Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Специалности / Магистърски програми / Стопански факултет / Специалност Стопанско управление / Магистърски програми за специалисти / Пропърти и фасилити мениджмънт (задочно обучение)

   

 

Вижте повече и за нашата магистърска програма "Енергийни пазари и услуги" (задочно обучение)

 

Кандидатите за прием в програмата от зимния семестър на учебната 2025/2026 година могат да подадат своите документи през платформата https://feba.kmk.uni-sofia.bg/ на някой от следните 3 етапа:

  • Първи етап – от 01 до 20 юли 2025 г.
  • Втори етап – от 25 юли до 12 септември 2025 г.
  • Трети етап – от 20 до 30 септември 2025 г.

 

Събеседванията за прием в магистърската програма ще се проведат, както следва:

  • 21 юли 2025 г. от 18:00 часа онлайн
  • 16 септември 2025 г. от 18:00 часа онлайн
  • 01 октомври 2025 г. от 18:00 часа онлайн

Събеседванията ще се проведат на следния линк:

https://zoom.us/j/94047399900?pwd=7aXaGmFjbvDAOdD51HjubKXFGxTCx2.1

*Участниците получават индивидуални линкове непосредствено преди събеседването.

 

ВАЖНО! Ако до деня на интервюто не сте получили по имейл покана за запазване на час, свържете се с доц. д-р Атанас Георгиев за указания: ageorgiev@feb.uni-sofia.bg

 

 

 

За икономисти и неикономисти

ОКС: Магистър

Срок на обучение: 2 семестъра

Форма на обучение: задочна, платена

Провеждане: модулно, задочно и дистанционно (чрез elearn/moodle и др. онлайн формати)

 

Директор на програмата: проф. д-р инж. Фантина Рангелова

Координатор: гл. ас. д-р Петър Ташев

 

Важно! Лекциите по задължителните и избираемите дисциплини се провеждат модулно - общо 3 седмици през зимния и 2 седмици през летния семестър, от понеделник до петък, от 09:00 до 18:15 ч. (по една седмица през октомври, декември, януари, март и май).

Партньорство с бизнеса: Стопанският факултет на СУ "Св. Климент Охридски" е член на водещите бизнес-асоциации във фасилити мениджмънт сектора:

EuroFM - Европейска фасилити мениджмънт асоциация

EuroFM е европейска платформа, която обединява преподаватели, изследователи и практици в областта на фасилити мениджмънта. EuroFM има членове в повече от 30 различни държави - изследователски институти, университети, доставчици на услуги и национални асоциации, свързани с фасилити мениджмънта.

Целта е да се развие професията на фасилити мениджъра и да се постигне по-добро взаимно разбиране чрез обучения и споделяне на знания.

Членове на EuroFM

EUROFM

Българска фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА)

БГФМА представлява някои от водещите компании, които предоставят цялостни ФМ услуги – технически, инфраструктурни и търговски. В това число влизат и фирми с големи имотни портфейли, които прилагат фасилити мениджмънт - банки, застрахователни компании, големи аутсорсинг компании и други. Физически лица - административни директори, пропърти и асет мениджъри, също са част от сдружението.

В БГФМА членуват водещи компании, организации и физически лица.

Повече за асоциацията

BGFMA

През април 2021 г. Revetas Capital Advisors LLP и СУ "Св. Климент Охридски", чрез Стопанския факултет, сключиха меморандум за разбирателство за признаване нуждата от популяризиране и приоритизиране на принципите и практиката на Устойчив фасилити мениджмънт.

 

Revetas

Вижте и останалите водещи международни и национални организации, в които членува Стопанският факултет.

 

Вижте всички новини от магистърската програма

 

Лектори в програмата:

fr

проф. д-р инж. Фантина Рангелова, директор на магистърска програма "Пропърти и фасилити мениджмънт"

Преподавател в Катедра „Икономика и управление по отрасли“ на Стопанския факултет на СУ.
Създател, ръководител и преподавател в магистърска програма „Управление на проекти в строителството” към Строителния факултет на УАСГ.

