроса за възможностите, свързани с употребата на изкуствения интелект при изучаването на чужди езици, но също и за произтичащите от нея рискове. Доц. д-р Роксана Древе от Университета „Бабеш-Боляй“ в Клуж-Напока направи обзор на своята дейност като преводачка на художествена литература от шведски на румънски.

1

В заключителната част на събитието участниците споделиха положителните си впечатления от него и набелязаха планове за следващото издание на конференцията.

3