10.06.2024
За четвърта поредна година Стопанският факултет на СУ „Св. Кл. Охридски“, съвместно с MBA програмите на факултета, организира симпозиум, посветен на стратегиите за бизнес развитие на японските компании с водещ лектор проф. Хироо Такахаши. Тази година събитието отбеляза 50 години присъствие на японския пазар на бранда „Meiji Bulgaria Yogurt“ (от м. декември 1973 г.) и демонстрира визията на Стопанския факултет да бъде лидер в международната икономическа дипломация на България.
Симпозиумът беше открит от декана на Стопанския факултет доц. д-р Атанас Георгиев, който представи пътя на факултета към „тройната корона“ в икономическото и бизнес образование и ролята му на партньор за стратегическо бизнес развитие на българския и международния бизнес с присъствие у нас. Сътрудничеството с бизнеса е в ДНК-то на факултета от самото му възстановяване. През 90-те години на миналия век това бяха предимно фирми от Германия. Доц. д-р Георгиев отбеляза и специалното сътрудничество с Университет Сока, Япония, което също отбелязва кръгла годишнина – 40 г.
Доц. д-р Атанас Георгиев, декан на Стопански факултет
Приветствие към участниците отправи заместник-министърът на икономиката и индустрията Николай Павлов. Г-н Павлов беше част от българската делегация в Токио през м. декември по повод тържествата на „Мейджи“.
На лявата снимка: г-н Николай Павлов, доц. д-р Тодор Ялъмов, Н.Пр. Посланик Хисаши Мичигами и г-жа Юки Такахаши
По-рано през седмицата, ръководителят на делегацията на „Мейджи“ г-н Кейджи Секи се срещна с министъра на икономиката и индустрията д-р Петко Николов, с изпълнителния директор на Държавната консолидационна компания г-н Константин Стойчев и с новия изпълнителен директор на „Ел Би Булгариум“ ЕАД г-н Живко Живков. Симпозиумът и срещите на високо равнище ще подпомогнат финализирането на ново споразумение за стратегическо сътрудничество в областта на научните изследвания между „Мейджи“ и „Ел Би Булгарикум“, което се обсъжда вече втора година, но поради политическата нестабилност в България се забави.
Посланик Хисаши Мичимаги, който за втори път изнася лекция в Аулата на СУ „Св. Климент Охридски“ след пристигането си през 2023 г., потвърди ангажимента си за развитието на японистиката, японските изследвания и ключово партньорство със Софийски университет. Специален приоритет за мандата на посланик Мичигами ще бъде ревитализирането и интензифициране на икономическите отношения между двете страни и привличането на още японски инвестиции у нас. В аудиторията присъстваха посланиците на България в Япония Румен Сербезов (мандат 1974 – 1979 г.) и Любомир Тодоров (мандат 2009 – 2012 г.), дипломати от дирекция „Азия, Австралия и Океания“ на МВнР, както и дипломати от страни в Близкия Изток, които се обучават в MBA програмите на Стопански факултет.
Н. Пр. Посланик Хисаши Мичигами
Г-н Кейджи Секи, маркетинг директор за млечните продукти на „Мейджи“, представи интересни факти за потреблението на българско кисело мляко (1,5 млн. кофички дневно), за силата на бранда „България“ (90% разпознаваемост), както и за важни моменти от сътрудничеството на „Мейджи“ с България от Експо’70 в Осака досега. Лекцията на г-н Секи беше на японски език като жест към японистите и учениците от няколко училища в София, които учат японски език и присъстваха в Аулата. Превеждаше д-р Елеонора Колева.
Г-н Секи даде специално интервю за г-жа Мара Георгиева от в-к „Капитал“, в което има и много допълнителни детайли, които биха били интересни дори и за тези, които присъстваха на форума.
Г-н Кейджи Секи, „Мейджи“
Специален гост на форума беше проф. Мария Йотова от Университета Рицумейкан в Япония. Д-р Йотова е водещ изследовател – културен антрополог, задълбочен познавач на технологиите за производство на млечни продукти. Тя представи един малко познат ракурс на историята на навлизането на българското кисело мляко – а именно ролята на г-жа Тенкоко Сонода преди Осака’70. Г-жа Сонода успява да създаде интерес и търсене на заквасено в домашни условия кисело мляко сред елита в Токио и през участия в радио и телевизионни предавания в края на 60-те години да създаде една магичност на българското мляко.