Създател и организатор на научно-приложни конференции с международно участие по „Управление на проекти в строителството” и по „Възстановяване и усилване на сгради и съоръжения”.

Декан на Строителния факултет на УАСГ от 2016 до 2020 г. Ръководител на катедра „Организация и икономика на строителството“ от 2013 г. до 2020 г. Ръководител на Центъра за върхови постижения към УАСГ „Наследство БГ“.

Член на PMI България, КИИП, КНОБ; съучредител и член на УС на Българското общество по строително право (БОСП); член на УС на „Българска Асоциация по управление на проекти”; член на ТК – 106 „Управление на проекти” към БИС; член на ТК – 94 „Опазване на културното наследство” към БИС; член на НТС по Строителство в България.

Основни направления на научна и приложна дейност: организация и управление на строителството, управление на проекти в строителството, дигитална трансформация на строителството, възстановяване на сгради и съоръжения с приложение на съвременни методи и технологии, опазване на културното наследство, строително право, и др.

 

PTasheff

Гл. ас. д-р Петър Ташев, координатор на програмата, преподавател по "Фасилити мениджмънт" и "Пропърти мениджмънт".

Директор "Бизнес развитие" в i-Facility EOOD. Защитил е дисертация по фасилити мениджмънт на тема: „Ефективност на компании с голям сграден фонд чрез използване на професионални фасилити мениджмънт услуги“ в Стопанския факултет. Бакалавър по икономика и магистър по финанси и банково дело от СУ "Св. Климент Охридски" и бакалавър по Hospitality management в University of Portsmouth, UK.

От 2010 г. до 2018 г. е съдружник в publics.bg и главен редактор на сп. ФАСИЛИТИС. Автор е на редица статии в сферата на фасилити мениджмънта.

 

AtanasGeorgiev2016

доц. д-р Атанас Георгиев, Декан на Стопанския факултет и ръководител на Катедра "Икономика и управление по отрасли"

Декан (от 2019 г.) на Стопанския факултет и Ръководител на Катедра "Икономика и управление по отрасли". Директор на МП "Фасилити мениджмънт" и МП "Енергийни пазари и услуги" (до 2024 г.), Директор на МП "Nuclear Technologies, Management, and Innovations".

И.д. директор на Института по право, икономика и интелектуална собственост в СУ "Св. Климент Охридски" и директор на Net-Zero Lab в Стопанския факултет на СУ.

Издател на сп. ФАСИЛИТИС и сп. ЮТИЛИТИС

 

YBotev

Проф. д-р инж. Йордан Ботев, гост-професор на СУ „Св. Климент Охридски“

Проф. Ботев преподава по основни лекционни курсове в бакалавърски и магистърски програми на СУ „Св. Климент Охридски“. Автор и преподавател в учебни програми за „Административно-териториално устройство на Република България“, „Управление на собствеността“, „Устройство на територията“, „Селищно планиране“, „Политики в общината и населеното място“, „Устройство на територията и селищно планиране“ и „Управление на проекти“ и др.

 

YStankov

Йордан Станков, член на УС, Българска фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА)

Йордан Станков е строителен инженер, завършил ВТУ „Тодор Каблешков” и магистърска степен по Фасилити мениджмънт към Стопанския факултет. Управител на „DMT-2010”. Има доказан опит в корпоративния мениджмънт, фасилити мениджмънта и управлението на инвестиционни проекти.

Реализирал е успешни проекти като Ръководител „Управление на имоти” в ЧЕЗ Разпределение България ЕАД и проджект мениджър на различни международни инвеститори. Участва в различни организации и мероприятия, където налага високи стандарти в управлението на проекти и консултира редица компании и партньори.

