Начало / Новини / Новини и събития / Софийският университет за пета поредна година получи наградата на „24 часа“ за най-добро висше училище в България

   
Софийският университет за пета поредна година получи наградата на „24 часа“ за най-добро висше училище в България

На онлайн дебат, посветен на висшето образование – качество в полза на бизнеса и хората, организиран от „Клуб 24“, за поредна година бяха връчени награди на най-добрите университети, определени на база на тяхното класиране в Рейтинговата система на висшите училища в България. В Рейтинговата система за 2020 година Софийският университет заема първо място в 23 професионални направления, в които обучава студенти. Наградата на Алма матер връчи министърът на образованието и науката Красимир Вълчев.

Събитието бе открито от Венелина Гочева, управител на Медийна група „България“, която представи участниците в дискусията – Красимир Вълчев, министър на образованието и науката, Николай Вълканов – зам.-председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, Георги Стойчев – ръководител на консорциума, който изготвя рейтинга на висшите училища в България. В дискусията взеха участие ректорът на Софийския университет и председател на Съвета на ректорите на висшите училища в Република България проф. дфн Анастас Герджиков и ректори на други водещи висши училища у нас.

21

Министърът на образованието и науката Красимир Вълчев благодари на „24 часа“, както и на ректорите за доброто партньорство. Той говори за Стратегията за висшето образование и постигнатите резултати и обърна внимание, че през последните години се чуват критики, че студентите са много, че висшето образование не е свързано с бизнеса, но изтъкна, че това е било така преди пет години. Днес, по думите министър Вълчев, научната дейност е много по-висока, чуждестранните студенти са се увеличили, увеличен е делът на приема и на студентите в аграрните, инженерните науки, природо-математическите и педагогическите специалности.

8

Министър Вълчев отбеляза, че приоритетни теми стават какво и как учат студентите, свързаността на българските висши училища, научната дейност, интернационализацията на образованието, както и намаляването на някои бакалавърски степени за сметка на по-задълбочени магистратури. Заложените промени стимулират по-голяма свързаност, консолидация и обединяване на ресурси. Университетите се насърчават да завишат изискванията за учене и да провеждат целенасочени политики към младите преподаватели. Министър Вълчев подчерта още, че една от основните цели е обвързването на приема с пазара на труда.

Министърът на образованието и науката обърна внимание, че най-важният фактор за по-добро образование в университетите са преподавателите и че бъдещето е мрежа от висши училища, които работят заедно и създават наука. Това е свързано с добро взаимодействие между бизнеса и образованието. Той отбеляза, че професиите се променят, а днешните деца ще трябва да имат много по-комплексни знания, които се залагат в бакалавърските програми.

1

Той подчерта още, че трябва да се помогне финансово процесът на електронизацията във висшите училища, обърна внимание и на процеса за обновяване на материалната база и финансирането на кампусите.

Ректорът на Софийския университет „Св. Климент Охридски“ проф. дфн Анастас Герджиков благодари на „24 часа“ за трайния им интерес към висшето образование и подчерта, че в продължение на много години се организират такива дискусии, които са полезни. Проф. Герджиков благодари и на министър Вълчев. Той подчерта, че през последните 6-8 години с общи усилия е направена реформа, която има значение.

Ректорът на Софийския университет обърна внимание и на това, че министър Вълчев реформира финансово системата така, че финансовият модел позволява да се финансира и качеството, а не само броя на студентите. „Всичко това стана с помощта на моите колеги ректори, за което благодаря и на тях, защото обикновено те отнасят упреците, че са консервативни хора, които пречат на реформата във висшето образование, а всъщност, както много пъти сме повтаряли и аз, и министърът, това са хората, които понесоха тежестта на реформата“, каза още проф. Герджиков. Той заяви, че тази стратегия не е първата. До 2020 г. е постигнато всичко, което е изброил, защото ректорите са били съгласни да преглътнат поредица от неудобства и трудности и техните висши училища да бъдат ощетени в името на това цялата система на висшето образование да върви напред и да се развива както по отношение на повишаване на качеството, така и по отношение на това да има по-сериозна връзка с бизнеса, с практиката, с реализацията.

6

„Затова ми се струва, че всички заедно постигнахме много в предишната стратегия и съм оптимист, че тази стратегия, която сега започва да се изпълнява, ще бъде първо, изпълнявана от всички правителства, независимо от партийната им принадлежност, и второ, че тя също ще доведе до добри резултати“, каза проф. Анастас Герджиков. Той обърна внимание, че новата стратегия е с поглед в бъдещето – чрез дигитализацията и на управленските процеси, и на образователните и научните дейности, така и чрез много други стимули за университетите да се развиват добре.

Той говори и за това, че административно обединяване на университетите няма да има, но затова пък може да има доброволно обединяване в името на това да се окрупнят университетите в очите на кандидат-студентите, защото за тях един университет с високо качество, с високи публикации, с множество направления ще бъде по-привлекателен, но и в очите на тези, които оценяват научната ни дейност. Проф. Герджиков посочи като пример обединението на френските университети в името на това да увеличат мащаба и да догонят американските университети. „Ние ще изостанем много, ако продължаваме да работим така разделени. И затова ми се струва, че трябва да се опитаме да се обединим, без да изгубваме своята самостоятелност, без да налагаме общи управленски решения и без да загубваме името и историята си. Това се е случвало на много места. Можем да ги запазим и в същото време да направим нещо, което да ни постави на световната карта“, каза още проф. Герджиков.

По време на дискусията Николай Вълканов, зам.-председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България, говори за необходимостта бизнесът да финансира изграждането на материалната база, достъпна нова техника, която е нужна на обучаващите се млади хора, да осигурява практики и стажове, както и добри условия за провеждане на тези практически занятия. Той отбеляза, че най-важното е, което вече е и реалност, бизнесът да влезе и да преподава, да бъде част от подготовката на младите хора. По думите му, образованието в България е на нужното високо ниво и при тях отиват много добре подготвени специалисти. „Ние обаче трябва да осигурим подходящи условия за тяхната работа и за тяхното развитие на място“, каза още той и обърна специално внимание на ролята на бизнеса в обучението на младите специалисти.

2

Дискусията, в която се включиха и ректори на други водещи български университети, продължи с връчване на наградите на най-добрите български университети.

Цялото събитие можете да видите тук :