Вижте повече и за нашата магистърска програма "Енергийни пазари и услуги" (задочно обучение)
Кандидатите за прием в програмата от зимния семестър на учебната 2025/2026 година могат да подадат своите документи през платформата https://feba.kmk.uni-sofia.bg/ на някой от следните 3 етапа:
- Първи етап – от 01 до 20 юли 2025 г.
- Втори етап – от 25 юли до 12 септември 2025 г.
- Трети етап – от 20 до 30 септември 2025 г.
Събеседванията за прием в магистърската програма ще се проведат, както следва:
- 21 юли 2025 г. от 18:00 часа онлайн
- 16 септември 2025 г. от 18:00 часа онлайн
- 01 октомври 2025 г. от 18:00 часа онлайн
Събеседванията ще се проведат на следния линк:
| https://zoom.us/j/94047399900?pwd=7aXaGmFjbvDAOdD51HjubKXFGxTCx2.1 |
*Участниците получават индивидуални линкове непосредствено преди събеседването.
ВАЖНО! Ако до деня на интервюто не сте получили по имейл покана за запазване на час, свържете се с доц. д-р Атанас Георгиев за указания: ageorgiev@feb.uni-sofia.bg
За икономисти и неикономисти
ОКС: Магистър
Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: задочна, платена
Провеждане: модулно, задочно и дистанционно (чрез elearn/moodle и др. онлайн формати)
Директор на програмата: проф. д-р инж. Фантина Рангелова
Координатор: гл. ас. д-р Петър Ташев
| Важно! Лекциите по задължителните и избираемите дисциплини се провеждат модулно - общо 3 седмици през зимния и 2 седмици през летния семестър, от понеделник до петък, от 09:00 до 18:15 ч. (по една седмица през октомври, декември, януари, март и май). |
Партньорство с бизнеса: Стопанският факултет на СУ "Св. Климент Охридски" е член на водещите бизнес-асоциации във фасилити мениджмънт сектора:
| EuroFM - Европейска фасилити мениджмънт асоциация EuroFM е европейска платформа, която обединява преподаватели, изследователи и практици в областта на фасилити мениджмънта. EuroFM има членове в повече от 30 различни държави - изследователски институти, университети, доставчици на услуги и национални асоциации, свързани с фасилити мениджмънта. Целта е да се развие професията на фасилити мениджъра и да се постигне по-добро взаимно разбиране чрез обучения и споделяне на знания. |
|
| Българска фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА) БГФМА представлява някои от водещите компании, които предоставят цялостни ФМ услуги – технически, инфраструктурни и търговски. В това число влизат и фирми с големи имотни портфейли, които прилагат фасилити мениджмънт - банки, застрахователни компании, големи аутсорсинг компании и други. Физически лица - административни директори, пропърти и асет мениджъри, също са част от сдружението. В БГФМА членуват водещи компании, организации и физически лица. |
|
| През април 2021 г. Revetas Capital Advisors LLP и СУ "Св. Климент Охридски", чрез Стопанския факултет, сключиха меморандум за разбирателство за признаване нуждата от популяризиране и приоритизиране на принципите и практиката на Устойчив фасилити мениджмънт.
|
|
Вижте всички новини от магистърската програма
Лектори в програмата:
проф. д-р инж. Фантина Рангелова, директор на магистърска програма "Пропърти и фасилити мениджмънт"
Преподавател в Катедра „Икономика и управление по отрасли“ на Стопанския факултет на СУ.
Създател, ръководител и преподавател в магистърска програма „Управление на проекти в строителството” към Строителния факултет на УАСГ.
Създател и организатор на научно-приложни конференции с международно участие по „Управление на проекти в строителството” и по „Възстановяване и усилване на сгради и съоръжения”.
Декан на Строителния факултет на УАСГ от 2016 до 2020 г. Ръководител на катедра „Организация и икономика на строителството“ от 2013 г. до 2020 г. Ръководител на Центъра за върхови постижения към УАСГ „Наследство БГ“.
Член на PMI България, КИИП, КНОБ; съучредител и член на УС на Българското общество по строително право (БОСП); член на УС на „Българска Асоциация по управление на проекти”; член на ТК – 106 „Управление на проекти” към БИС; член на ТК – 94 „Опазване на културното наследство” към БИС; член на НТС по Строителство в България.
Основни направления на научна и приложна дейност: организация и управление на строителството, управление на проекти в строителството, дигитална трансформация на строителството, възстановяване на сгради и съоръжения с приложение на съвременни методи и технологии, опазване на културното наследство, строително право, и др.
Гл. ас. д-р Петър Ташев, координатор на програмата, преподавател по "Фасилити мениджмънт" и "Пропърти мениджмънт".
