Начало / Новини / Новини и събития / В Софийския университет започна обучение за използването на нова платформа за онлайн публикуване на епиграфски археологически паметници

   
В Софийския университет започна обучение за използването на нова платформа за онлайн публикуване на епиграфски археологически паметници

Софийският университет е домакин на международен тренинг по работа с платформата ЕFES (EpiDoc Front-End Services). Това е инструмент, който позволява публикуването в интернет на колекции от археологически паметници, съдържащи текст – т.нар. епиграфски паметници.

Обучението е петдневно, а участниците са от пет държави. Софтуерът е разработен от екип в състав Габриел Бодар и Симона Стоянова от Института по класически изследвания на Лондонския университет, Джейми Нориш от Уелингтън, Нова Зеландия, и Полина Йорданова от Катедрата по класическа филология на Софийския университет.

112

Пълното описание на тези паметници досега беше възможно благодарение на XML-стандарта EpiDoc, но публикуването на съдържанието им в бази данни онлайн, които да могат да бъдат преглеждани и търсени от крайните потребители, зависеше от сътрудничеството на учените-хуманитаристи, техни изследователи, с технически екипи от ИТ специалисти. Подобни проекти, базирани на EpiDoc XML, вече от години популяризират античните и средновековни паметници върху камък от различни региони сред изследователи и читатели онлайн и оформят значителен дял от културното и езиково наследство на Европа и Средиземноморието, представено в дигитален вид. Новата платформа ще даде възможност на изследователите оттук нататък сами да публикуват и управляват епиграфските си колекции с минимум технически познания по уеб поддръжка.

Обучението, в което ще участват специалисти епиграфи, историци и археолози от България, Италия, Румъния, Сърбия и Грузия, ще бъде водено съвместно от Габриел Бодар и Полина Йорданова. То е второто такова след пилотния тренинг в Лондон в средата на септември и се организира с подкрепата на Andrew M. Mellon Foundation и в партньорство с Университетския комплекс по хуманитаристика „Алма матер“.

114