 

GMilanov

Горан Миланов, Президент на Европейската фасилити мениджмънт асоциация (EuroFM)

Горан Миланов е строителен инженер и има богат опит, участвайки в проекти, свързани с управлението на недвижима собственост от 1999 г. досега. През 1999-2002 г. е старши консултант в Немечек АГ, Германия и активно участва в различни проекти, свързани с внедряването на информационни технологии в строителната индустрия, включително CAFM системи.Като член на борда на Немечек България до 2010 г. и като управител на СентърМайн до 2013 г. г-н Миланов работи активно за позиционирането на фасилити мениджмънта като процесно ориентирана дисциплина, допринасяща за устойчивото развитие на организациите.От 2014 г. ръководи консултантска компания за фасилити мениджмънт и оптимизация на сградите. Един от съоснователите и бивш Председател на БГФМА. От ноември 2014 г. е заместник-председател, а от 2019 г. е Президент на EuroFM.

 

BiseraIvanova

Бисера Иванова има магистърска степен по икономика от УНСС, специалност „Икономика и управление на индустрията”, и магистърска степен от СУ „ Св. Климент Охридски”, специалност „Трудова и организационна психология”. Има над двадесет години опит в сферата на корпоративното управление на недвижими имоти и спомагателни бизнес услуги. Заемала е мениджърски позиции в Овергаз Холдинг и Първа Инвестиционна Банка. Била е изпълнителен директор на първата национална българска компания за управление на сгради в бизнеса с недвижими имоти. Бисера Иванова взема участие и като лектор в семинари, конференции и обучения на теми, свързани с фасилити и пропърти мениджмънта. Член е на Съвета на жените в бизнеса и на Обществото на жените на Форбс.

_________

 

Условия за кандидатстване: Завършена бакалавърска или магистърска степен в професионално направление 3.7. Администрация и управление или 3.8. Икономика. За прием в програмата кандидатите се явяват на проверка на мотивацията и очакванията им на устно събеседване. Балът се образува от средния успех от дипломата, успеха от държавния изпит (защита на дипломна работа) и оценката от събеседването.

 

Насоченост, образователни цели

В световен мащаб пропърти и фасилити мениджмънтът заемат все по-централно място в устойчивото развитие, стратегическото управление на активи и осигуряването на здравословна и продуктивна среда за обитаване и работа. Паралелно с жилищния пазар, корпоративният и индустриалният сегмент (офиси, търговски центрове, логистични бази) изискват интегрирани услуги – не само поддръжка, но и цялостен мениджмънт, който да обхваща мониторинг, устойчиво потребление, дигитализация и удовлетвореност на ползвателите. Така професиите фасилити и пропърти мениджър се превръщат в ключови звена в стойностната верига на управлението на недвижими активи. Сред водещите глобални тенденции се открояват:

  • Устойчивост и ESG критерии (Environmental, Social, Governance). С нарастващия натиск от регулаторите и инвеститорите, фасилити мениджърите играят централна роля в прилагането на политики за декарбонизация, енергийна ефективност, отговорно използване на ресурси и социална устойчивост. Пропърти стратегиите вече включват дългосрочни цели по ESG, интегрирани в управлението на сградите.
  • Технологична трансформация (PropTech, Smart Buildings). Използването на IoT (интернет на нещата), автоматизирани системи за контрол, цифрови двойници (digital twins), изкуствен интелект и предиктивна поддръжка цялостно променят фасилити мениджмънта. Управлението на активи става предсказуемо, ефективно и базирано на данни.
  • Управление на преживяването (user experience). Съвременният фасилити мениджмънт излиза отвъд техническата поддръжка и се фокусира върху преживяването – комфорт, достъпност, безопасност, гъвкавост на работното пространство.
  • Жизнен цикъл и стойност. Пропърти мениджърите участват не само в експлоатацията, но и в етапите на проектиране, изграждане и реконструкция на сгради, за да се гарантира устойчивост на стойността през целия жизнен цикъл на актива.
  • Сертификация и стандартизация. Международни организации като IFMA, RICS, ISO, BOMA и др. налагат професионални стандарти, които са задължителни в много държави за сертифициране на сгради и професионалисти, което налага и определени образователни стандарти.