Директор "Бизнес развитие" в i-Facility EOOD. Защитил е дисертация по фасилити мениджмънт на тема: „Ефективност на компании с голям сграден фонд чрез използване на професионални фасилити мениджмънт услуги“ в Стопанския факултет. Бакалавър по икономика и магистър по финанси и банково дело от СУ "Св. Климент Охридски" и бакалавър по Hospitality management в University of Portsmouth, UK.
От 2010 г. до 2018 г. е съдружник в publics.bg и главен редактор на сп. ФАСИЛИТИС. Автор е на редица статии в сферата на фасилити мениджмънта.
доц. д-р Атанас Георгиев, Декан на Стопанския факултет и ръководител на Катедра "Икономика и управление по отрасли"
Декан (от 2019 г.) на Стопанския факултет и Ръководител на Катедра "Икономика и управление по отрасли". Директор на МП "Фасилити мениджмънт" и МП "Енергийни пазари и услуги" (до 2024 г.), Директор на МП "Nuclear Technologies, Management, and Innovations".
И.д. директор на Института по право, икономика и интелектуална собственост в СУ "Св. Климент Охридски" и директор на Net-Zero Lab в Стопанския факултет на СУ.
Издател на сп. ФАСИЛИТИС и сп. ЮТИЛИТИС
Проф. д-р инж. Йордан Ботев, гост-професор на СУ „Св. Климент Охридски“
Проф. Ботев преподава по основни лекционни курсове в бакалавърски и магистърски програми на СУ „Св. Климент Охридски“. Автор и преподавател в учебни програми за „Административно-териториално устройство на Република България“, „Управление на собствеността“, „Устройство на територията“, „Селищно планиране“, „Политики в общината и населеното място“, „Устройство на територията и селищно планиране“ и „Управление на проекти“ и др.
Йордан Станков, член на УС, Българска фасилити мениджмънт асоциация (БГФМА)
Йордан Станков е строителен инженер, завършил ВТУ „Тодор Каблешков” и магистърска степен по Фасилити мениджмънт към Стопанския факултет. Управител на „DMT-2010”. Има доказан опит в корпоративния мениджмънт, фасилити мениджмънта и управлението на инвестиционни проекти.
Реализирал е успешни проекти като Ръководител „Управление на имоти” в ЧЕЗ Разпределение България ЕАД и проджект мениджър на различни международни инвеститори. Участва в различни организации и мероприятия, където налага високи стандарти в управлението на проекти и консултира редица компании и партньори.
Горан Миланов, Президент на Европейската фасилити мениджмънт асоциация (EuroFM)
Горан Миланов е строителен инженер и има богат опит, участвайки в проекти, свързани с управлението на недвижима собственост от 1999 г. досега. През 1999-2002 г. е старши консултант в Немечек АГ, Германия и активно участва в различни проекти, свързани с внедряването на информационни технологии в строителната индустрия, включително CAFM системи.Като член на борда на Немечек България до 2010 г. и като управител на СентърМайн до 2013 г. г-н Миланов работи активно за позиционирането на фасилити мениджмънта като процесно ориентирана дисциплина, допринасяща за устойчивото развитие на организациите.От 2014 г. ръководи консултантска компания за фасилити мениджмънт и оптимизация на сградите. Един от съоснователите и бивш Председател на БГФМА. От ноември 2014 г. е заместник-председател, а от 2019 г. е Президент на EuroFM.
Бисера Иванова има магистърска степен по икономика от УНСС, специалност „Икономика и управление на индустрията”, и магистърска степен от СУ „ Св. Климент Охридски”, специалност „Трудова и организационна психология”. Има над двадесет години опит в сферата на корпоративното управление на недвижими имоти и спомагателни бизнес услуги. Заемала е мениджърски позиции в Овергаз Холдинг и Първа Инвестиционна Банка. Била е изпълнителен директор на първата национална българска компания за управление на сгради в бизнеса с недвижими имоти. Бисера Иванова взема участие и като лектор в семинари, конференции и обучения на теми, свързани с фасилити и пропърти мениджмънта. Член е на Съвета на жените в бизнеса и на Обществото на жените на Форбс.
_________
Условия за кандидатстване: Завършена бакалавърска или магистърска степен в професионално направление 3.7. Администрация и управление или 3.8. Икономика. За прием в програмата кандидатите се явяват на проверка на мотивацията и очакванията им на устно събеседване. Балът се образува от средния успех от дипломата, успеха от държавния изпит (защита на дипломна работа) и оценката от събеседването.
