Срок на обучение: 3 семестъра (специалисти); 5 семестъра (неспециалисти, Модул А)
Форма на обучение: редовна/задочна
Прием: държавна субсидия и обучение срещу заплащане
Ръководител: проф. д-р Красимира Табакова
тел.: 02/9308 279
e-mail: tabakova@uni-sofia.bg
Модул А: Учителска правоспособност; Модул Б: Гражданско образование
Учебният план на магистърската програма „Образованието по история в средното училище“ има интердисциплинарен характер. Организиран е в общи четения, избираеми дисциплини и в два профилирани модула.
Модул А – за придобиване на учителска правоспособност, в съответствие с Наредбата за придобиване на професионална квалификация „учител“ по история.
В хода на обучението студентите придобиват специфични знания и умения, необходими за работа с подрастващите и съобразени с новите педагогически и частнодидактически изисквания на обучението по история и гражданско образование. Прилагат се интерактивни и други подходи в обучението, съобразени със съвременните педагогически теории. Програмата има интердисциплинарен характер. Заложените курсове отразяват постиженията на историческата наука, иновативните методи, необходими за преподавателската работа, за да се постигне по-голяма гъвкавост в обучението. Основните професионални компетенции са свързани с комуникацията преподавател – ученик/студент, работа в екип, самоинициативност, критичност. Студентите развиват и техники, които са характерни за историческата наука, приложими в обучението. С подкрепата на преподавателите работят върху умения за изграждане на научен текст и публичното му представяне и защита.
Провеждат се общо три практики в реална училищна среда. Курсът на обучение завършва с държавен практико-приложен изпит и защита на дипломна теза.
Модул Б надгражда знанията на студентите, които вече имат учителска правоспособност в областта на Гражданското образование. Включени са дисциплини свързани с теорията и практиката чрез обучението по история. Студентите завършват с разработка и защита на дипломна теза.
Условия за кандидатстване: съобразно правилника за прием в ОКС „Магистър“ – придобита ОКС „Бакалавър“. Приемат се неспециалисти, които през първата година преминават задължителни курсове по исторически дисциплини по специално изготвен учебен план.
Добрата общоисторическа, педагогическа, методическа и практическа подготовка ще допринесе за по-голямата самоувереност и стремеж към самоусъвършенстване през следващия етап от развитието и професионалната реализация на специалистите в областта на образованието.
Конкурсен изпит: събеседване върху проблемите на образованието и мотивацията на студента за работа в училище. Проверяват се говорните и комуникативните способности.
Конспект за изпит
- Закон за предучилищното и училищното образование.
- Учебни планове и учебни програми по история и цивилизации.
- Дидактическите средства в обучението по история.
- Методи на обучението по история.
- Интерактивни методи в обучението по история.
- Системата от учебни форми по история.
- Самостоятелна работа и формиране на умения и навици в обучението по история.
- Подготовка на урока по история.
Препоръчителна литература
- Кушева, Р. Методика на обучението по история. София, 2006.
- Стойчева, В. Урокът по история. Учебно помагало. Велико Търново, 2007.
- Табакова, К. Методика на обучението по история (курс лекции). София, 2013.
- Шопов, Й., Георгиев, Г. Методика на обучението по история. София, 1978.
Класиране: според правилника. Кандидатите срещу заплащане се класират по документи.