Начало / Новини / Новини и събития / Златни и бронзови медали за българските участници в Европейската олимпиада по експериментални науки (EOES)

   
Златни и бронзови медали за българските участници в Европейската олимпиада по експериментални науки (EOES)

В периода 8 – 14 май 2022 г. в Университета в Храдец Кралове, Чешка Република, се проведе Европейската олимпиада по експериментални науки EOES 2022. Българските отбори са ръководени от доц. д-р Христина Андреева (физика, координатор за България, СУ „Св. Климент Охридски” и ИЕ-БАН), гл. ас. д-р Калина Пачеджиева (биология, СУ „Св. Климент Охридски”) и Владимир Цветков (химия, ЧОУ „Роналд Лаудер”).

Отбор A беше награден със златни медали и зае престижното трето място в отборното класиране. Отборът беше съставен от учениците: Яна Александрова Атанасова (биология) – 11. клас, Божидар Николаев Бозов (физика), двамата от НПМГ “Акад. Любомир Чакалов”, и Явор Ивайлов Христов (химия) – 10. клас, СМГ „Паисий Хилендарски“. Това е вторият златен медал за отбор на България в историята на олимпиадата.

1_reference

Яна Атанасова, Божидар Бозов и Явор Христов

Учениците от отбор B заслужиха бронзови медали. Това са: Виктор Делянов Лилов (биология) – 10. клас, Преслав Ивайлов Георгиев (химия) – 10. клас и Биляна Димитрова Димитрова (физика) – 10. клас, и тримата от СМГ „Паисий Хилендарски”.

2_reference

Преслав Георгиев, Виктор Лилов и Биляна Димитрова

Тази олимпиада е наследник на Олимпиадата по природни науки на Европейския съюз, провела досега 18 издания в различни европейски държави. През настоящата година участваха 40 отбора от 19 страни. България участва с два отбора с по трима ученици на възраст по-малка от 17 години, съгласно регламента на състезанието. Това са най-добре представилите се ученици на Националния кръг на олимпиадата по химия и ООС, Националната олимпиада по биология и ЗО и Пролетното национално състезание по физика в съответните възрастови групи.

3_reference

Участниците решаваха екипно експериментални задачи с изследователски характер, свързани с качествата на хиалуроновата киселина, параметри на молекули на ДНК, сравняваха кръвни проби на различни организми, изследваха връзката между някои генетични мутации и имунния отговор при инфекции (като HIV и COVID-19). В работата си учениците прилагаха съвременни методи от различни направления на биологията, физиката и химията. В задачите от първия състезателен ден учениците изследваха една от най-важните молекули от извънклетъчния матрикс – хиалуроновата киселина, която предизвиква нарастващ интерес в биомедицината в качеството си на биохимикал, който може да се използва за лечение на различни патологии, за подпомагане на in vitro култивирани тъкани за регенеративната медицина и за естетични процедури. Учениците използваха различни химични, физични и биологични методи за нейното характеризиране и синтезиране и сравняваха кожни прерези от различни организми, в които изследваха количеството на хиалуроновата киселина и причините за различията. Във втория тур задачите бяха посветени на изследване на ДНК молекули – от модел на историческото доказателство за нейната спирална структура с помощта на дифракция до PCR за генетичен анализ и електрофореза.