Магистърската програма „Пропърти и фасилити мениджмънт“ отговаря не само на локалните нужди в България, но и подготвя кадри за интеграция в глобалния пазар на недвижими имоти и услуги. Образователните цели включват:

  • Развитие на стратегическо мислене и аналитични умения за ефективно управление на имотни активи и съоръжения;
  • Придобиване на знания за прилагане на международни стандарти и добри практики;
  • Овладяване на съвременни технологии и инструменти за дигитализация, автоматизация и енергийно управление;
  • Формиране на компетенции за устойчиво и ефективно управление на ресурси, с акцент върху ESG политики, енергийна ефективност и социална отговорност.

 

Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)

Програмата надгражда върху бакалавърската степен по всички специалности от всички професионални направления. Тя е структурирана по такъв начин, че да предложи висококачествено обучение на магистърско ниво. Нейният дизайн гарантира покриването на широк спектър от теми и подходи от практиката на пропърти и фасилити мениджмънта.

Обучението започва с два фундаментални курса – „Фасилити мениджмънт“ и „Пропърти мениджмънт“, които въвеждат студентите в основните теоретични концепции, рамки и добри практики на съвременното управление на сграден фонд, инфраструктура и недвижими активи. От особено значение е дисциплината „Сгради и съоръжения – същност, функционалност и жизнен цикъл“, която предоставя технически ориентирана подготовка относно типологията, функционалността и конструктивните системи на сградите. Тя служи като свързващо звено между инженерно-техническата основа и управленската перспектива на фасилити мениджмънта. Дисциплината „Управление на активите и поддръжката“ развива аналитични и организационни умения за планиране, контрол и оптимизация на поддръжката, както и за поддържане на стойността на имотите в дългосрочен план. В отговор на глобалната дигитална трансформация на сектора, програмата включва „Дигитални иновации във фасилити и пропърти мениджмънта“, където студентите се запознават с последните технологии в управлението на сгради – от BIM и CAFM системи до IoT платформи и дигитални двойници. Курсът „Международни стандарти за управление на проекти за фасилити и пропърти мениджмънт“ запознава студентите със структури като PMI, PRINCE2 и ISO 21500, и изгражда практическа способност за участие в проекти на местно и международно ниво – от ремонтни дейности до инвестиционно планиране и реконструкция на активи. Включването на „Правни аспекти на пропърти и фасилити мениджмънта“ подготвя студентите да боравят уверено с нормативната рамка в България и ЕС, вкл. Закона за устройство на територията, Закона за културното наследство и разпоредбите, регулиращи експлоатацията и поддръжката на сграден фонд. Паралелно с това, дисциплината „Стандарти за бизнес оценяване на проекти и активи“ предлага инструменти за икономическа оценка на недвижими имоти, инвестиционни анализи и методологии за определяне на пазарната и счетоводна стойност на активите. „Недвижимите културни ценности, обект на фасилити и пропърти мениджмънта“ е дисциплина, която подготвя специалисти за устойчиво и професионално управление на сгради с културна стойност.

Програмата предлага богат избор от избираеми дисциплини, които позволяват надграждане и персонализиране на обучението. Сред тях са „Финансово управление на пропърти и фасилити мениджмънта“, „Планиране на развитието и устройството на територията“, „Енергийни спестявания и устойчиви проекти“, „Добри практики за устойчиво управление на сгради“ и „Управление на недвижимата собственост“. Студентите без управленска и икономическа подготовка преминават през три подготвителни курса: Микроикономика, Основи на управлението и Бизнес планиране и контрол. Програмата предоставя и възможност за изучаване на факултативни дисциплини, които разширяват подготовката на студентите по конкретни тематични направления, без да натоварват задължителния учебен план.

Образователният процес комбинира теоретични лекции, дискусии, практико-приложни задания и казуси, което гарантира висока степен на ангажираност и трансфер на знания към реалната практика. Оценяването включва не само изпити, но и структурирани практически проекти, самостоятелни разработки и презентации.