Насоченост, образователни цели
В световен мащаб пропърти и фасилити мениджмънтът заемат все по-централно място в устойчивото развитие, стратегическото управление на активи и осигуряването на здравословна и продуктивна среда за обитаване и работа. Паралелно с жилищния пазар, корпоративният и индустриалният сегмент (офиси, търговски центрове, логистични бази) изискват интегрирани услуги – не само поддръжка, но и цялостен мениджмънт, който да обхваща мониторинг, устойчиво потребление, дигитализация и удовлетвореност на ползвателите. Така професиите фасилити и пропърти мениджър се превръщат в ключови звена в стойностната верига на управлението на недвижими активи. Сред водещите глобални тенденции се открояват:
- Устойчивост и ESG критерии (Environmental, Social, Governance). С нарастващия натиск от регулаторите и инвеститорите, фасилити мениджърите играят централна роля в прилагането на политики за декарбонизация, енергийна ефективност, отговорно използване на ресурси и социална устойчивост. Пропърти стратегиите вече включват дългосрочни цели по ESG, интегрирани в управлението на сградите.
- Технологична трансформация (PropTech, Smart Buildings). Използването на IoT (интернет на нещата), автоматизирани системи за контрол, цифрови двойници (digital twins), изкуствен интелект и предиктивна поддръжка цялостно променят фасилити мениджмънта. Управлението на активи става предсказуемо, ефективно и базирано на данни.
- Управление на преживяването (user experience). Съвременният фасилити мениджмънт излиза отвъд техническата поддръжка и се фокусира върху преживяването – комфорт, достъпност, безопасност, гъвкавост на работното пространство.
- Жизнен цикъл и стойност. Пропърти мениджърите участват не само в експлоатацията, но и в етапите на проектиране, изграждане и реконструкция на сгради, за да се гарантира устойчивост на стойността през целия жизнен цикъл на актива.
- Сертификация и стандартизация. Международни организации като IFMA, RICS, ISO, BOMA и др. налагат професионални стандарти, които са задължителни в много държави за сертифициране на сгради и професионалисти, което налага и определени образователни стандарти.
Магистърската програма „Пропърти и фасилити мениджмънт“ отговаря не само на локалните нужди в България, но и подготвя кадри за интеграция в глобалния пазар на недвижими имоти и услуги. Образователните цели включват:
- Развитие на стратегическо мислене и аналитични умения за ефективно управление на имотни активи и съоръжения;
- Придобиване на знания за прилагане на международни стандарти и добри практики;
- Овладяване на съвременни технологии и инструменти за дигитализация, автоматизация и енергийно управление;
- Формиране на компетенции за устойчиво и ефективно управление на ресурси, с акцент върху ESG политики, енергийна ефективност и социална отговорност.
Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)
Програмата надгражда върху бакалавърската степен по всички специалности от всички професионални направления. Тя е структурирана по такъв начин, че да предложи висококачествено обучение на магистърско ниво. Нейният дизайн гарантира покриването на широк спектър от теми и подходи от практиката на пропърти и фасилити мениджмънта.
Обучението започва с два фундаментални курса – „Фасилити мениджмънт“ и „Пропърти мениджмънт“, които въвеждат студентите в основните теоретични концепции, рамки и добри практики на съвременното управление на сграден фонд, инфраструктура и недвижими активи. От особено значение е дисциплината „Сгради и съоръжения – същност, функционалност и жизнен цикъл“, която предоставя технически ориентирана подготовка относно типологията, функционалността и конструктивните системи на сградите. Тя служи като свързващо звено между инженерно-техническата основа и управленската перспектива на фасилити мениджмънта. Дисциплината „Управление на активите и поддръжката“ развива аналитични и организационни умения за планиране, контрол и оптимизация на поддръжката, както и за поддържане на стойността на имотите в дългосрочен план. В отговор на глобалната дигитална трансформация на сектора, програмата включва „Дигитални иновации във фасилити и пропърти мениджмънта“, където студентите се запознават с последните технологии в управлението на сгради – от BIM и CAFM системи до IoT платформи и дигитални двойници. Курсът „Международни стандарти за управление на проекти за фасилити и пропърти мениджмънт“ запознава студентите със структури като PMI, PRINCE2 и ISO 21500, и изгражда практическа способност за участие в проекти на местно и международно ниво – от ремонтни дейности до инвестиционно планиране и реконструкция на активи. Включването на „Правни аспекти на пропърти и фасилити мениджмънта“ подготвя студентите да боравят уверено с нормативната рамка в България и ЕС, вкл. Закона за устройство на територията, Закона за културното наследство и разпоредбите, регулиращи експлоатацията и поддръжката на сграден фонд. Паралелно с това, дисциплината „Стандарти за бизнес оценяване на проекти и активи“ предлага инструменти за икономическа оценка на недвижими имоти, инвестиционни анализи и методологии за определяне на пазарната и счетоводна стойност на активите. „Недвижимите културни ценности, обект на фасилити и пропърти мениджмънта“ е дисциплина, която подготвя специалисти за устойчиво и професионално управление на сгради с културна стойност.
