05.05.2022
„Иновациите са навсякъде около нас и могат да имат всякаква форма“, заяви Силвия Павлова, създател на био козметичната компания Оренда груп в открита лекция пред студентите от курса по „Зелен маркетинг“ в Стопански факултет на СУ „Св. Климент Охридски“.
Убедително потвърждение за това е фактът, че стартираща българска компания прави иновация в изключително конкурентната козметична индустрия и то изцяло базирана на естествени продукти с отдавна познати свойства. Компанията създава 100% натурален слънцезащитен лосион с прозрачен цинк, който не оставя следи и по кожата и по дрехите, не замърсява околната среда и не вреди на морските обитатели, което е основен проблем при масово разпространените препарати за защита от слънчевите лъчи. Това й отваря вратите към световните пазари.
Днес продуктите на компанията се радват на успех на 40 пазара, особено в Швеция и Япония, а бебешката козметична серия Wooden Spoon е представена в книга за живота на принц Хари и Меган Маркъл и тяхното бебе Арчи.
Според Силвия устойчивото развитие трябва да е в самата основа на бизнес модела. Той трябва да е ориентиран към ценности, не към цена – основният въпрос е не какви пари ще направиш, а какво е важно за тебе и как да не загубиш себе си в това, което правиш. Докато си верен на ценностите си, има смисъл от работата ти.
Най-важното в бизнеса за компанията е да остане честна и отговорна към:
- клиентите – със спазване на обещанието за използване на най-чисти продукти и производствени процеси с безкомпромисен непрекъснат контрол и от тук за гарантирано здравословни продукти;
- природата – с мисъл за опазването й намаляване на екологичния отпечатък на всяка дейност на компанията и всеки етап от жизнения цикъл на създаваните от нея продукти, от съставките до опаковките и начина на употреба;
- служителите – с разбирането, че те освен работещи, са и родители и хора със социални и културни потребности;
- доставчиците и цялата верига за създаване на стойност – с безукорно партньорско отношение.
Особено важно за развитието на един устойчив и новаторски бизнес е и съществуването на подходяща еко система, на среда, в която тези ценности са споделени. Затова и компанията „отваря“ лабораторията си и предоставя свободно създадените там и новации и технологии.
„По отношение на околната среда решения винаги има, ако нещо не е природосъобразно, просто сменяш концепцията. Ние трябва да дадем алтернатива на хората, да им помагаме да оставят по-малък отпечатък върху планетата“, сподели Силвия Павлова.