Начало / Прием / Прием за образователно-квалификационна степен "Бакалавър" и "Магистър" след средно образование / Минали КСК / КСК '08 / Програми за изпити / Испански език

   

ПРОГРАМА ПО ИСПАНСКИ ЕЗИК

Конкурсният изпит по испански език се провежда в рамките на изучавания в средното общообразователно училище лексико -граматически материал , разширен до активното владеене на около 8000 думи и изрази , което предполага допълнителни самостоятелни занимания и четене на оригинална литература . Целта на изпита е да се проверят езиковите знания и умения на кандидат -студентите . Изпитът се състои от диктовка , разбиране при четене , лексикални и граматични задачи към текста за разбиране , текст с пропуснати елементи , граматични упражнения и съчинение . Диктовката има за цел да провери доколко кандидат -студентът правилно възприема испанската реч и владее основите на испанския правопис . Обемът е около 15 машинописни реда . Дават се 5 минути за поправка и диктовката се събира . Максимален брой точки - 10. Разиране при четене и задачи към теста се състои от : - оригинален текст с обем около 30 машинописни реда , върху който са зададени 5 въпроса . Отговорите могат да бъдат от два типа – 1) вярно /нявярно и 2) три отговора , единият от които е верен . Времетраене - 25 минути . Максимален брой точки - 10. - към същия текст са формулирани до 15 лексикални и граматични задачи , за всяка от които се дават 1 или 2 точки в зависимост от степента на трудност . Времетраене - 20 минути . Максимален брой точки - 20. Текст с пропуснати елементи с обем около 20 машинописни реда . Броят на пропуснатите елементи е 10 и за всеки от тях са предложени по 3 варианта , като само един е верен . Времетраене - 15 минути . Максимален брой точки - 10. Граматичните елементи включват основния граматичен материал . За всяка задача се дават 1 или 2 точки в в зависимост от степента на трудност . Времетраене - 20 минути . Максимален брой точки - 20. Съчинение с обем от 180-200 думи върху въпрос , свързан с текста за разбиране . Думите се броят между две бели полета , без да се отчитат препинателните знаци . В края на съчинението кандидат -студентът трябва да посочи в скоби броя на използваните думи . Несъобразяването с изисквания обем се санкционира по схема . Времетраене - 40 минути . Максимален брой точки - 40. Кандидатите трябва да са овладели практически следния материал по граматика : 1. Глагол . Видове глаголи : преходни и непреходни , правилни и с отклоняващо се спрежение , спомагателни . Спрежение на глагола : прости и сложни глаголни форми на изявителното и на подчинителното наклонение . Императив . Нелични форми : инфинитив , деепричастие и причастие ; описателни конструкции (глаголни перифрази ). Залог на глагола . Спрежение на възвратните глаголи 2. Съществително име . Видове съществителни имена . Род и число на съществителното име . Образуване на женския род и на множественото число . Употреба на членната форма 3. Прилагателно име . Видове прилагателни имена . Степени за сравнение . Числителни : редни , бройни , дробни и др . 4. Местоимения . Видове местоимения . Граматически особености на личните местоимения . Ударени и неударени форми на притежателните местоимения . Членуване на местоименията . 5. Наречие . Степени за сравнение 6. Съюз 7. Предлог 8. Понятие за изречение . Видове изречения . Състав на простото изречение : главни и второстепенни части на простото изречение . Съгласуване на подлога със сказуемото. Видове прости изречения . 9. Видове сложни изречения : сложно съчинено и сложно съставно . Съгласуване на времената 10. Пряка и непряка реч . Условни изречения Методически указания За успешното полагане на кандидатстудентския изпит се препоръчват следните форми на подготовка : 1. За диктовката е необходимо да се правят системни упражнения с оглед да се развие умението за писмено възпроизвеждане на слухово възприета реч . Уместни са и всякакви упражнения за сигурно овладяване на испанския правопис . 