 

Професионални компетенции

След успешното завършване на програмата, дипломираните магистри трябва:

Теоретико-приложни компетенции

  • Усвояват се технологиите и практиките за разработване на политики и програми в областта на управлението на недвижимата собственост;
  • Разбират се нормативната и регулаторната рамка в България и ЕС, свързана с устройството на територията, експлоатацията на сгради, обществените поръчки, енергийната ефективност и опазването на културното наследство;
  • Овладява се структурата на непроизводствените активи, ролята на сградите в организационната и обществената стойност, както и управлението на активите в жизнен цикъл;
  • Познават се макрорамките на потребление на енергийни и комунални услуги, съобразно целите на декарбонизацията;
  • Прилагат се инструменти за управление на риска и оценка на активи;
  • Разбират се ESG принципите, устойчивото развитие и отговорното управление на околната среда, което е ключова компетентност за съвременното международно портфолио управление;
  • Придобиват се знания за перспективите на сектора в България в контекста на европейската интеграция и глобалните инвестиционни тенденции;
  • Разбира се корпоративната структура и управление на имоти, включително отношения с акционери, наематели и доставчици.

Практико-приложни компетенции

  • Прилагат се интердисциплинарни знания и умения за диагностика и управление на реални проблеми в управлението на сграден фонд;
  • Изготвят се браншови анализи, корпоративни стратегии и оценки на средата;
  • Формулират се цели и програми за развитие, включително управление на поддръжка, капиталови инвестиции и устойчиво потребление;
  • Придобиват се умения за ръководене на екипи и координиране на комуникацията с множество заинтересовани страни, както се изисква в реалната фасилити среда, включително чрез дигитални системи за проследяване и контрол;
  • Овладяват се умения за самостоятелно боравене с информация от нормативни, технически и пазарни източници, както и нейната интерпретация в контекста на казуси от националната или международната практика;
  • Формират се управленски решения, свързани с устойчивост, разходи, ефективност, енергийна политика и управление на риска, които са ключови теми в световния фасилити сектор.

 

Професионална реализация

Завършилите магистърска програма „Пропърти и фасилити мениджмънт“ притежават широкоспектърен и приложим профил на знания, умения и компетенции, което им осигурява висока адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда – както в България, така и в международна среда. Дипломираните магистри могат да се реализират професионално като специалисти, координатори, мениджъри и консултанти в компании, предлагащи интегрирани пропърти и фасилити мениджмънт услуги, включително международни фирми, корпоративни структури, инвестиционни фондове, управители на бизнес центрове, индустриални зони и логистични бази. Те могат да заемат позиции във вътрешните структури по управление на недвижима собственост на големи частни или публични организации – като банки, телекоми, болници, университети, транспортни дружества, летища и общини. В международен план, придобитите знания и умения са в съответствие със стандартите и очакванията на признати професионални организации като IFMA (International Facility Management Association), RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors), BOMA International и ISO. Това дава възможност за реализация на завършилите в рамките на Европейския съюз и извън него – в мултинационални компании, глобални фасилити оператори, международни проекти и инвестиционни структури.

Дипломираните магистри могат да заемат и други релевантни длъжности като: координатор по поддръжка, мениджър на обекти, енергиен мениджър, експерт по устойчиво строителство, мениджър сграден фонд, инженер фасилити решения, както и да участват в управлението на инвестиционни и публично-частни проекти, свързани с недвижима собственост и инфраструктура. Завършилите програмата са в състояние да заемат и хибридни или стратегически ръководни позиции, свързващи двете функции – като директор по корпоративна инфраструктура, ръководител на отдел „Устойчиво управление на активи“, експерт по интегрирано управление на обекти (Integrated Facility Services) или мениджър по енергиен преход в имотния сектор.

 

За прием в магистърската програма кандидатите изпращат автобиография и мотивационно писмо.