Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: задочна (държавна поръчка и платено обучение)
Прием: от зимен семестър
Ръководител: проф. дн Данаил Данов
e-mail: dkdanov@uni-sofia.bg
Насоченост, образователни цели:
Магистърската програма е продиктувана от нарастващата необходимост от включването в образователната практика на педагогически специалисти, способни и желаещи да прилагат различни иновативни методи на възпитание и образование, които съдействат за изграждането на децата и учениците като любознателни, критично мислещи и свободни личности.
А. Образователни цели: Осигуряване на академична и технологична подготовка в областите на Монтесори педагогиката и медийната педагогика.
Б. Професионални цели: Подготовка на Монтесори специалисти за приложение на иновативни методи в българската образователна система.
Процес на обучение
Процесът на обучението включва задължителни, избираеми и факултативни дисциплини, както и специализации и педагогически практики, които се провеждат под формата на лекции, семинарни упражнения, практически упражнения и извънаудиторна заетост.
През първия семестър студентите изучават дисциплини, свързани основно с Монтесори педагогиката и методиката на Монтесори обучението и формиране на (дигитално) медийна грамотност в детството. В практико-приложен аспект е предвидено хоспитиране в Монтесори образователна среда.
В рамките на втория семестър студентите избират един специализиран модул, свързан с тяхната базисна бакалавърска специалност и/или желанието им бъдещо за професионално развитие и изучават общо пет задължителни дисциплини и една избираема.
- Първа специализация: Монтесори специалист по образователни методи в създаването на подкрепяща среда за индивидуалните нужди на всяко дете – модулът е предназначен за специални педагози, ресурсни учители и логопеди;
- Втора специализация: Монтесори специалист по образователни методи във формирането на дигитално-медийна грамотност – модулът е предназначен за педагогически специалисти, психолози, логопеди и други специалисти, които работят в детски градини и училища, центрове за подкрепа на личностно развитие, родителски кооперативи, детски центрове и кабинети;
- Трета специализация: Монтесори специалист по образователни методи в преподаването на английски език – модулът е предназначен за студенти с бакалавърска специалност или следдипломна квалификация „учител по чужд език“, както и за специалисти, притежаващи педагогическа правоспособност и сертификат за владеене на английски ези-ниво „В-2“;
- Четвърта специализация: Монтесори специалист по управление на иновациите в образователната система – модулът е насочен към педагогически специалисти, психолози, логопеди и други специалисти, които работят в детски градини и училища, центрове за подкрепа на личностно развитие, НПО, родителски кооперативи, детски центрове и кабинети и проявяват интерес към управлението на иновациите в образованието.
В рамките на този семестър е предвидена и педагогическа практика в Монтесори образователна среда, както и разработване и защита на дипломна работа.
Компетентности, необходими за професионална реализация
Общотеоретични компетентности:
Придобиване на задълбочени и многостранни знания както в областта на теорията, историята, методиката и съвременните проблеми на педагогиката, в частност на Монтесори педагогиката, така и относно спецификата на комуникацията и дигиталните технологии, като неотделима част от съвременното образование.
Професионални компетентности
Формиране на умения за работа с деца и ученици чрез инструментариума на Монтесори и медийната педагогика, развитие и усъвършенстване на знанията и уменията за педагогическото взаимодействие с децата.
Условия за прием
Магистърската програма е предназначена за педагогически специалисти – детски учители, начални учители, ресурсни учители, учители по ИКТ, както и за логопеди, психолози и други специалисти, които работят в детски градини и училища, центрове за подкрепа на личностно развитие, кооперативи, детски центрове и кабинети. Тя е подходяща и за специалисти от областта на хуманитарните, природо-математическите, социалните, комуникационните, икономическите, инженерните и др. науки и изкуства, които притежават педагогически правоспособност. В този план, тя надгражда компетентностите на посочените групи и им дава възможност за прилагането на образователните методи на Монтесори педагогиката в различните степени на образователната система на Република България.
Възможностите на обучение са „държавна поръчка“ и „платено обучение“. При платеното обучение кандидатите не полагат конкурсен изпит, но съгласно чл. 21, ал. 3 от ЗВО за платено обучение могат да кандидатстват лица, завършили висшето си образование с успех, не по-нисък от добър. За държавната поръчка кандидатите полагат конкурсен изпит(събеседване) по конспект, посочен в справочника на СУ, ФНОИ.
Професионална реализация:
Специализираната подготовка на студентите в магистърска програма “Монтесори педагогиката в дигиталното общество“ отговаря на огромния интерес към прилагането на разнообразни алтернативни подходи в образователния процес, в частност – на Монтесори и медийната педагогика - и повишава тяхната конкурентоспособност при професионалната реализация на педагогическите кадри в образователните институции.
Професионалната реализация на магистъра по „Монтесори педагогиката в дигиталното общество“ има следните насоки:
➢ Монтесори специалист по образователни методи в детска градина;
➢ Монтесори специалист по образователни методи в училище;
➢ Монтесори специалист по управление на иновациите в образователните институции;
➢ Монтесори специалист по ранно чуждоезиково обучение;
➢ Монтесори специалист по създаване на подкрепяща среда;
➢ Монтесори специалист по медийна педагогика
➢ Консултант-експерт в изследователски и прогностични агенции и центрове по въпросите на образованието;
➢ Конкурсна административно-управленска длъжност в сферата на образованието;
➢ Конкурсна научна и научно-помощна длъжност
➢ Експерт в неправителствени организации, утвърждаващи Монтесори метода и медийно-дигиталната грамотност;
➢ Монтесори специалист в школи за деца и ученици;
➢ Монтесори специалист в образователни центрове и/или в центрове за подкрепа за личностно развитие, и центрове за подкрепа на приобщаващото образование
Теми за събеседване
за магистърска програма „Монтесори педагогиката в дигиталното общество“
1. Кандидатът представя мотивите за кандидатстване в магистърската програма.
2. Кандидатът предоставя информация за досегашната си подготовка по специалността и къде я е получил.
3. Кандидатът описва и обосновава намеренията си за самостоятелна работа и изследователските си интереси в рамките на магистърската програма.
4. Кандидатът излага плановете си за бъдещото си професионално развитие и реализация във връзка с програмата.
Комисията оценява общата култура, хуманитарната и педагогическата подготовка на кандидата, както и способността му аргументирано да обосновава идеите си за обучението в специалността, научното израстване и професионалното развитие.