Проф. д-р Мария Йотова, Университет Рицумейкан
В хода на дискусията с коментар от проф. д-р Светла Данова, съавтор на проф. Йотова, стана известен един интересен експеримент с кисело мляко в диетата на астронавти в Юта с имитация на условията на Марс, публикуван в Journal of Ethnic Foods през декември 2023 г.
Традиционната вече (четвърта) лекция на проф. Хироо Такахаши в края на академичната година обсъждаше въпроса „Какво представлява глобализацията на храната?“. Проф. Такахаши свързва глобализацията на храната с няколко важни характеристики на храната – сюблимира историята и традициите ни, асоциира ни с пътешествията, които сме направили или искаме да направим, влияние върху здравето и благосъстоянието, както и част от бизнес стратегиите за растеж на определени глобални компании. Общността на MBA студентите и тези, които присъстваха на втората заключителна лекция на проф. Такахаши за Кикоман на 10 юни 2022 г., вече имаха възможност да разберат, че Кикоман се стреми да иновира местната храна с помощта на сосовете, а не толкова да бъде добавка на японска храна.
Проф. Такахаши преподава „Организационна теория“ в MBA програмата с фокус върху японския стил в организацията и управлението.
Проф. Хироо Такахаши, гостуващ професор в Стопански факултет
Студентите и преподавателите в MBA програмите, а и целият Стопански факултет, оценяват ролята на храната за меката дипломация и за междукултурното сътрудничество през посещения на различни „етнически“ ресторанти или организиране на събития с различна „кухня“. В различните страни има различна култура на преговори „на маса“, наздравиците са различни и т.н.
В дискусията, модерирана от доц. д-р Тодор Ялъмов, зам.-декан „Научноизследователска дейност, иновации и проекти“ на Стопански факултет, и професор в Университет Сока, взеха участие дипломати, професори, изследователи, предприемачи и ученици. Доц. д-р Ялъмов беше основният куратор на симпозиума, чието провеждане беше интегрирано с множество други събития през седмицата 3 – 10 юни 2024 г.
На 3 юни, проф. Мария Йотова гостува в часа по Е-бизнес на доц. Ялъмов. На 4 юни проф. Курияма и проф. Такахаши участваха в среща на възпитаниците на Университет Сока, организирана от проф. д-р Гергана Петкова, декан на Факултета по класически и нови филологии. Бяха организирани редица гостувания на японските професори в био-ферми и мандри като биволовъдна ферма „Радели“, биоферма „Розино“, мандра и козеферма „Бруков“ и мандра „Фермер“.
Проф. Наоки Курияма, Университет Сока задава въпрос. На преден план г-н Констанин Стойчев и г-н Живко Живков
Проф. Такахаши, проф. Йотова и г-н Секи отговарят на въпроси
В дискусията се включиха и посланик Румен Сербезов, доц. д-р Евгений Кандиларов от катедра „Японистика“ на ФКНФ, доц. д-р Боян Жеков, председател на Клуб „Приятели на Япония в България“ и координатор за България на Horizon Europe, Даниел Киряков от Американската търговска камара в България, г-н Николай Черноземски, директор на Международна изследователска фондация Хасуми-България, г-н Димитър Маринов, абитуриент от СПГЕ „Джон Атанасов“.
Стопанският факултет и всички съорганизатори на форума оценяват важността на институционалната памет и необходимостта да отбелязваме приноса на отделните личности в междудържавните, а и междуфирмените отношения. Ето затова за нас беше изключително важно, че на празника присъстваха и Светла Минкова, дъщеря на Тодор Минков, директор на ДСО Млечна промишленост, при който е подписан договорът с „Мейджи“; Александър Кондратенко, син на Мария Стефанова-Кондратенко, която е основател на Централната лабораторията за чисти култури към Млечна промишленост (1963 г.), доц. д-р Божанка Гьошева, директор на Център „Наука, развитие, производство“, и Направление функционални (здравословни) храни на „LB Bulgaricum“ през периода 1988 - 2003 г. Доц. Гьошева е била член на екипа, който през 1974 г. създаде патента за седемте закваски за българско кисело мляко, които все още се използват в „Meiji Bulgaria yogurt“ днес.
Като илюстрация на част от тезите, свързани с глобализацията на храната с местни иновации, коктейлът след лекционно-дискусионната част беше организиран от г-жа Рин Ямамура и Jazu. Главен готвач Цветан Вълков представи философията на фюжън менюто с кисело мляко.
Симпозиумът освен прекрасен празник беше и инвестиция в бъдещи сътрудничества между държави, университети, бизнес и медии. Най-доброто предстои!