Специалност: „Библиотечно-информационни науки“
Бакалавърска програма „Публични информационни системи“
Срок на обучение: 8 семестъра (4 учебни години)
Форми на обучение: редовно
Бакалавърската програма е насочена:
- към кандидат-студенти с интереси в областта на информационните технологии и информационната наука;
- към завършилите средни училища и средни професионални училища с природоматематически или технически профил;
- към завършилите средни училища и средни професионални училища с профил библиотечно-информационни науки.
Образователни цели
Обучението в бакалавърска програма „Публични информационни системи“ цели студентите
- да се запознаят с методите на подбор, придобиване, организиране и архивиране на информация;
- да се запознаят с процесите, които протичат в информационните системи и в информационната инфраструктура;
- да придобият знания и умения за подпомагане използването на информацията;
- да придобият знания и умения за процесите по стандартизация и осигуряване на функционална съвместимост между отделните елементи на информационните системи;
- да изградят знания и умения за оценка на информацията;
- да изградят умения и знания за проектиране на информационни системи и информационни услуги;
- да усвоят технологиите за създаване, класифициране, съхраняване и разпространяване на информацията;
- да усвоят технологиите по дигитализация и виртуализация на обекти на различни информационни системи;
- да усвоят умения за организиране и управление на информация, информационни ресурси и информационни системи в различни области на науката, образованието, културата и бизнеса.
Задачи
Задачите на обучението са:
- да изгради професионалисти, подготвени за осигуряване на информационната инфраструктура на отделни институции и организации, както и на информационното осигуряване на обществото на местно, национално и международно ниво;
- да се създадат предпоставки за изграждане на мрежа от специалисти, подготвени да разпознават информационни потребности, да оценяват и изграждат информационни системи, да осигуряват информационните процеси и да проектирате и развиват информационни услуги;
- да се изградят професионални знания за обработка на информационни ресурси и предоставяне на информация на науката, образованието, културата и бизнеса чрез информационни мрежови системи;
- да провеждат проучвания и анализират промени в информационна инфраструктура и информационното обслужване в съответствие с обществените нужди и очаквания;
- да разработват и внедряват схеми и концептуални модели за архивиране, организиране, класифициране и възстановяване на информация;
- да изготвят научни статии и доклади;
- да изготвят ръководства, онлайн и интерактивна търсачка, които улесняват достъпа до информационни ресурси.
- Информационната наука (Information Science) е научна дисциплина, изучаваща общите свойства и структурата на научната информация, закономерностите при процесите, свързани с комуникациите в науката и историята, организацията и методиката на научно-информационната дейност.
Обучение (знания и умения, необходими за успешна професионална дейност; общо теоретична и специална подготовка и др.)
Знания и умения, необходими за успешна професионална дейност. Учебен план
Обучението на студентите се извършва по модерно ориентиран, гъвкав и балансиран между теоретични познания и практически умения учебен план. Чрез него е постигнат баланс и хармонизиране на изучаваните дисциплини, включващи съвременни учебни програми и съдържание, което създава условия студентите да формират базовите умения и компетенции, необходимо за овладяване на информационната наука. Учебният план включва и набор от изборни учебни програми и съдържание, чрез които се предоставя възможност на обучаващите се да доразвият и надградят своите познания според специфичните си интересите и уменията, които притежават.
Общо теоретична подготовка
Учебният план осигурява изучаването на фундаменталните за широкото интердисциплинарно поле на информационната наука предмети и се допълва с богат набор от разнообразни учебни дисциплини, които дават възможност на студентите да придобият специфични знания и компетентности, да получат знания и умения в различни области според своите интереси. Информационната наука е в допирни точки с множество научни области и това ясно е отразено в структурата и обхвата на учебния план.
Специална подготовка
Специалната подготовка се постига чрез профилиращи дисциплини за обогатяване на обучението и възможностите за персонално развитие. Така организирано обучението, изцяло позволява да се постигне овладяването на специфични знания и компетентности, предоставя възможност за получаване на знания и умения в различни области в съответствие с интересите на обучаващите се и създава условия за профилиране на студентите според техните предпочитания.
Професионални компетенции
Знания
Студентите придобиват професионални компетентности свързани с изграждане и развитие на информационни бази от данни и услуги, с прилагане и проектиране на инструменти за оценка и анализ на информационни системи и информационни ресурси, с организиране и управление на информационни ресурси, с планиране и разработване на информационни услуги и информационни продукти.
Умения
Изграждат се умения:
- за проектиране и администриране на информационни системи (традиционни и електронни);
- за конструиране на информационни услуги за всички целеви групи;
- за поддържане на информационни потоци;
- за подпомагане на информационното обслужване (традиционно и електронно);
- за информационно осигуряване на науката, образование, култура, бизнес и др.
Професионална реализация
Завършилите бакалавърска програма „Публични информационни системи“ имат възможност за професионална реализация:
- в институции и организации, обществени и частни, в които се генерира, разпространява и управлява информация;
- в различни институции и организации, представители на държавни и местни институции, неправителствени организации, бизнес-организации, електронен бизнес, които предлагат различни информационни услуги и осигуряват различни информационни потребности (традиционни и електронни);
- в информационни центрове и служби на национални и международни институции и организации като Европейска комисия, Европейски съюз, Европейски парламент, Национален парламент, ЮНЕСКО, ИФЛА, ИКОМ и др. п.
Студентите са подготвени за реализация на различни нива в организационната структура: ръководни позиции, свързани с организация и управление на информация и информационни потоци и системи, експерти и консултанти по информационно осигуряване, извличане на данни, информационно търсене, специалисти по анализ, подбор, организиране и поддържане на информационни хранилища и изграждане на информационни услуги.
Обучението в бакалавърска програма „Публични информационни системи“ е съобразено с Международна стандартна класификация на образованието. Според Областите на образование и обучение (ISCED-F 2013[1]) попада в област 3. Социални, стопански и правни науки, област на образование 32. Журналистика и информация и област на обучение 322. Библиотеки, информация, архиви. Според националната класификация попада в област на висшето образование Социални, стопански и правни науки, професионално направление 3.5. Обществени комуникации и информационна наука.