Начало / Новини / Новини и събития / Кръгла маса на тема: “Иновативно образование в България – Монтесори педагогика”

   
Кръгла маса на тема: “Иновативно образование в България – Монтесори педагогика”

В Заседателна зала 1 на Ректората на Софийския университет се проведе кръгла маса на тема: “Иновативно образование в България – Монтесори педагогика”. Събитието бе организирано от Факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет и Университетския комплекс по хуманитаристика „Алма матер“.

Официален гост бе г-жа Барбара Айзъкс, директор “Акредитация” към фондация „Montessori St. Nicholas Charity“, Лондон, Великобритания - една от най-големите организации в Европа за подготовка на Монтесори педагози, включително чрез средствата на дистанционното обучение. Специални гости на събитието бяха проф. Матео Бонифачо, преподавател по “Иновации и предприемачество” в Университета в Тренто, Италия и проф. д-р Божидар Ангелов, декан на Факултета по начална и предучилищна педагогика на Софийския университет “Св. Климент Охридски”. Присъстваха Янка Такева, председател на Синдиката на българските учители, д-р Стивън Томис, изпълнителен директор на фондация Монтесори Сейнт Николас Чарити в Лондон, Деси Стоева, преподавател във ФНПП, представители на висши училища, държавни институции и неправителствени организации. Модератор на събитието бе гл. ас. д-р Данаил Данов.

Д-р Данаил Данов поздрави присъстващите и заяви: „Аз самият съм специалист по комуникация и медийна педагогика и когато чуя думата Монтесори педагогика пред мен изниква една безопасна, здравословна среда, един постоянен мониторинг на педагога, учителя, възпитателя, родителя, в центъра на който е детето, което само открива и усвоява света.” Той подчерта, че Монтесори е педагогика, която намира своето практическо приложение повече от 100 години, някъде сериозно утвърждавана, някъде критикувана, а добрите практики на нейното обучение ще бъдат темата на кръглата маса.

3

Деканът на Факултета по начална и предучилищна педагогика проф. д-р Божидар Ангелов заяви, че за него е удоволствие да бъде организатор на тази среща и благодари на всички колеги, които са спомогнали за осъществяването на събитието. „За мен е огромно предизвикателство да участвам в дискусия, свързана с онова творчество на д-р Мария Монтесори, което в една или друга степен е довело до развитието на различни форми на обучение, свързани със живота на нашите деца.”- добави деканът на ФНПП.

В тази връзка той припомни, че преди 2-3 седмици по инициатива на Факултета по начална и предучилищна педагогика е издадена книгата на Фридрих Фрьобел – „Елате да живеем за нашите деца”. Деканът допълни, че следващото произведение от поредицата ще бъде на Мария Монтесори. Той изрази надеждата си гостите да дадат съвет какво е необходимо да издадат в поредицата вечни книги, които да останат за поколенията. Проф. Ангелов откри кръглата маса и пожела на всички ползотворна работа.

4

Барбара Айзъкс, директор „Акредитация” към фондация „Монтесори Сейнт Николас Чарити“ в Лондон, благодари за възможността да представи педагогиката Монтесори и да присъства на събитието в момент, в който се решават важни неща за българското образование. Тя отбеляза, че е учудващо как въпреки че е на над 100 години, педагогиката все още остава релевантна за децата в 21 век. „Това е така, защото тя се фокусира върху детето и върху развитието на детето. Така че точно детето на 21 век е в центъра на вниманието на учителите и на учебната програма, които включват дейностите и заниманията за децата. Не трябва да забравяме, че ни се предлага интуицията за това, което се случва с детето – нещо, което не е било изследвано и не е било на разположение на изследователите по времето, когато Монтесори развива педагогиката.”, подчерта Барбара Айзъкс. Педагогиката Монтесори подчертава колко е важно детето да учи самостоятелно от заобикалящата го среда, нещо което Пиаже споменава чак 30 години по-късно. Тя също развива образователни материали, които осигуряват подкрепяща среда на детето и всичко се изучава на много малки стъпки – тази идея Виготски развива и разглежда много сериозно самостоятелността и независимостта на детето в началото на неговия път да учи. „Точно с тази независимост се изгражда автономията на детето, инициативността му да поема рискове и да става самостоятелно”, добави Барбара Айзъкс след като разясни основите на педагогиката Монтесори. В нея също се отбелязва, че е изключително важно родителите да бъдат въвлечени в образованието на децата. Затова в първата детска къща в Рим през 1908 г. родителите трябвало да посещават училището и да се срещат с учителите веднъж в седмицата. „В днешно време за нас в Лондон е много трудно да накараме родителите да идват веднъж в седмицата в детската градина, чудя се как е в България”, пошегува се г-жа Айзъкс.

