Начало / Университетът / Факултети / Стопански факултет / Новини от факултета / Стратегия за интернационализация на фамилен бизнес: Историята на Кикоман

   

13.06.2022

 

Традиционната завършваща лекция на международната MBA програма по Стратегическо управление на Стопански факултет на СУ „Св. Климент Охридски“, в която учат студенти от 20 страни, беше проведена в Аулата на 10 юни 2022 г. Проф. Хиро Такахаши от Университета Сока в Япония беше гост-професор при нас в периода май-юни и преподаваше курса по „Организационна теория“. В лекциите си той представи принципите на организацията на кейрецу, кайзен управлението, особеностите на организацията на фамилния бизнес и бизнес-културата в Япония, участва в посещение със студентите в Евро Геймс Технолоджи, която използва метода на 20-те ключа на Ивао Кобаяши.

11к

Събитието беше съорганизирано още от Kikkoman Europe (Дюселдорф, Германия), техният български представител ВК Комерсиал Европродукт ООД и Японско-българската бизнес асоциация. Модератор и домакин на събитието беше академичният директор на MBA програмата по Стратегическо управление доц. д-р Тодор Ялъмов.

Освен студентите-магистри, като слушатели участваха и вече завършили от предишни издания на програмата, настоящи докторанти, преподаватели и бизнес-партньори на Стопански факултет. В събитието се включиха и ученици от Националната търговско-банкова гимназия.

12к

Кикоман е семеен бизнес с повече от 400 годишна история и производствени мощности в Япония, САЩ, Сингапур, Тайван, Нидерландия и Китай (в този ред на навлизане в съответната страна). По думите на проф. Такахаши, един от системните изследователи на Кикоман, стратегията на интернационализация на Кикоман е основана на локална иновация в местната храна с помощта на традиционна японска технология - за разлика от другите известни японски фирми, които обикновено усъвършенстват западна технология и я продават обратно като продукт на пазарите, където е възникнала (автомобили, електроника и т.н.).

13к

Със соевия сос Кикоман осъществява „културен трансфер“ и подпомога създаването на нови рецепти и вкусове, а не просто продава японска подправка за японски или азиатски храни. Шеф Милен Златев идеално демонстрира тази концепция с рецепти за свинско със зеле, пиле и десерти. Шеф Златев има дългогодишен международен опит в страни като Катар, Нидерландия и Великобритания.

14к

Г-н Хиде Йошихаши, управляващ директор на Кикоман Европа, представи детайли на стратегията за обучение на крайния потребител през ресторантите, започнала през 1972 г. в Германия. Изнесените научноизследователски и развойни центрове на Кикоман извън Нода развиват нови продукти. Такъв пример за реакция към европейския пазар и в частност френския е сладкият сос Sucrée, въведен през 2007 г.

15к

Интерес предизвика наблюдението на г-жа Анна Мийч, мениджър продажби и маркетинг, че българският пазар много по-бързо възприема зелената капачка (символизираща по-малко сол в соса), отколкото в другите европейски страни. Г-жа Мийч сподели детайлна статистика за пазара на соев сос в Европа.

16к

Студентите дискутираха разнообразни въпроси, свързани с принципите на кайзен управлението, както и разликите в подходите на управление на бизнес-асоциации с г-н Владислав Михов, президент на JBBA. За последната една година, когато JBBA отново беше съорганизатор на закриващата лекция на проф. Такахаши, асоциацията се отвори за членове, които не са контролирани от японски собственици, но правят съществен бизнес с японски партньори. Този подход се прилага широко от двустранните българо-арабски бизнес асоциации по мнение на г-н Анастас Терзобалиев, алумни на Стопански факултет и със сериозен бизнес опит в арабските страни. Около 25% от студентите в международната MBA програма са именно от арабски страни като Катар, Саудитска Арабия, Йемен, Иран, Ирак, Мароко, а в миналото и Сирия, Египет.

Invitation_10.06.

Участващите бизнеси осъществиха много нови полезни контакти с дипломати, академичния състав и международните гости от разнообразни дестинации от Азия през Близкия Изток и Африка до Южна Америка.

Медиите за събитието: