Начало / Новини / Архив / Архив на Горещи новини / Трета национална научно-приложна конференция на тема: „Иновативни решения за интегриране на информационните технологии в българското образование“

   
Трета национална научно-приложна конференция на тема: „Иновативни решения за интегриране на информационните технологии в българското образование“

Доц. д-р Николай Цанев

Днес в Аулата на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ се проведе третата национална научно-приложна конференция на тема „Иновативни решения за интегриране на информационните технологии в българското образование“.

Тя е организирана от Факултетa по начална и предучилищна педагогика и „Нимеро“ с подкрепата Сдружение „Начално образование” и „Майкрософт“ България. Целта на събитието е да се покажат възможностите, които предлагат информационните технологии за повишаване качеството на образованието.Конференцията бе открита от доц. д-р Николай Цанев, зам. декан ФНПП, който заяви: „Този ден събира вас, хората, които проявяват интерес и развиват българския принос в информационните технологии. Не е пресилено да се каже, че именно вие сте хората, които дават живот на инициативата. Едно е да се създаде нещо, което е полезно, интересно, забавно, но друго е, съвършено различно то да бъде приложено, да бъде развивано от потребителите, да бъде настройвано според изискванията и предпочитанията и да увеличава своята популярност и своя ефект.“ Той пожела на всички присъстващи учители, дошли от цялата страна на добър час през новата учебна година.

По време на конференцията бяха представени научни изводи за влиянието на технологиите върху обучението и демонстрирани подобрените възможности на българските образователни продукти „Енвижън“ и „Джъмпидо“, които вече се използват в стотици училища в България и чужбина.

Основен фокус бе българският проект "Енвижън", който навършва три години от началото на официалното си разпространение. „Енвижън“ е софтуерен продукт, разработен от български студенти, като част от технологичното състезание Imagine Cup. Той има за цел да улесни внедряването на най-новите технологии в класните стаи от 1 до 4 клас и да направи обучението по-интересен, интерактивен и забавен процес както за учениците, така и за техните учители.

Управителят на „Нимеро“ Кирил Русев припомни първите стъпки на „Енвижън“ – как една идея става реалност. „Ние бяхме посрещани от децата с огромна радост. Това показва, че самите ученици са готови и искат да опитат нещо ново и различно“, подчерта той и добави: „През 2011 г. получихме награда от Българската асоциация за информационните технологии. Това доказа за пореден път, че една добра идея в образованието може да получи подкрепа и признание. Започнахме да работим по-тясно със СУ и по-специално с Факултета по начална и предучилищна педагогика, създадохме една отлична база от уроци, която е достъпна от нашия сайт. За нас беше много важно и това, че това не е само проект, който стартира в България и си остава тук, а и че може да навлезе в други държави и това вече е факт. За нас беше изключителна радост да видим, че училища от цяла Европа, започнаха да се присъединяват към този проект. Това показва, че нещо, създадено в България, може да излезе извън границите на България.“

До края на втория учебен срок през 2011-2012 година Енвижън се използва от над 200 училища в България, Испания и Кипър.

Кирил Русев се похвали, че екипът на „Нимеро“ се разраства. Негови членове има вече в Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Шумен. Освен това той представи и новия управител на „Нимеро“, който ще го наследи - Ивайло Ненков – млад учител по математика, химия и физика в прогимназиалните класове.

Самият Ненков сподели удовлетворението от работата си и разказа как е станал учител. „Открих магията на преподаването в Университета, където водех упражнения по механика на по-долните випуски. Това ми разпали ентусиазма за преподаване. Преди да завърша Университета имах щастието да се срещна с организацията „Заедно в час”, която набира млади учители. Тогава беше финалният момент, когато бях завинаги привлечен към образованието и последва кариерата ми като учител.” Той допълни, че е бил привлечен от „Енвижън“, защото има обща цел с екипа, създал „Енвижън“ – да променят образованието, както и че смята, че това е страхотен инструмент да се промени връзката учител-ученици.

Ивайло Ненков представи основните характеристики на „Енвижън“: Сътрудничеството между учениците – заедно работят към общата цел, за да я постигнат т.е. учат ги на работа в екип; Двупосочна обратната връзка – за да знаем как сме се справили и къде сме всъщност; Мотивация; Вниманието на учениците е фокусирано в учебния материал, поради атрактивното му представяне; Активността на учениците, които работят усърдно в часа. Той подчерта и предимствата на програмата – страхотната среда на обучение, даваща видими резултати, богато учебно съдържание с учебни ресурси по всички предмети от 1-ви до 4-ти клас. В бъдеще предстои разработване и на материали за горните класове .

Доц. д-р Николай Цанев представи резултатите от проведеното Национално изследване за ефективността на софтуерната система „Енвижън“, което проследява ефекта от приложението на „Енвижън” в българските училища. Фокус на изследването е мнението на българските учители за педагогическите възможности на „Енвижън”, както и проверка на крайните резултати на учениците и как продуктът им е повлиял. Третата цел на изследването е да се проучат идеи и насоки на развитие на „Енвижън”.

Според него 85% от запитаните учители, които използват системата, са дали оценка отличен за ефективността й. Останалите са дали оценка много добър. Най-много „Енвижън“ се прилага при обучението по български език и литература, математика, човекът и природа, околен свят, но няма предмет, по който системата да не може да се приложи.

konferencija_fnpp_1
Ivailo_Nenkov