Срок на обучение: 2 семестъра
Форма на обучение: редовна (държавна поръчка и платено обучение)
Прием: от зимен семестър
Ръководител: гл. ас. д-р Ралица Димитрова
e-mail: r.dimitrova@fnoi.uni-sofia.bg
Квалификационната характеристика покрива целите на специалност Музика в образователно-квалификационната степен „магистър“. Комплексната насоченост на програмата разширява параметрите на познанието и уменията, което открива нови богати възможности за практическата реализация на завършилия специалист с квалификационно наименование (професионална квалификация) „Учител – Музикален педагог“. Високата информационна осведоменост в областта на музикалното изкуство се съчетава с необходимите степени в областта на компютърните музикални технологии Този синтез отваря врати съм евристично мислене и иновативен подход в музикалната педагогика. Квалификационната характеристика на музикалния педагог изисква следните умения и знания:
1. Да планира, организира и провежда експериментално- изследователска дейност.
2. Да умее да осъществява диагностични процедури, свързани с музикалното развитие на личността
3. Да популяризира необходимостта от практическото приложение на новите образователни технологии в музикалната педагогика.
4. Да овладее знания и умения за работа в интеркултурното пространство.
5. Да овладее умения за организационно-управленчески дейности в системата на образованието и институциите на културата.
Професионалната подготовка на магистъра по музикална педагогика обхваща следните области: психология, педагогика, музикална теория, компютърни технологии, мениджмънт и изпълнителско изкуство.
Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)
Тази цел се покрива с квалификационната характеристика на специалност, в която се посочва какво трябва да знае и умее завършилият специалист с квалификационно наименование учител по музика:
- · Да планира, организира и провежда преподавателска и възпитателна дейност в часовете по музика, разкривайки и съдействайки за развитието на музикалните заложби на децата.
- · Да прилага на практика получените знания за своята професия.
- · Да прилага интегрално психолого-педагогическите и музикални знания.
- · Да провежда експериментално-изследователска дейност.
- · Да умее да осъществява диагностични процедури, свързани с музикалното развитие на личността.
- · Да умее да наблюдава, изучава, отчита и стимулира творческата индивидуалност на всяко дете.
- · Да умее да търси и прилага конкретен подход според индивидуалните различия на личността.
- · Да умее да прилага инструменталните си умения в различни форми на концертно-артистични изяви.
Професионални компетенции и професионална реализация
Квалификационната характеристика определя и длъжностната характеристика на магистъра по музикална педагогика. Той има право да работи като:
- · музикален педагог във всички степени на образованието (детски заведения, начален, среден и горен курс на СУ);
- · музикален педагог в паралелките с разширено изучаване на музика (І–VІІІ клас) в СУ;
- · музикален педагог с профилирано изучаване на музика (ІХ-ХІІ клас) в СУ;
- · преподаватели във ВУЗ с педагогическа насоченост;
- · сътрудници в научно-изследователски лаборатории, центрове и институти по музика;
- · административни ръководители на учебни заведения, провеждащи обучение по музика в средното образование;
- · административни длъжности към общински и регионални комисии по образованието и културата;
- · административни длъжности към национални и правителствени институции, осъществяващи дейности в областта на музикалното образование и култура.
Условия за кандидатстване
В магистърска програма Музикална педагогика могат да кандидатстват студенти завършили бакалавърска степен по „Музика“ или „Музикална педагогика“ или други музикални специалности.
Събеседването за местата по държавна поръчка протича в зависимост от показатели в конспекта и оценка на качествата на кандидатите.
Конспект за магистърска програма Музикална педагогика:
1. Специфика на обучението по музика в средното училище. Управление и организация на учебния процес.
2. Музикални дейности в часа по музика- видове, същност, съдържание.
3. Основни музикални способности. Диагностика, методи и форми на работа за развиването им.
4. Съдържание на обучението по музика в начален етап .
5. Фолклорът в обучението по музика в начален, прогимназиален и гимназиален етап.
6. Ключови компетентности и междупредметни връзки в обучението по музика.
7. Дигиталната медийна компетентност в българското училище. Възможности за електронно и неприсъствено обучение. Синхронно и асинхронно дистанционно обучение.
Литература
Книги на учителя по музика в общообразователното училище, 2016.
Минчева, П. Музикалното възпитание в общообразователното училище, 2009.
Стоянова, Г. Учителят по музика в своята професия, 2000.
Учебници по музика за общообразователното училище, 2016-2019.
Чобанова, А. Прозорец към музиката, 1983.
Георгиев, А. Основи на музикалните компютърни технологии, 2004.
Георгиев, А. Тонрежисура и виртуални студийни технологии, 2002.