Програмата предлага богат избор от избираеми дисциплини, които позволяват надграждане и персонализиране на обучението. Сред тях са „Финансово управление на пропърти и фасилити мениджмънта“, „Планиране на развитието и устройството на територията“, „Енергийни спестявания и устойчиви проекти“, „Добри практики за устойчиво управление на сгради“ и „Управление на недвижимата собственост“. Студентите без управленска и икономическа подготовка преминават през три подготвителни курса: Микроикономика, Основи на управлението и Бизнес планиране и контрол. Програмата предоставя и възможност за изучаване на факултативни дисциплини, които разширяват подготовката на студентите по конкретни тематични направления, без да натоварват задължителния учебен план.
Образователният процес комбинира теоретични лекции, дискусии, практико-приложни задания и казуси, което гарантира висока степен на ангажираност и трансфер на знания към реалната практика. Оценяването включва не само изпити, но и структурирани практически проекти, самостоятелни разработки и презентации.
Професионални компетенции
След успешното завършване на програмата, дипломираните магистри трябва:
Теоретико-приложни компетенции
- Усвояват се технологиите и практиките за разработване на политики и програми в областта на управлението на недвижимата собственост;
- Разбират се нормативната и регулаторната рамка в България и ЕС, свързана с устройството на територията, експлоатацията на сгради, обществените поръчки, енергийната ефективност и опазването на културното наследство;
- Овладява се структурата на непроизводствените активи, ролята на сградите в организационната и обществената стойност, както и управлението на активите в жизнен цикъл;
- Познават се макрорамките на потребление на енергийни и комунални услуги, съобразно целите на декарбонизацията;
- Прилагат се инструменти за управление на риска и оценка на активи;
- Разбират се ESG принципите, устойчивото развитие и отговорното управление на околната среда, което е ключова компетентност за съвременното международно портфолио управление;
- Придобиват се знания за перспективите на сектора в България в контекста на европейската интеграция и глобалните инвестиционни тенденции;
- Разбира се корпоративната структура и управление на имоти, включително отношения с акционери, наематели и доставчици.
Практико-приложни компетенции
- Прилагат се интердисциплинарни знания и умения за диагностика и управление на реални проблеми в управлението на сграден фонд;
- Изготвят се браншови анализи, корпоративни стратегии и оценки на средата;
- Формулират се цели и програми за развитие, включително управление на поддръжка, капиталови инвестиции и устойчиво потребление;
- Придобиват се умения за ръководене на екипи и координиране на комуникацията с множество заинтересовани страни, както се изисква в реалната фасилити среда, включително чрез дигитални системи за проследяване и контрол;
- Овладяват се умения за самостоятелно боравене с информация от нормативни, технически и пазарни източници, както и нейната интерпретация в контекста на казуси от националната или международната практика;
- Формират се управленски решения, свързани с устойчивост, разходи, ефективност, енергийна политика и управление на риска, които са ключови теми в световния фасилити сектор.
Професионална реализация
Завършилите магистърска програма „Пропърти и фасилити мениджмънт“ притежават широкоспектърен и приложим профил на знания, умения и компетенции, което им осигурява висока адаптивност и конкурентоспособност на пазара на труда – както в България, така и в международна среда. Дипломираните магистри могат да се реализират професионално като специалисти, координатори, мениджъри и консултанти в компании, предлагащи интегрирани пропърти и фасилити мениджмънт услуги, включително международни фирми, корпоративни структури, инвестиционни фондове, управители на бизнес центрове, индустриални зони и логистични бази. Те могат да заемат позиции във вътрешните структури по управление на недвижима собственост на големи частни или публични организации – като банки, телекоми, болници, университети, транспортни дружества, летища и общини. В международен план, придобитите знания и умения са в съответствие със стандартите и очакванията на признати професионални организации като IFMA (International Facility Management Association), RICS (Royal Institution of Chartered Surveyors), BOMA International и ISO. Това дава възможност за реализация на завършилите в рамките на Европейския съюз и извън него – в мултинационални компании, глобални фасилити оператори, международни проекти и инвестиционни структури.
Дипломираните магистри могат да заемат и други релевантни длъжности като: координатор по поддръжка, мениджър на обекти, енергиен мениджър, експерт по устойчиво строителство, мениджър сграден фонд, инженер фасилити решения, както и да участват в управлението на инвестиционни и публично-частни проекти, свързани с недвижима собственост и инфраструктура. Завършилите програмата са в състояние да заемат и хибридни или стратегически ръководни позиции, свързващи двете функции – като директор по корпоративна инфраструктура, ръководител на отдел „Устойчиво управление на активи“, експерт по интегрирано управление на обекти (Integrated Facility Services) или мениджър по енергиен преход в имотния сектор.
За прием в магистърската програма кандидатите изпращат автобиография и мотивационно писмо.