2. За разбиране при четене се препоръчва на кандидат -студентите да работят самостоятелно с оригинални текстове , като се стараят да извличат основната информация на базата на смислов анализ . 3. За лексикалните и граматични задачи е необходимо кандидат -студентите да са овладели основния лексикален и граматически материал на испанския език . 4. За съчинението е необходимо да се изградят умения за изразяване в писмен вид на собствено мнение при уместна и правилна употреба на езиковите средства . Препоръчва се четене на оригинални текстове на испански език и писане на съчинения по зададени теми . Критерии за оценяване 1. Диктовка . За всяка правописна грешка се отнема 1 точка . Повтарящите се , не се отчитат . Ако в една дума има повече от една грешка , те се броят само за една .За всяко неправилно поставено или пропуснато ударение се отнема половин точка . За всяко неправилно поставено или пропуснато диакритично ударение се отнема 1 точка . За пунктуационна грешка се отнема половин точка . 2. Разбиране при четене и задачи към текста 2.1. При въпросите за разбиране за всеки грешен отговор се отнемат по 2 точки . 2.2. При лексикалните и граматичните задачи към текста за всяка допусната грешка се отнемат 1 или 2 точки в зависимост от степента на трудност на задачата . 3. Текст с 10 пропуснати елемента . За всяка допусната грешка се отнема по 1 точка . 4. Грамтични упражнения . Отнемат се 1 или 2 точки в зависимост от степента на трудност . При граматичните упражнения допълнително се въвежда и специално разработена схема за бонификации и санкциониране на правописните грешки . 5. Съчинение . Оценява се по схема въз основа на следните критерии : придържане към темата , смислова и формална свързаност на текста , оригиналност , богатство и прецизност на изказа , правилна употреба на езиковите средства , правопис и пунктоация . Общата оценка на изпита се образува по следния начин : събират се получените точки от всички елементи на изпита . Този общ брой се умножава по 6 и се дели на максималния възможен брой точки . Например при максимален брой 120 точки за целия изпит , ако кандидат -студентът е получил 90 точки , оценката е 90/120 . 6 = мн . добър 4, 50. Начин на провеждане на изпита 1. Времетраене на изпита - около 150 минути . Времето се отчита от момента , в който започва четенето на диктовката . Преподавателите в залата дават разяснения на български език . Работи се само с химикалка син цвят . Всяка следа от молив , гума , коректор и други средства за изтриване или поправка в черновата и беловата води до анулиране на изпита . 2. Диктовката се прочита отпред , от средата на залата . Диктува се от същото място . Прочита се отново от дъното на залата . Дават се 5 минути за проверка , след което диктовката се прибира в плика . 3. Материалите за разбиране при четене , лексикални и граматични задачи към текста за разбиране , текста с пропуснати елементи и граматични упражнения се раздават на два етапа . След изтичане на определеното време листовете се прибират в плика . Върху листовете с материалите кандидат -студентът написва саморъчно "Кандидатстудентски изпит по испански език " и датата на изпита. 4. Темата за съчинението се прочита и се записва на дъската . В края на изпита пликовете се предават на квесторите. Литература Основна Изучаваната в средното общообразователно училище . Допълнителна Tsenkova, E., M. Dimitrova. Manual de español. С ., 1986 и др . години Китова , М . Изкуството да спрягаш . С ., 1991. Леви , А ., Д . Янева . Наръчник по разговорен испански език , I част . С ., 1991. Китова , М ., Е . Вучева . Курс по практическа граматика на испанския език (морфосинтаксис ). С ., 1994. Levi. A., E. Vucheva. El español. ¡А saber más y mejor ! C., 2001. Миткова А ., Б .Кючукова -Петринска , Л . Табакова . Dale más vueltas al español. 270 упражнения по испански и ключове към тях . С ., 1999 Миткова А ., Б .Кючукова -Петринска . Практическа испанска граматика . С ., 1999. Rio, Ana del, M. Roné. A la hora de hablar. S. Hazel, 2000. Препоръчва се четене на оригинална художествена литература от испански , испано -американски и български автори , предимно от XX век .