Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Новини от факултета / Уъркшоп по геймификация - вдъхновяващи идеи и иновации от студентите на Стопанския факултет

   

02.12.2024

 

На 30 ноември 2024 г. в Трансформационната лаборатория по геймификация към Стопанския факултет на Софийския университет „Св. Климент Охридски“, създадена в изпълнение на проект BG-RRP-2.004-0008 „Софийски Университет – Маркер за Иновации и Технологичен Трансфер (SUMMIT)“, дейност 3.4 Научни изследвания с потенциал за иновации или трансфер на знания/интелектуална собственост, по стълб 2 „Създаване на мрежа от изследователски висши училища“ в рамките на компонент „Иновативна България“ от НПВУ към програмата за ускоряване на икономическото възстановяване и трансформация чрез наука и иновации, се проведе първият уъркшоп по геймификация. Събитието се превърна в истински празник на иновациите и креативността, обединявайки близо 90 студенти от 4-ти курс, които работиха в екипи, за да разработят решения за реални бизнес предизвикателства. Впечатляващите идеи и сериозният подход на участниците доказаха значимостта на геймификацията като метод за обучение и изследване.

Picture1

Студентите бяха организирани в 30 екипа, от които 22 представиха своите разработки по време на уъркшопа. Основната тема беше „Влиянието на технологичните иновации върху потребителското поведение и културата на удобството“. Екипите имаха за задача да анализират факторите от околната среда, които влияят върху навлизането на иновативни продукти на европейския пазар. Те трябваше да предложат маркетингови стратегии, включително сегментация на пазара, избор на целеви сегменти, разработване на ценови и дистрибуционни политики, както и създаване на комуникационен микс.

Picture2

Трансформационната лаборатория по геймификация предостави уникална възможност на студентите да приложат на практика наученото в курса, като интегрират съвременни технологии в своите разработки. Специално внимание заслужава фактът, че 15 от екипите използваха генеративен изкуствен интелект за анализ на данни и формиране на стратегиите си.

Уъркшопът беше структуриран в два основни етапа. В първия етап екипите предварително подготвиха и качиха своите доклади в платформата Moodle, съобразявайки се със зададените критерии за пълнота на анализа, визуализация и цитиране на източници. Във втория етап, по време на уъркшопа, екипите представиха резултатите от работата си в рамките на 5-минутни презентации. Представянията се проведоха в атмосфера на активност и сътрудничество, като студентите демонстрираха не само професионални знания, но и отлични умения за работа в екип.

Picture3

Работата на екипите беше оценена от жури в състав проф. д.с.н. Цветан Давидков, проф. д.ик.н. Невяна Кръстева, гл. ас. д-р Алексей Потебня и ас. Теодор Даскалов. Те изразиха своята удовлетвореност от нивото на представяне и подчертаха ангажираността на студентите към задачата.

Проф. Кръстева подчерта важността на събития като това, отбелязвайки, че „тази платформа за изява на бъдещите специалисти не само стимулира креативността, но и изгражда умения, които ще са от ключово значение за тяхната професионална реализация“. Проф. Давидков оцени усилията на екипите, като посочи, че „активността на студентите и техните иновативни идеи доказаха потенциала на геймификацията като инструмент за обучение“. Ас. Даскалов отбеляза интеграцията на изкуствения интелект като „значителен напредък в съвременното образование“.

Untitled design (13)

Въпреки позитивния тон на уъркшопа, журито идентифицира области за подобрение, сред които нуждата от по-добра визуализация на данни, количествен анализ на пазара и стриктно цитиране на източници. Организационните аспекти, като управлението на времето и предоставянето на регламент за презентации, също ще бъдат оптимизирани за бъдещи събития.

Уъркшопът се утвърди като значим етап в обучението на студентите, съчетавайки теоретични знания и практически умения в интерактивен и иновативен формат. Трансформационната лаборатория по геймификация продължава да бъде двигател на промяната в методите на преподаване и изследване, като насърчава ангажираността и иновациите сред младите специалисти.

Untitled design (12)

Следващите стъпки включват допълнителни дискусии с екипите, които използваха изкуствен интелект, за да се задълбочи анализът на техните резултати. Това ще се проведе в рамките на упражненията по маркетинг, като преподавателите ще обсъдят с екипите постигнатите резултати и ще им помогнат да надградят своята работа.

Трансформационната лаборатория доказва, че съвременните методи като геймификацията могат да преобразят традиционното обучение, предоставяйки на студентите платформа за творчество и изява. Уъркшопът беше вдъхновяващ пример за това как теорията и практиката могат да бъдат обединени в полза на образованието и професионалното развитие.