Начало / Новини / Архив / Архив на Горещи новини / Софийският университет „Св. Климент Охридски“ и Българската стопанска камара подписаха Меморандум за сътрудничество

   
Софийският университет „Св. Климент Охридски“ и Българската стопанска камара подписаха Меморандум за сътрудничество

Ректорът на Софийския университет „Св. Кл. Охридски“ проф. дин Иван Илчев и изпълнителният председател на Българската стопанска камара – Съюз на българския бизнес Божидар Данев подписаха днес Меморандум за сътрудничество.

Проф. Илчев подчерта, че документът, който беше подписан днес, е изключително важен за Университета.

“Знаете, че журналистите винаги питат търсите ли връзките с бизнеса. И аз винаги отговарям, че връзките са добри, но винаги биха могли да бъдат много по-добри, че ние не използваме достатъчно възможностите на бизнеса, а бизнесът не използва достатъчно нашите. Затова с Българската стопанска камара се договорихме за съвместна дейност в следващите най-малко 2 години, като се възползваме от това, че БСК от няколко години вече работи много сериозно по проблемите на висшето образование – по-специално компетенциите на завършилите висшето си образование за нуждите на нашия трудов пазар“.

Най-старото висше училище е първият университет в България, който сключва подобно споразумение с една от най-големите и влиятелни български работодателски организации. В последните три години Софийският университет „Св. Кл. Охридски“ е на първо място в националните рейтинги във всички 21 професионални направления, в които обучава своите студенти. Обединявайки усилията си, Софийският университет „Св. Кл. Охридски“ и Българската стопанска камара създават основата за дългосрочно сътрудничество. То ще допринесе за допълнително повишаване на качеството на обучението в СУ и ще ангажира активно и работодателската организация при подготовката на квалифицирани кадри в различни сфери на бизнеса и администрацията.

Председателят на БСК Божидар Данев бе категоричен: „Проблемът за образованието и това какво търси пазарът е един от ключовите проблеми на страната. Много е важно да няма разминаване между нуждите на пазара и това, което произвежда като продукт както висшето, така и професионалното, и средното образование. Тенденцията е, че има постепенно сближаване на професионалните към образователните стандарти. С този Меморандум ще търсим връзката пазар на труда и образование, за да може да се произвежда продукт, който ще бъде приет както на българския, така и на международните пазари.“

Г-н Данев посочи още, че в момента има сериозно разминаване между търсенето на пазарите и това, което предлага българската образователна система и даде за пример факта, че в момента се търсят инженерно-технически образовани хора.

По въпроса за градивната връзка „университет-средно образование“ Данев изнесе статистика, че в семейство, където родителите нямат висше образование, само 2% от децата получават висше образование. В семейства, в които и двамата родители имат висше образование, 83% от децата също получават такова т.е. има приемственост в културата, поведението, може да се говори дори за друг вид цивилизация, определяща развитието. Независимо от големите заплати в IT сектора младите не искат да учат техническо образование, защото е трудно и сложно. По този въпрос ректорът добави: „Тези деца, които идват в СУ да учат IT, са недостатъчно добре подготвени в средното образование. Налага се да бъдат обучавани на базисни знания от асистентите през първата година. А асистентите имат базисна заплата 550 лв. Студентите отиват после да работят в IT сектора с доста по-високо заплащане. Как ние да задържим качествени преподаватели, които да подготвят качествени специалисти?“

Според председателя на БСК българският IT сектор има възможност за повече от четири пъти по-големи поръчки, но няма хора, които да ги поемат. „Има възможности за развитие, няма специалисти“, каза Божидар Данев.

Според Божидар Данев два са секторите на растеж у нас са IT технологиите и земеделието. Това са двата отрасъла, които могат да доведат до просперитет на българската икономика, но за тези два сектора няма специалисти.

Той обясни, че информационната система за оценка на компетенции, която БСК е разработила, е получила висока оценка от европейските структури. Тя може да се използва както от работодатели, така и от търсещи работа, от обучаващи се, така и от институции. Чрез нея работодателят може сам да търси подходящ служител като заложи критериите, които търси. Всеки младеж , който все още е неориентиран в избора си за професионална реализация, ще може да влезе сам и да види какви са изискванията на сектора металургия, IT сектора, земеделието, държавните институции и др. Системата ще дава и индикатори как и къде да се подготви за исканата професия.

С подписването на Меморандума за първи път в България започва процес на обвързване на учебните планове и програми на специалности и магистърски програми на Софийския университет с резултатите от проекта на Българската стопанска камара за идентифициране на компетентности по длъжности и специалности, стандартите на бизнеса и придобиването на т.нар „меки умения“. Целта е да бъде създадена ефективна система за външно оценяване на тези умения и на гаранция чрез тяхното сертифициране, че при завършването си възпитаниците на Софийския университет отговарят на изискванията на работодателите.

Софийският университет и Българската стопанска камара ще обединят усилията си за подготовка и изпълнение на съвместни проекти. Специален акцент в дейността ще бъде организирането на стажове и учебни практики за студентите на Софийския университет. Предвидени са съвместни дейности при организирането на квалификационни и преквалификационни курсове, както и тестване и валидиране на инструменти за оценка на компетенции.

Софийският университет и Българската стопанска камара ще разработят и предложения за усъвършенстване на нормативната уредба в сферата на образованието. Сред предложенията са промени в системата за планиране на приема в държавните университети и адаптирането й към изискванията на обществото и бизнеса, както промяна в системата за финансиране на висшето образование, което да гарантира повишаването на качеството на обучението.

1