2

Тя разказа още, че първата детска къща е основана в Рим през 1907 г. и през 1913 г. Монтесори вече започва да обучава нови учители. След създаването на първите детски градини Монтесори се насочва към обучението на учители за бъдещи детски градини и училища. „Точно такава е нашата роля на Монтесори фондацията - да обучава учители за Европа, в Европа и навсякъде по света.”, подчерта Айзъкс. Образованието по метода на Монтесори се развива много бързо и се разпространява навсякъде по света – в момента има 20 000 училища в 100 страни. В Източна Европа Монтесори е много популярен метод в периода между двете световни войни. Много от принципите за ранно обучение, присъщи на Монтесори, са интегрирани в обучението на децата по цял свят.

„Такъв вид учене няма как да стане, ако не присъстват принципите на уважение и доверие към способността на детето да се учи и да се развива самостоятелно. Това е огромно предизвикателство за всички нас учителите”, каза още Барбара Айзъкс.

1

От фондацията се стараят да насочват учителите да наблюдават детето и да го възприемат по различен начин, за да му позволят да учи спонтанно. Това е особено важно за най-малките деца от 0-6 г. Тя заяви, че най-голямата отговорност е да се обучат децата във възрастта до 6 години, когато детето развива отношение към ученето – за да е положително, то трябва да има много свобода.“ Винаги свободата няма да е пълна, има граници и отговорност, която детето трябва да поеме за нещата, които прави” добави Барбара Айзъкс и подчерта, че за да се спомогне спонтанния интерес на детето е нужно възрастният да бъде търпелив. „Това е фокусът на нашата организация, която подготвя учители повече от 60 години”, каза тя.

Първоначално от фондацията са повтаряли това, което Монтесори е преподавала. Сега могат да черпят от лекциите ѝ от 1913 г., които вече са издадени на английски език.

„Нашата фондация винаги е твърдяла, че е необходимо да се използват точно тези първоначални източници в обучението на учителите и ние предлагаме дистанционно обучение за бъдещи учители.”, отбеляза Айзъкс. От фондацията са развили ресурсите си за дистанционно обучение в различни платформи – филми, тестове, предлагат възможност за интерактивно обучение. Традиционно обучението на учителите е фокусирано върху теорията на Монтесори и как се работи с всички материали, развити от нея. Фондацията работи с Лондон Метрополитан Юнивърсити и студентите, които искат университетска диплома, могат да участват в техните програми.

Тя подчерта, че предлагат Монтесори обучение на специалисти от целия свят. „През последните години успяхме да изнесем Монтесори метода в по-широката общност около учебните заведения. Работим с държавни начални училища в общности, които изпитват затруднения, и там сме изумени от успеха, който постигнахме с този вид преподаване”, добави Айзъкс и изрази надеждата си в бъдеще да могат да предложат експертните си знания и на специалисти от България.

5

Д-р Стивън Томис заяви, че от много години се предлагат различни курсове по Монтесори педагогика. „Всъщност това, което сме разработили е едно семейство от 5 курса. Някой от тях се предлагат в нашия колеж в Лондон, а други се предлагат дистанционно чрез платформата за обучение. Ако в момента въвеждате нови неща и правите промени в обучението на малките деца, не е необходимо да изобретяваме колелото тепърва. Бихте могли да възприемете и адаптирате някои от курсовете за вашите нужди“.

По време на срещата проф. Матео Бонифачо сподели своя опит като преподавател и изрази увереността си, че ученето трябва да става чрез повече забавление и радост.

Г-жа Деси Стоева изрази вълнението и радостта си, за организирането на тази кръгла маса и благодари на всички дошли, за да сбъднат мечтата на цялата Монтесори общност – да обсъдят как Монтесори системата може да бъде още по-полезна за българските деца. Тя сподели, че е завършила школата на Барбара Айзъкс и е работила лично с нея и благодари на децата си, заради които са направили първата лицензирана от МОН Монтесори детска градина. Тя разказа и за първите стъпки на Монтесори педагогиката в България.

По време на кръглата маса бе прожектиран документалния филм „Новото дете“ за Монтесори педагогиката като иновативна практика в България.