18.11.2016
ФМ услугата трябва да е адаптирана към основния бизнес на крайния клиент. Това бе основният извод от гост-лекцията на Горан Миланов пред студентите от магистърската програма „Икономика и управление в енергетиката, инфраструктурата и комуналните услуги“ в програмата на дисциплината „Фасилити мениджмънт“.
Горан Миланов е председател на Българската фасилити мениджмънт асоциация (www.bgfma.bg) и зам.-председател на Европейската фасилити мениджмънт асоциация (EuroFM) .
Горан Миланов даде пример с университета в Гринуич, които преди няколко години са получили финансиране за построяването на нов корпус. Техният фасилити мениджър – Кийт Джоунс, вместо да се фокусира само върху външния вид на сградата, със своя екип е посетил института за климатични промени с въпроса как ще се промени климатът в страната през следващите 50 или 100 години. От института са дали своята прогноза, че през следващите години средната температура ще се повиши с няколко градуса, като това може да повлияе и върху нивото на реките, а от друга страна има и по-голяма вероятност за повече валежи. С тези познания, от университета са дали задание към архитектите и ОВиК (отопление, вентилация и климатизация) специалистите да направят климатичната система на новата сграда на университета с по-голямо сечение, така да може да поеме по-голямо натоварване след време, когато средните температури се повишат.
За дизайна на новия корпус, от университета са се свързали и с институт, който се занимава със студенти и техния начин на учене. От института са дали своята прогноза, че студентите ще продължават да учат все повече чрез социализиране. Затова учебните зали в новия корпус не са направени като класни стаи, а като неформални зали, където студентите и преподавателите могат да дискутират и учат заедно. По този начин фасилити мениджмънтът може да помага на стратегическо ниво и да добавя стойност към основния бизнес на компаниите, независимо дали става дума за университет или автомобилна индустрия или офис сграда.